Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jussi : tapaustutkimus lahjakkaasta lapsesta

RAUTIO, JONNE (1997)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



RAUTIO, JONNE
1997

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa yhden lahjakkaan lapsen elämää. Tutkimus on tutkimusotteeltaan laadullinen tapaustutkimus, ja sen tarkoituksena on kuvailla Jussin elämää sekä kytkeä siihen erilaisia lahjakkuusteorioiden esittämiä piirteitä.Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu neljän erilaisen lahjakkuusteorian varaan: Renzullin, Gagnén, Gardnerin ja Sternbergin lahjakkuusteorioihin. Tutkimuksessa pyritään etsimään Jussin elämästä sellaisia em. teorioissa esiintyviä piirteitä, jotka kuvaavat hänen lahjakkuuttaan.Tutkimuksessa käytetään erilaisia tutkimusmenetelmiä, jotta Jussin lahjakkuuteen saataisiin mahdollisimman laajaa evidenssiaineistoa. Tutkimuksessa käytetyt menetelmät ovat seuraavat:1. Ravenin yleistä kyvykkyyttä mittaava testi ja Malmqvistin koulukypsyystesti soveltaen2. Etnograafisen tutkimuksen menetelmät soveltaen (mm. suppea kenttätyövaihe)3. Teemahaastattelu4. Observointi5. OppimistehtävätTutkimuksen aikana esiin nousi kaksi tavoitetta, jotka tutkimuksen avulla pyritään selvittämään:1. Onko Jussi lahjakas lapsi2. Mitä lahjakkuusteorioissa esitettyjä piirteitä Jussista havaitaan tutkimuksessa käytettyjen erilaisten menetelmien avullaTutkimus osoittaa sen, että Jussi on keskimääräistä lahjakkaampi lapsi. Sekä testien tulokset että muusta materiaalista kerätyt lahjakkuuden tunnusmerkit osoittavat Jussin olevan selkeästi muita ikäisiään edellä, ja tämä heijastuu mm. lievänä kouluvastaisuutena. Tutkimus pyrkii osaltaan tuomaan esille lahjakkaan lapsen koulunkäyntiin liittyviä ongelmia ja herättämään lukijoita siihen todellisuuteen, että lahjakas lapsi tarvitsee jonkinlaista opetuksen eriyttämistä ja haasteita selviytyäkseen koulutiensä kunnialla loppuun asti.Asiasanat: lahjakkuus - lapset, tapaustutkimus - lahjakkuus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste