Kohti sivistymistä ja vapautumista. Suomalaisuuden rakentaminen Kansanvalistusseuran ja Työväen kalenterien elämäkertojen kautta 1900-1914.
SAARANEN, JANNE (2011)
SAARANEN, JANNE
2011
Historia - History
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21575
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21575
Tiivistelmä
1900-luvun alun Suomessa kuohui, kun Venäjän keisarikunta tiukensi otettaan alusmaistaan. Venäläistämistoimien vastustus kulminoitui Suomessa vuoden 1905 suurlakkoon, jonka yhtenä seurauksena Suomi sai oman kansanedustuslaitoksen vuonna 1907. Samalla kuitenkin suomalaisten puolueiden edustajien ja sosialistien välit tulehtuivat parantumattomasti: suurlakon myötä onkin sanottu yhtenäisen suomalaisen kansakuvan murtuneen. Tämä herättää kuitenkin kysymykset, millainen Suomen kansan oltiin katsottu olleen ja millaiseksi sen nähtiin suurlakon jälkeen muuttuvan. Käsitys Suomen kansasta voidaan tiivistää suomalaiseen identiteettiin eli suomalaisuuteen: suomalaisuutta pyrittiin sekä taannehtivasti että ennustaen määrittelemään aikana, jolloin mitään uskottavaa, laajasti hyväksyttyä käsitystä suomalaisuudesta ei ollut.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, millaista suomalaisuutta rakennettiin kahdessa laajalevikkisessä kansantajuisessa julkaisussa ilmestyneiden elämäkertojen kautta. Elämäkertojen ymmärretään kertovan yhtäältä kohdehenkilöstään, mutta myös laajemmin yhteiskunnasta, jossa tarkasteltava henkilö eli ja toimi: yksilöiden elämäntarinoiden kautta pureudutaan siten yhteiskunnalliseen kommentoitiin, jota kalentereissa oli. Vaikka elämäkertojen kirjoittajat olivat yksityishenkilöitä, oli heidät oman alansa asiantuntijoina varta vasten kutsuttu kirjoittamaan kalentereihin: näin ollen elämäkertojen voidaan katsoa edustavan myös julkaisijatahojen näkemyksiä. Jotta edellä esitettyyn laajaan tutkimuskysymykseen olisi mahdollista vastata, on tarpeen jakaa se pienempiin osiin. Näin ollen tutkielmassa keskitytään siihen, millaisista ihmisistä elämäkertoja laadittiin, miten ihmiset oli otettu osaksi suomalaisuuden määrittelyä, millaisia kannanottoja elämäkertojen kautta tehtiin ja millaisia piirteitä suomalaisuuteen liitettiin.
Tutkielman aineistona olevia kalentereita ei aiemmin ole laajasti hyödynnetty historian tutkimuksessa, joten lähteinä kalenterit tarjoavat tuoreen näkökulman suomalaisen kansallisuusaatteen ja kansallisen identiteetin muotoutumiseen. Suomalaista joukkojärjestäytymistä on käsitelty aikaisemmissa tutkimuksissa sekä fennomanian ja suomalaisten puolueiden että työväenliikkeen ja sosialistien näkökulmasta, mutta vertailevien tutkimusten lukumäärä on vähäinen. Aiheen kytkeytyminen yleisempään nationalismikeskusteluun merkitsee, että tarjolla olisi myös valtaisa määrä nationalismitutkimusta: tämän tutkielman puitteisiin siitä on valikoitu hedelmällisimmät teokset.
Tutkimusmetodina tutkielmassa on teoriaohjaava eli tutkimuslähtöinen sisällönanalyysi. Lähtökohtana ovat aineiston elämäkerrat, jotka käsitetään narratiivisiksi diskursseiksi: kertomusten kautta esille nousevat kysymykset ovat siten muovanneet tutkimuksen suuntaa. Olisi kuitenkin naiivia kieltää tutkijan ennakko-oletusten ja -tietojen merkitys, joten aineiston ohella tutkielmaa ovat ohjanneet tutkimuskirjallisuudessa esitetyt näkemykset ja teoriat. Näitä ei kuitenkaan ole omaksuttu sellaisenaan, vaan niihin on suhtauduttu kriittisesti. Metodin soveltamisen tuloksena tutkimus jakautui kolmeen temaattiseen kokonaisuuteen, joiden kautta tutkimuskysymyksiin vastataan.
