LAVATANGON EKSOTIIKKA - Tampereella koettu tanssi jälkikoloniaalisen teorian kautta tarkasteltuna
HEIKKINEN, ANNI (2011)
HEIKKINEN, ANNI
2011
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21550
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21550
Tiivistelmä
Työni aiheena on suomalaisen tangon ilmiö ensisijaisesti tamperelaisessa seuratanssikulttuurissa. Keskeisenä tutkimusongelmana on suomalaisuuden esiintyminen lavatangossa. Kuinka suomalaisuus koetaan tangossa ja miten tämä kokemus on mahdollisesti rakennettu? Mikä lavatangossa kiehtoo suomalaisia tanssijoita? Olen kiinnostunut niistä tavoista, teoista ja kokemuksista, joiden avulla lavatango on saavuttanut kulttuurisen voimahahmon aseman Suomessa.
Pro Gradu -tutkielmani käsittelee lavatangoa sosiaalisen tanssikulttuurin ilmiönä Tampereella ja kansallisessa kontekstissa peilaten sitä tangon argentiinalaisiin juuriin. Etnografisen tutkielmani aineisto koostuu tekemistäni tanssijahaastatteluista, Tampereen Tanssien järjestämien Konsun tanssien tanssi-iltojen kokemuksista ja havainnoista, lavatangoon liittyvistä muista havainnoista kenttätyöni ajalta sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisesta aineistosta. Työni teoreettinen viitekehys kietoutuu jälkikoloniaalisen teorian ympärille sekä sen kautta tulkittuun kansan rakentamiseen.
Pro Gradu -tutkielmani tuloksena on pohdiskeleva etnografinen raportti Tampereella syksyllä 2010 ja keväällä 2011 koetusta ja havainnoidusta lavatangosta. Lavatangokulttuuri Tampereella on hyvin monimuotoista ja hyvin elävää. Konsussa tanssituissa tangoissa on olemassa kaikessa yksinkertaisuudessaan se, mitä kaikki tangon tanssijat tuntuvat siltä hakevan. Heidän välillään näkyy tunnetta ja musiikissa elämistä. Tangoon rakennettu eksoottisuus viehättävät suomalaisia tangon tanssijoita. Lavatango nykypäivänä koetaan erittäin suomalaiseksi ja omaksi, eikä siinä koeta vieraan kulttuurin eksoottisuutta, vaan ennemminkin oman kulttuurin eksoottiseksi julistamista.
Pro Gradu -tutkielmani käsittelee lavatangoa sosiaalisen tanssikulttuurin ilmiönä Tampereella ja kansallisessa kontekstissa peilaten sitä tangon argentiinalaisiin juuriin. Etnografisen tutkielmani aineisto koostuu tekemistäni tanssijahaastatteluista, Tampereen Tanssien järjestämien Konsun tanssien tanssi-iltojen kokemuksista ja havainnoista, lavatangoon liittyvistä muista havainnoista kenttätyöni ajalta sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisesta aineistosta. Työni teoreettinen viitekehys kietoutuu jälkikoloniaalisen teorian ympärille sekä sen kautta tulkittuun kansan rakentamiseen.
Pro Gradu -tutkielmani tuloksena on pohdiskeleva etnografinen raportti Tampereella syksyllä 2010 ja keväällä 2011 koetusta ja havainnoidusta lavatangosta. Lavatangokulttuuri Tampereella on hyvin monimuotoista ja hyvin elävää. Konsussa tanssituissa tangoissa on olemassa kaikessa yksinkertaisuudessaan se, mitä kaikki tangon tanssijat tuntuvat siltä hakevan. Heidän välillään näkyy tunnetta ja musiikissa elämistä. Tangoon rakennettu eksoottisuus viehättävät suomalaisia tangon tanssijoita. Lavatango nykypäivänä koetaan erittäin suomalaiseksi ja omaksi, eikä siinä koeta vieraan kulttuurin eksoottisuutta, vaan ennemminkin oman kulttuurin eksoottiseksi julistamista.