Uskonnonopetus ja sen kehittäminen Helsingin ortodoksisessa seurakunnassa : kirkkoherran, opetustoimen sihteerin ja opettajan näkökulma
RITA, TERHI (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RITA, TERHI
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa Helsingin ortodoksisen seurakunnan uskonnonopetuksesta ja sen kehittämisestä eri tahojen: kirkkoherran, opetustoimen sihteerin ja opettajan näkökulmasta.Ortodoksisesta uskonnonopetuksesta Suomessa on vähän kirjallista materiaalia, joten pääasiana oli tiedon keruu, haastattelumateriaali myös raportoitiin osittain sellaisenaan. Lisäksi tietoa jäsennettiin tutkimusongelmien kautta. Tutkimuksen pääongelmat ovat:A. Onko uskonnonopetuksen organisointi onnistunut hyvin Helsingin ortodoksisessa seurakunnassa?B. Mikä on kunkin haastateltavan näkökulmasta opetustoimen sihteerin rooli seurakunnan uskonnonopetuksen kentässä?C. Mitä asioita Helsingin ortodoksisen seurakunnan opetuksen alueella tulisi kehittää?Organisaatio on haastateltujen mielestä periaatteessa toimiva. Opetustoimen sihteeri on koordinaattori, joka hoitaa uskonnonopetuksen järjestely- ja hallintopuolen. Opettajan mielestä sihteerin työssä lapsi ja kenttätyö on kuitenkin unohtunut. Kehittämisalueita mainitsi jokainen haastateltavista useita.Opetustoimen sihteerin toimen kokopäiväistäminen vuonna 1994 on nähty onnistuneena uudistuksena.Asiasanat: uskonto - opetus - kehittäminen, uskontokasvatus - ortodoksinen kirkko, ortodoksisuus - opetus