Herkkupeppu ja metallipeikko. Sukupuolen representaatio Rumba-lehdessä
KERÄNEN, SELINA (2011)
KERÄNEN, SELINA
2011
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21532
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21532
Tiivistelmä
Tutkimuksessani analysoin, miten nais- ja miesartisteja esitetään suomalaisessa Rumba- musiikkilehdessä ja selvitän sitä kautta, kuinka sukupuolta representoidaan kyseisessä julkaisussa. Aineistonani on Rumban vuoden 2008 koko vuosikerta eli 24 numeroa. Tarkoituksenani on päästä artikkeleiden kautta käsiksi laajemmin sukupuolen merkitykseen paitsi musiikkilehdissä, myös rockmusiikissa. Rockmusiikki mielletään miehiseksi maailmaksi ja aiempi tutkimus on osoittanut, että myös musiikkilehdet kohtelevat naisia ja miehiä eri tavoin.
Olen lähestynyt aineistoa tarkastelemalla, millaisia sanoja miehiin ja naisiin liitetään ja käsitelläänkö artikkeleissa sukupuolesta riippuen eri aiheita. Aineistosta nousi sitä alustavasti läpikäydessäni esiin kolme eri teemaa: sukupuolen, aitouden ja seksuaalisuuden korostaminen. Avaan tutkimuksessani näitä kolmea teemaa lähiluvusta esiin nousseiden esimerkkien avulla. Analysoin tekstiä lähiluvun ja sisällönanalyysin kautta ja pohdin kysymyksiäni käsitteiden kautta. Tutkimuksen keskeisimpiä teoreettisia käsitteitä ovat sukupuoli ja representaatio.
Aineistosta nousi analyysin tuloksena esiin selviä eroja siinä, miten mies- ja naisartisteja käsitellään – naiset kohtaavat aineistoni perusteella räikeimmillään suorastaan seksismiä ja heidät määritellään miehiä useammin heidän ulkonäkönsä kautta, kun taas miesten määrittely perustuu useimmiten heidän soittamaansa musiikkityyliin. Myös aitouteen ja seksuaalisuuteen suhtaudutaan eri tavalla sukupuolesta riippuen: miehet esitetään rockkontekstissa pääosin aidompina kuin naiset ja suhtautuminen heidän seksuaalisuuteensa on vapaampaa kuin naisten ollessa kyseessä.
Tutkimuksen päällimmäinen johtopäätös on, että mies on musiikkilehdessä, kuten rockmusiikissakin, normi. Naista määrittää tässä kontekstissa ennen kaikkea hänen sukupuolensa; hän edustaa myös muusikkona ensisijaisesti naisia ja naismuusikoita.
Asiasanat:rock, sukupuoli, representaatio, musiikkilehti, Rumba
Olen lähestynyt aineistoa tarkastelemalla, millaisia sanoja miehiin ja naisiin liitetään ja käsitelläänkö artikkeleissa sukupuolesta riippuen eri aiheita. Aineistosta nousi sitä alustavasti läpikäydessäni esiin kolme eri teemaa: sukupuolen, aitouden ja seksuaalisuuden korostaminen. Avaan tutkimuksessani näitä kolmea teemaa lähiluvusta esiin nousseiden esimerkkien avulla. Analysoin tekstiä lähiluvun ja sisällönanalyysin kautta ja pohdin kysymyksiäni käsitteiden kautta. Tutkimuksen keskeisimpiä teoreettisia käsitteitä ovat sukupuoli ja representaatio.
Aineistosta nousi analyysin tuloksena esiin selviä eroja siinä, miten mies- ja naisartisteja käsitellään – naiset kohtaavat aineistoni perusteella räikeimmillään suorastaan seksismiä ja heidät määritellään miehiä useammin heidän ulkonäkönsä kautta, kun taas miesten määrittely perustuu useimmiten heidän soittamaansa musiikkityyliin. Myös aitouteen ja seksuaalisuuteen suhtaudutaan eri tavalla sukupuolesta riippuen: miehet esitetään rockkontekstissa pääosin aidompina kuin naiset ja suhtautuminen heidän seksuaalisuuteensa on vapaampaa kuin naisten ollessa kyseessä.
Tutkimuksen päällimmäinen johtopäätös on, että mies on musiikkilehdessä, kuten rockmusiikissakin, normi. Naista määrittää tässä kontekstissa ennen kaikkea hänen sukupuolensa; hän edustaa myös muusikkona ensisijaisesti naisia ja naismuusikoita.
Asiasanat:rock, sukupuoli, representaatio, musiikkilehti, Rumba