Alakoulunopettajan ympäristöeettinen orientaatio
TIKKA, KATRI (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TIKKA, KATRI
2011
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-09Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella alakoulun opettajien ympäristöeettistä orientaatiota. Tarkoituksena on selvittää, minkälaiset ympäristöasenteet tai luontokäsitykset muodostavat ympäristöeettistä ajattelua. Eettisen ajattelun suuntautumiseen vaikuttavat arvot, joiden tarkastelu on myös olennainen osa tämän tutkimuksen tarkoitusta. Tutkimusaineisto koottiin haastattelemalla alakoulun opettajia. Teemahaastatteluiden aiheet saatiin keräämällä aluksi opettajilta kirjoitelmia, jossa he pohtivat rooliansa ympäristökasvattajina.
Keväällä 2009 kirjoitelmia kerättiin neljän eri kunnan alueelta ja vastauksia kirjoitelmien muodossa saatiin kuusi. Kirjoitelmien ja kirjallisuuteen perehtymisen avulla valmisteltiin runko teemahaastatteluille. Teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2010. Osa haastateltavista oli kirjoittanut myös kirjoitelman, joten haastattelun yhteydessä aihetta saatettiin vielä syventää. Haastateltavana oli kahdeksan alakoulun opettajaa neljästä koulusta kolmen eri kunnan alueella, kahdesta eri maakunnasta. Pyrkimyksenä oli estää jonkin tietyn koulun tai alueen painotusten ja erityispiirteiden ilmeneminen tutkimustuloksissa. Sen sijaan tavoitteena oli saavuttaa mahdollisimman monivivahteinen alakoulun opettajien ympäristöeettistä orientaatiota kuvaava haastatteluvastausten kirjo.
Haastatteluaineistoa kertyi varsin runsaasti. Valtaosa haastatelluista kertoi mielellään, miten toteuttaa ympäristökasvatusta. Osa taas oli aluksi sitä mieltä, ettei ole ympäristökasvattaja ollenkaan. Pohdinnat siitä, mitkä tekijät suuntaavat ympäristökasvatuksen sisältöä haastattelussa kuvattuun suuntaan, tarvitsikin tuekseen etukäteen valmisteltuja haastattelukysymyksiä.
Tulokset osoittivat, että alakoulun opettajien ympäristökasvatuksessa painotetaan erityisesti alimmilla luokilla itse koulun ja sen lähiympäristön merkitystä. Laajennuksia tähän mittakaavaan saattaa tulla vasta alakoulun ylempiä luokkia opetettaessa. Alakoulun opettajien ympäristöeettistä orientaatiota ohjaa ensisijaisesti ihmiskeskeinen ympäristöasenne. Perusteita nykyisille ympäristöä koskeville valinnoille ja painotuksille opettajat löysivät lapsuutensa kasvuympäristöistä, harrastuksista ja muista aikuisiän elämänkokemuksista tai yleensäkin tavoittelemastaan kasvusta ihmisenä.
Asiasanat:arvot, ympäristöasenne, ympäristöetiikka, ympäristökasvatus
Keväällä 2009 kirjoitelmia kerättiin neljän eri kunnan alueelta ja vastauksia kirjoitelmien muodossa saatiin kuusi. Kirjoitelmien ja kirjallisuuteen perehtymisen avulla valmisteltiin runko teemahaastatteluille. Teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2010. Osa haastateltavista oli kirjoittanut myös kirjoitelman, joten haastattelun yhteydessä aihetta saatettiin vielä syventää. Haastateltavana oli kahdeksan alakoulun opettajaa neljästä koulusta kolmen eri kunnan alueella, kahdesta eri maakunnasta. Pyrkimyksenä oli estää jonkin tietyn koulun tai alueen painotusten ja erityispiirteiden ilmeneminen tutkimustuloksissa. Sen sijaan tavoitteena oli saavuttaa mahdollisimman monivivahteinen alakoulun opettajien ympäristöeettistä orientaatiota kuvaava haastatteluvastausten kirjo.
Haastatteluaineistoa kertyi varsin runsaasti. Valtaosa haastatelluista kertoi mielellään, miten toteuttaa ympäristökasvatusta. Osa taas oli aluksi sitä mieltä, ettei ole ympäristökasvattaja ollenkaan. Pohdinnat siitä, mitkä tekijät suuntaavat ympäristökasvatuksen sisältöä haastattelussa kuvattuun suuntaan, tarvitsikin tuekseen etukäteen valmisteltuja haastattelukysymyksiä.
Tulokset osoittivat, että alakoulun opettajien ympäristökasvatuksessa painotetaan erityisesti alimmilla luokilla itse koulun ja sen lähiympäristön merkitystä. Laajennuksia tähän mittakaavaan saattaa tulla vasta alakoulun ylempiä luokkia opetettaessa. Alakoulun opettajien ympäristöeettistä orientaatiota ohjaa ensisijaisesti ihmiskeskeinen ympäristöasenne. Perusteita nykyisille ympäristöä koskeville valinnoille ja painotuksille opettajat löysivät lapsuutensa kasvuympäristöistä, harrastuksista ja muista aikuisiän elämänkokemuksista tai yleensäkin tavoittelemastaan kasvusta ihmisenä.
Asiasanat:arvot, ympäristöasenne, ympäristöetiikka, ympäristökasvatus