"Miten minusta tuli minä?" Identiteetin kuvausta kotimaisessa nuortenkirjallisuudessa
HANHELA, LAURA; LEHIKOINEN, KAISA (2011)
HANHELA, LAURA
LEHIKOINEN, KAISA
2011
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21577
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21577
Tiivistelmä
Tutkimuksessamme selvitimme, millaisia identiteetin kuvauksen malleja kotimaisessa nuortenkirjallisuudessa esiintyy. Aluksi perehdyimme siihen, mitä kaunokirjallisia teoksia kolmen suuren kustantajan viidennen luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa oli suositeltu luettavaksi ja tämän perusteella tutkimusaineistoksemme rajautui yksitoista kotimaista nuortenromaania. Tutkimuksessamme selvitimme, millaisista näkökulmista identiteettiä on tarkasteltu näissä kyseisissä teoksissa. Tutkimuksessamme olemme perehtyneet identiteetin käsitteeseen, nuortenkirjallisuuden historiaan sekä kotimaiseen nuortenkirjallisuuteen yleisellä tasolla. Lisäksi olemme käsitelleet tutkimuksessamme henkilöhahmon tutkimusta.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, ja sen tarkoituksena on selvittää ja luokitella jo olemassa olevia identiteetin kuvauksia. Tutkimusmenetelmänä käytimme aineistolähtöistä analyysia, jonka perusteella aineistosta nousivat seuraavat identiteetin kuvauksen näkökulmat: vammaisen nuoren identiteetti, urheilun kautta määrittyvä identiteetti, kulttuurinen identiteetti, naisen kasvaminen, poikanäkökulma sekä vanhempien merkitys identiteetin kehityksessä.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä oli, että nuortenkirjallisuudessa käsitellään identiteettiä hyvin monesta eri näkökulmasta. Monissa tapauksissa aihetta oli kuitenkin käsitelty pintapuolisesti ilman syvempiä tasoja. Toisaalta identiteetin kuvauksen kirjon laajuus mahdollistaa aiheen monipuolisen käsittelyn ja se myös herättää kiinnostuksen perehtyä laajemmin aihealueeseen.
Asiasanat:identiteetti, nuortenkirjallisuus
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, ja sen tarkoituksena on selvittää ja luokitella jo olemassa olevia identiteetin kuvauksia. Tutkimusmenetelmänä käytimme aineistolähtöistä analyysia, jonka perusteella aineistosta nousivat seuraavat identiteetin kuvauksen näkökulmat: vammaisen nuoren identiteetti, urheilun kautta määrittyvä identiteetti, kulttuurinen identiteetti, naisen kasvaminen, poikanäkökulma sekä vanhempien merkitys identiteetin kehityksessä.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä oli, että nuortenkirjallisuudessa käsitellään identiteettiä hyvin monesta eri näkökulmasta. Monissa tapauksissa aihetta oli kuitenkin käsitelty pintapuolisesti ilman syvempiä tasoja. Toisaalta identiteetin kuvauksen kirjon laajuus mahdollistaa aiheen monipuolisen käsittelyn ja se myös herättää kiinnostuksen perehtyä laajemmin aihealueeseen.
Asiasanat:identiteetti, nuortenkirjallisuus