Tutkimustulosten perusteella suomalaisuuden määrittelyssä olennaiseksi nousivat sivistyminen ja yhteiskunnan tasa-arvoistuminen. Ensinnä mainittu oli olennainen fennomaaniselle Kansanvalistusseuralle, joka liitti sivistyksen kansakunnan elinvoimaisuuteen ja menestykseen maailmassa. Tämä tarkoitti myös, että jokaisen yksilön oli sivistyttävä sekä itsensä, mutta olennaisemmin kansansa takia. Sosiaalidemokraattisen Puolueen kalenterissa puolestaan suomalaisuus oli vielä kalenterien kirjoittamisajankohtana epätasa-arvoinen identiteetti: kaikki suomalaiset eivät olleet samalla viivalla oikeuksien suhteen. Poliittinen toiminta, mutta myös sivistys nähtiin avaimiksi suomalaisten tasa-arvoistamiseen ja sosialistisen aatteen voittoon. Vaikka vuoropuhelua kalentereiden ja niiden edustamien ihmisryhmien välillä ei elämäkerroissa juuri ollut, on merkittävää, että sivistys nousi kalentereissa muotoutuneiden identiteettien yhdistäväksi tekijäksi.
Sosiaalista ja yhteiskunnallista tasa-arvoisuutta painottaneen Työväen kalenterin suomalaisuuden vastapainoksi Kansanvalistusseuran kalenterin suomalaisuus korosti Runebergin hengessä kansan yhtenäisyyttä ja velvollisuutta itseään kohtaan. Suomalaiset olivat sisukkaita ja isänmaallisia, siis valmiita työskentelemään Suomen puolesta, elämäkertojen esityksen mukaan. Kansakuvassa suurlakon myötä tapahtunut murros heijastui myös kalenteriin, sillä kansan oletetun menneisyyden ja nykyisyyden välillä ei näyttänyt olevan sidosta. Tämä ei kuitenkaan tarkoittanut lamaantumista, vaan entistä tarmokkaampaa suomalaisuuden määrittelyä. Ero sivistyneistön ja tavallisen kansan välillä kuitenkin tehtiin, sillä elämäkertojen suhtautuminen rahvaaseen oli opettajamainen: suomalaisia nuhdeltiin ja toruttiin heidän sivistymättömyydestään ja lyhytnäköisyydestään.
Kahta eri aatetta edustavat kalenterit olivat odotetusti varauksellisia toisiaan kohtaan. Kansanvalistusseuran kalenterissa sosialismi kuvattiin viekoittelevana, kärjistetyimmillään jopa vaarallisena aatteena, joka johtaa ymmärtämättömän kansan harhaan. Työväen kalenterissa puolestaan syytettiin sivistyneistöä ja suomalaista yläluokkaa kansan alistamisesta ja sortamisesta sekä tahallisesta syrjimisestä mitä sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin oikeuksiin tulee. Tällaisen kuvan toistaminen olisi kuitenkin stereotyyppistä ja siten turhaa, vaikka se tutkimuksessa tukea saakin. Olennaisempia kuitenkin ovat yhtäläisyydet, joita kalentereista on löydettävissä. Viime kädessä molemmat pyrkivät suomalaisuuden määrittelyyn Suomen hyväksi, vaikka osapuolien lähtökohdat ja ajatusrakennelmat erosivat toisistaan.
Asiasanat:Suomalaisuus, nationalismi, kansallinen herääminen, fennomania, sosialismi, sivistys, kansanvalistus
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, millaista suomalaisuutta rakennettiin kahdessa laajalevikkisessä kansantajuisessa julkaisussa ilmestyneiden elämäkertojen kautta. Elämäkertojen ymmärretään kertovan yhtäältä kohdehenkilöstään, mutta myös laajemmin yhteiskunnasta, jossa tarkasteltava henkilö eli ja toimi: yksilöiden elämäntarinoiden kautta pureudutaan siten yhteiskunnalliseen kommentoitiin, jota kalentereissa oli. Vaikka elämäkertojen kirjoittajat olivat yksityishenkilöitä, oli heidät oman alansa asiantuntijoina varta vasten kutsuttu kirjoittamaan kalentereihin: näin ollen elämäkertojen voidaan katsoa edustavan myös julkaisijatahojen näkemyksiä. Jotta edellä esitettyyn laajaan tutkimuskysymykseen olisi mahdollista vastata, on tarpeen jakaa se pienempiin osiin. Näin ollen tutkielmassa keskitytään siihen, millaisista ihmisistä elämäkertoja laadittiin, miten ihmiset oli otettu osaksi suomalaisuuden määrittelyä, millaisia kannanottoja elämäkertojen kautta tehtiin ja millaisia piirteitä suomalaisuuteen liitettiin.
Tutkielman aineistona olevia kalentereita ei aiemmin ole laajasti hyödynnetty historian tutkimuksessa, joten lähteinä kalenterit tarjoavat tuoreen näkökulman suomalaisen kansallisuusaatteen ja kansallisen identiteetin muotoutumiseen. Suomalaista joukkojärjestäytymistä on käsitelty aikaisemmissa tutkimuksissa sekä fennomanian ja suomalaisten puolueiden että työväenliikkeen ja sosialistien näkökulmasta, mutta vertailevien tutkimusten lukumäärä on vähäinen. Aiheen kytkeytyminen yleisempään nationalismikeskusteluun merkitsee, että tarjolla olisi myös valtaisa määrä nationalismitutkimusta: tämän tutkielman puitteisiin siitä on valikoitu hedelmällisimmät teokset.
