Lukemaan oppivan lapsen käsityksiä kielestä. Näkökulmana Puheesta lukemaan -menetelmä.
MERIVIRTA, MIRA (2011)
MERIVIRTA, MIRA
2011
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21563
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21563
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena olivat lasten käsitykset kielestä ja kielen funktioista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin Puheesta lukemaan -menetelmän avulla lukemaan oppineet lapset ymmärtävät ja selittävät omin sanoin kieleen liittyviä käsitteitä, sekä millä tavoin Puheesta lukemaan -menetelmä heijastuu lasten vastauksissa. Tutkimuksen kohteena oli lasten kieleen kohdistuva tietoisuus, jota tarkasteltiin Puheesta lukemaan -menetelmän näkökulmasta. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat alakoulun ensimmäisellä luokalla olevat lapset.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelun avulla oli tarkoitus selvittää oppilaiden kieleen liittyviä käsityksiä pyytämällä heitä selittämään äidinkielen ja kirjallisuuden-oppiaineen alaan kuuluvia käsitteitä. Tutkimukseen liittyvät haastattelut toteutettiin pari- ja pienryhmähaastatteluina Hämeenlinnan Normaalikoululla keväällä 2011. Tutkimukseen aineistoa kerättiin yhdeltä luokalta. Yhteensä haastatteluun osallistui yhdeksän oppilasta, joista kuusi oli tyttöjä ja kolme poikia.
Tutkimuksen tuloksista voi todeta ensimmäisellä luokalla olevien lasten käsitysten kielestä edustavan Piaget´n määrittelemää konkreettisten operaatioiden kautta kielellisessä kehityksessä. Tämä ilmenee lasten käsitteiden selitysten liittymisenä konkreettisiin kokemuksiin ja esimerkkeihin kielestä ja kielen funktioista. Tutkimus osoittaa Puheesta lukemaan -menetelmän lukemaan oppimisen menetelmänä tukevan lasten kielellisen tietoisuuden kehittymistä käsitteiden osalta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta oppilaiden ymmärtävän kielen vahvasti kirjoitetun kielen kautta, mutta puhuttu kieli nousi haastatteluissa esille kiinteänä osana kieltä. Tämä tukee Puheesta lukemaan -menetelmässä lukemaan oppimisen lähtökohtana olevan puheen vaikutusta lasten kielelliseen tietoisuuteen ja käsityksiin kielestä. Haastateltavien vastauksissa kieli ilmeni lukemisen ja kirjoittamisen kautta, joka ilmentää vahvaa lukemaan oppimisen roolia alakoulun ensimmäisellä luokalla olevan lapsen elämässä. Erilaisten lukemaan oppimisen menetelmien avulla voidaan tukea lasten kielellisen tietoisuuden kehittymistä erilaisista lähtökohdista.
Asiasanat:kielen kehitys, kielellinen tietoisuus, kielikäsitykset, lukemaan oppiminen, Puheesta lukemaan -menetelmä
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelun avulla oli tarkoitus selvittää oppilaiden kieleen liittyviä käsityksiä pyytämällä heitä selittämään äidinkielen ja kirjallisuuden-oppiaineen alaan kuuluvia käsitteitä. Tutkimukseen liittyvät haastattelut toteutettiin pari- ja pienryhmähaastatteluina Hämeenlinnan Normaalikoululla keväällä 2011. Tutkimukseen aineistoa kerättiin yhdeltä luokalta. Yhteensä haastatteluun osallistui yhdeksän oppilasta, joista kuusi oli tyttöjä ja kolme poikia.
Tutkimuksen tuloksista voi todeta ensimmäisellä luokalla olevien lasten käsitysten kielestä edustavan Piaget´n määrittelemää konkreettisten operaatioiden kautta kielellisessä kehityksessä. Tämä ilmenee lasten käsitteiden selitysten liittymisenä konkreettisiin kokemuksiin ja esimerkkeihin kielestä ja kielen funktioista. Tutkimus osoittaa Puheesta lukemaan -menetelmän lukemaan oppimisen menetelmänä tukevan lasten kielellisen tietoisuuden kehittymistä käsitteiden osalta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta oppilaiden ymmärtävän kielen vahvasti kirjoitetun kielen kautta, mutta puhuttu kieli nousi haastatteluissa esille kiinteänä osana kieltä. Tämä tukee Puheesta lukemaan -menetelmässä lukemaan oppimisen lähtökohtana olevan puheen vaikutusta lasten kielelliseen tietoisuuteen ja käsityksiin kielestä. Haastateltavien vastauksissa kieli ilmeni lukemisen ja kirjoittamisen kautta, joka ilmentää vahvaa lukemaan oppimisen roolia alakoulun ensimmäisellä luokalla olevan lapsen elämässä. Erilaisten lukemaan oppimisen menetelmien avulla voidaan tukea lasten kielellisen tietoisuuden kehittymistä erilaisista lähtökohdista.
Asiasanat:kielen kehitys, kielellinen tietoisuus, kielikäsitykset, lukemaan oppiminen, Puheesta lukemaan -menetelmä