"Nuoret keskeyttävät ammatillisen koulutuksen suurimmaksi osaksi motivaation puuttumisen takia." Vaateri -työpajan nuorten näkemyksiä toisen asteen koulutuksen keskeytymisen syihin
NUMMELA, MIRKKA (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NUMMELA, MIRKKA
2011
Nuorisotyö ja nuorisotutkimus - Youth Work and Youth Studies
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-06Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman aiheena on toisen asteen koulutuksen keskeyttämisen syyt nuorten näkemänä. Tutkimus on tehty Vaateri -nuorten työpajalla, joka tarjoaa palveluja 15-24 -vuotiaille nuorille koko Etelä-Pirkanmaan alueella. Vaateriin ohjautuu nuoria sekä koulutuksen keskeyttämisvaiheessa että myös työttömyyden aikana.
Tutkimusaineisto on kerätty nuorten tuottamina tarinoina ja niitä on analysoitu narratiivisen tutkimusotteen sekä sisällönanalyysin avulla. Tarinoita kirjoitti kymmenen nuorta. Lisäksi kahta nuorta on haastateltu teemahaastatteluin. Tarinoista merkittävimmäksi syyksi koulutuksen keskeyttämiselle nousee motivaatio-ongelmat, jotka saattavat ilmetä kiinnostuksen puutteena sekä poissaoloina. Usein heikkoon opiskelumotivaatioon liittyy väärä alavalinta eli nuori oli ajautunut koulutukseen, joka ei tuntunut omalta alalta eikä siten innostanut opiskelemaan. Tutkimustuloksissa peilaan motivaation ja koulutuksen keskeyttämisen välistä yhteyttä.
Koulutuksen keskeyttäjistä erottuu kaksi tyyppiä; eksyneet ja ajelehtijat. Eksyneet ovat nuoria, jotka ovat valikoituneet koulutukseen sattumalta. Koulutuspaikka ei ollut sellainen, jota he olivat hakeneet ja se johti kiinnostuksen puuttumiseen ja lopulta koulutuksen keskeyttämiseen. Ajelehtijat puolestaan ovat nuoria, joilla myös alavalinta vaikuttaa väärältä, mutta heillä on lisäksi muita syitä, jotka edesauttavat koulutuksen keskeyttämistä. Tällaisia ovat esimerkiksi henkilökohtaiset ja terveydelliset syyt.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Vaateri -nuorten työpajan toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksen myötä osoittautui entistä tärkeämmäksi nähdä nuorten kohdalla ne kaikki syyt, jotka mahdollisesti vaikuttavat koulutuksen keskeyttämiseen. Niihin puuttuminen tulee tehdä ennen kuin nuori päättää keskeyttää koulutuksen.
Avainsanat: nuori, koulutuksen keskeyttäminen, syrjäytyminen, motivaatio, nuorten työpaja
Tutkimusaineisto on kerätty nuorten tuottamina tarinoina ja niitä on analysoitu narratiivisen tutkimusotteen sekä sisällönanalyysin avulla. Tarinoita kirjoitti kymmenen nuorta. Lisäksi kahta nuorta on haastateltu teemahaastatteluin. Tarinoista merkittävimmäksi syyksi koulutuksen keskeyttämiselle nousee motivaatio-ongelmat, jotka saattavat ilmetä kiinnostuksen puutteena sekä poissaoloina. Usein heikkoon opiskelumotivaatioon liittyy väärä alavalinta eli nuori oli ajautunut koulutukseen, joka ei tuntunut omalta alalta eikä siten innostanut opiskelemaan. Tutkimustuloksissa peilaan motivaation ja koulutuksen keskeyttämisen välistä yhteyttä.
Koulutuksen keskeyttäjistä erottuu kaksi tyyppiä; eksyneet ja ajelehtijat. Eksyneet ovat nuoria, jotka ovat valikoituneet koulutukseen sattumalta. Koulutuspaikka ei ollut sellainen, jota he olivat hakeneet ja se johti kiinnostuksen puuttumiseen ja lopulta koulutuksen keskeyttämiseen. Ajelehtijat puolestaan ovat nuoria, joilla myös alavalinta vaikuttaa väärältä, mutta heillä on lisäksi muita syitä, jotka edesauttavat koulutuksen keskeyttämistä. Tällaisia ovat esimerkiksi henkilökohtaiset ja terveydelliset syyt.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Vaateri -nuorten työpajan toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksen myötä osoittautui entistä tärkeämmäksi nähdä nuorten kohdalla ne kaikki syyt, jotka mahdollisesti vaikuttavat koulutuksen keskeyttämiseen. Niihin puuttuminen tulee tehdä ennen kuin nuori päättää keskeyttää koulutuksen.
Avainsanat: nuori, koulutuksen keskeyttäminen, syrjäytyminen, motivaatio, nuorten työpaja