Tutkimusmetodina tutkielmassa on teoriaohjaava eli tutkimuslähtöinen sisällönanalyysi. Lähtökohtana ovat aineiston elämäkerrat, jotka käsitetään narratiivisiksi diskursseiksi: kertomusten kautta esille nousevat kysymykset ovat siten muovanneet tutkimuksen suuntaa. Olisi kuitenkin naiivia kieltää tutkijan ennakko-oletusten ja -tietojen merkitys, joten aineiston ohella tutkielmaa ovat ohjanneet tutkimuskirjallisuudessa esitetyt näkemykset ja teoriat. Näitä ei kuitenkaan ole omaksuttu sellaisenaan, vaan niihin on suhtauduttu kriittisesti. Metodin soveltamisen tuloksena tutkimus jakautui kolmeen temaattiseen kokonaisuuteen, joiden kautta tutkimuskysymyksiin vastataan.
Tutkimustulosten perusteella suomalaisuuden määrittelyssä olennaiseksi nousivat sivistyminen ja yhteiskunnan tasa-arvoistuminen. Ensinnä mainittu oli olennainen fennomaaniselle Kansanvalistusseuralle, joka liitti sivistyksen kansakunnan elinvoimaisuuteen ja menestykseen maailmassa. Tämä tarkoitti myös, että jokaisen yksilön oli sivistyttävä sekä itsensä, mutta olennaisemmin kansansa takia. Sosiaalidemokraattisen Puolueen kalenterissa puolestaan suomalaisuus oli vielä kalenterien kirjoittamisajankohtana epätasa-arvoinen identiteetti: kaikki suomalaiset eivät olleet samalla viivalla oikeuksien suhteen. Poliittinen toiminta, mutta myös sivistys nähtiin avaimiksi suomalaisten tasa-arvoistamiseen ja sosialistisen aatteen voittoon. Vaikka vuoropuhelua kalentereiden ja niiden edustamien ihmisryhmien välillä ei elämäkerroissa juuri ollut, on merkittävää, että sivistys nousi kalentereissa muotoutuneiden identiteettien yhdistäväksi tekijäksi.
Sosiaalista ja yhteiskunnallista tasa-arvoisuutta painottaneen Työväen kalenterin suomalaisuuden vastapainoksi Kansanvalistusseuran kalenterin suomalaisuus korosti Runebergin hengessä kansan yhtenäisyyttä ja velvollisuutta itseään kohtaan. Suomalaiset olivat sisukkaita ja isänmaallisia, siis valmiita työskentelemään Suomen puolesta, elämäkertojen esityksen mukaan. Kansakuvassa suurlakon myötä tapahtunut murros heijastui myös kalenteriin, sillä kansan oletetun menneisyyden ja nykyisyyden välillä ei näyttänyt olevan sidosta. Tämä ei kuitenkaan tarkoittanut lamaantumista, vaan entistä tarmokkaampaa suomalaisuuden määrittelyä. Ero sivistyneistön ja tavallisen kansan välillä kuitenkin tehtiin, sillä elämäkertojen suhtautuminen rahvaaseen oli opettajamainen: suomalaisia nuhdeltiin ja toruttiin heidän sivistymättömyydestään ja lyhytnäköisyydestään.
Kahta eri aatetta edustavat kalenterit olivat odotetusti varauksellisia toisiaan kohtaan. Kansanvalistusseuran kalenterissa sosialismi kuvattiin viekoittelevana, kärjistetyimmillään jopa vaarallisena aatteena, joka johtaa ymmärtämättömän kansan harhaan. Työväen kalenterissa puolestaan syytettiin sivistyneistöä ja suomalaista yläluokkaa kansan alistamisesta ja sortamisesta sekä tahallisesta syrjimisestä mitä sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin oikeuksiin tulee. Tällaisen kuvan toistaminen olisi kuitenkin stereotyyppistä ja siten turhaa, vaikka se tutkimuksessa tukea saakin. Olennaisempia kuitenkin ovat yhtäläisyydet, joita kalentereista on löydettävissä. Viime kädessä molemmat pyrkivät suomalaisuuden määrittelyyn Suomen hyväksi, vaikka osapuolien lähtökohdat ja ajatusrakennelmat erosivat toisistaan.
Asiasanat:Suomalaisuus, nationalismi, kansallinen herääminen, fennomania, sosialismi, sivistys, kansanvalistus