Medialukutaitoiset ekaluokkalaiset? Tapaustutkimus mediakasvatusprojektin tuottamista mediataidoista 1. vuosiluokalla.
HUOSIANMAA, HELENA (2011)
HUOSIANMAA, HELENA
2011
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21658
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21658
Tiivistelmä
Mediakulttuurilla on olennainen rooli ihmisen arjessa ja elämässä lapsuudesta lähtien. Hyvin medioitunut ympäristö asettaa samalla vaatimuksen medialukutaitoisuudesta. Erilaiset mediavälineet ja -sisällöt ovat luonnollinen osa varsin pientenkin lasten elämää. Koulunsa aloittavilla lapsilla on jo runsaasti mediakokemuksia, mutta harvemmin kokemusta formaalista mediakasvatuksesta. Tämä tutkimus keskittyy nimenomaan alkuopetusikäisiin lapsiin: tutkielman tavoitteena on hahmottaa ekaluokkalaisen medialukutaitoja tässä ajassa.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaisena ekaluokkalaisen mediasuhde ja medialukutaidot näyttäytyvät toteutetussa mediakasvatusprojektissa. Projekti toteutettiin Hämeenlinnan Normaalikoulussa syventävien projektiopintojen puitteissa lukuvuonna 2010–2011. Projekti koostui 40 mediatunnista, joiden aikana yhden 1. vuosiluokan oppilaat tutkivat mediaa monipuolisesti tutkijaopettajan johdolla sekä tuottivat itse sisältöä muun muassa yhteistyössä 5. luokan kummioppilaiden kanssa. Tutkimusaineistona toimii projektin aikainen havainnointi, projektista kirjoitettu tutkimuspäiväkirja sekä oppilaiden haastattelut ja heidän tuottamansa työt. Tutkielmassa tarkastellaan oppilaiden mediaympäristöä ja heidän mediataitojaan tämän empiirisen aineiston avulla.
Tutkimuksen mukaan ekaluokkalaisen mediataidot eivät rajoitu vain käyttötaitoihin: hän osaa myös keskustella ja käsitteellistää mediailmiöitä esimerkiksi piirroksin. Ekaluokkalainen myös tuottaa mielellään itse mediasisältöä. Medialukutaito näyttäytyikin ekaluokkalaisilla vahvasti toiminnassa ja käytännössä, kuten teknisinä käyttötaitoina, jotka hallitaan tai käsitteellisenä ymmärryksenä, joka osataan tehdä näkyväksi sanoin, kuvin tai toiminnoin. Esimerkiksi mediankäytöstään ekaluokkalainen osaa kertoa paljon kuvallisin keinoin. Ekaluokkalaisen mediasuhteessa ja -lukutaidossa korostuu merkityksellisyys sekä sosiaalisuus: mediankäyttö ja mediaosaaminen kohdistuu nimenomaan itseä kiinnostaviin ja itselle tuttuihin sisältöihin ja mediaa käytetään mielellään sosiaalisessa vuorovaikutuksessa varsinkin ikätoverien kanssa.
Tutkimustieto ekaluokkalaisen ja median suhteesta auttaa luokanopettajaa ymmärtämään oppilaidensa käsitteellistämää maailmaa sekä suunnittelemaan mediakasvatusta ja opetusta yleisemminkin. Oppilaiden kiinnostusta ja osaamista median ilmiöiden parissa kannattaa hyödyntää ja vahvistaa heti alkuopetuksesta lähtien, sillä medialukutaitoa koulutulokkaillakin jo on. Ilman koulun mediakasvatusta oppilaiden medialukutaito jää muualta saatavien tiedollisten ja sosiaalisten kokemusten varaan. Koulu voi kuitenkin tarjota toiminnallista, osallistavaa ja lapsilähtöistä otetta mediakasvatukseen, jotta jokaisesta oppilaasta tulee aktiivinen ja osaava mediakulttuurin jäsen.
Avainsanat: mediasuhde, medialukutaito, tapaustutkimus, mediakasvatus, alkuopetus
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaisena ekaluokkalaisen mediasuhde ja medialukutaidot näyttäytyvät toteutetussa mediakasvatusprojektissa. Projekti toteutettiin Hämeenlinnan Normaalikoulussa syventävien projektiopintojen puitteissa lukuvuonna 2010–2011. Projekti koostui 40 mediatunnista, joiden aikana yhden 1. vuosiluokan oppilaat tutkivat mediaa monipuolisesti tutkijaopettajan johdolla sekä tuottivat itse sisältöä muun muassa yhteistyössä 5. luokan kummioppilaiden kanssa. Tutkimusaineistona toimii projektin aikainen havainnointi, projektista kirjoitettu tutkimuspäiväkirja sekä oppilaiden haastattelut ja heidän tuottamansa työt. Tutkielmassa tarkastellaan oppilaiden mediaympäristöä ja heidän mediataitojaan tämän empiirisen aineiston avulla.
Tutkimuksen mukaan ekaluokkalaisen mediataidot eivät rajoitu vain käyttötaitoihin: hän osaa myös keskustella ja käsitteellistää mediailmiöitä esimerkiksi piirroksin. Ekaluokkalainen myös tuottaa mielellään itse mediasisältöä. Medialukutaito näyttäytyikin ekaluokkalaisilla vahvasti toiminnassa ja käytännössä, kuten teknisinä käyttötaitoina, jotka hallitaan tai käsitteellisenä ymmärryksenä, joka osataan tehdä näkyväksi sanoin, kuvin tai toiminnoin. Esimerkiksi mediankäytöstään ekaluokkalainen osaa kertoa paljon kuvallisin keinoin. Ekaluokkalaisen mediasuhteessa ja -lukutaidossa korostuu merkityksellisyys sekä sosiaalisuus: mediankäyttö ja mediaosaaminen kohdistuu nimenomaan itseä kiinnostaviin ja itselle tuttuihin sisältöihin ja mediaa käytetään mielellään sosiaalisessa vuorovaikutuksessa varsinkin ikätoverien kanssa.
Tutkimustieto ekaluokkalaisen ja median suhteesta auttaa luokanopettajaa ymmärtämään oppilaidensa käsitteellistämää maailmaa sekä suunnittelemaan mediakasvatusta ja opetusta yleisemminkin. Oppilaiden kiinnostusta ja osaamista median ilmiöiden parissa kannattaa hyödyntää ja vahvistaa heti alkuopetuksesta lähtien, sillä medialukutaitoa koulutulokkaillakin jo on. Ilman koulun mediakasvatusta oppilaiden medialukutaito jää muualta saatavien tiedollisten ja sosiaalisten kokemusten varaan. Koulu voi kuitenkin tarjota toiminnallista, osallistavaa ja lapsilähtöistä otetta mediakasvatukseen, jotta jokaisesta oppilaasta tulee aktiivinen ja osaava mediakulttuurin jäsen.
Avainsanat: mediasuhde, medialukutaito, tapaustutkimus, mediakasvatus, alkuopetus