Ala-asteen opettajien käsityksiä liikennekasvatuksen mahdollisuuksista ja tulevaisuudesta
RINTAMÄKI, PEKKA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RINTAMÄKI, PEKKA
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen on peruskoulun ala-asteen opettajien käsitys liikennekasvatuksen mahdollisuuksista ja tulevaisuudesta. Tämän selvityksen kautta peilataan annetun liikennekasvatuksen takana olevaa oppimiskäsitystä. Tutkimuksen ydinongelma on tutkia, millaiset kasvatusfilosofiset näkemykset ovat annetun liikennekasvatuksen ja siitä heijastuvien oppimiskäsitysten takana.Raportin taustaksi on kuvattu Suomen liikennekasvatuksen tilaa, asetettuja tavoitteita ja kehittämisnäkymiä tuoreen tutkimustiedon valossa. Kansainväliseksi vertailupohjaksi esitellään Ruotsissa tehtyjä tutkimuksia peruskoulun liikennekasvatuksesta ja Euroopan yhteisössä toteutettu laaja yleiseurooppalainen tutkimus liikennekasvatuksen tilasta.Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on nyt ammatissa toimivien opettajien aikana valtavirtoina hallinneet oppimiskäsitykset. Niitä tarkastellaan liikennekasvatusta vasten. Kasvatusfilosofisena kehyksenä on modernin ja postmodernin ajan murrostilan tarkastelu. Aineisto on kerätty teemahaastattelemalla kolmeatoista luokanopettajaa, jotka taustamuuttujiltaan ovat mahdollisimman edustavia. Heidän sijoituskoulunsa edustavat tyypillisiä tamperelaisia ala-asteen kouluja. Aineisto kerättiin huhti-toukokuussa 1997.Tutkimuksessa on löydetty kolme liikennekasvattajan perustyyppiä: säilyttäjä, puurtaja ja kehittäjä. Tutkimusraportti kuvaa liikennekasvatuskäsityksiä, oppimiskäsityksiä ja kasvatusfilosofiaa näiden tyyppien kautta.Asiasanat: liikennekasvatus - lapset, oppiminen - käsitykset - opettajat