Rajat ylittävä kuluttajakauppa ja sen arvonlisäverotus Euroopan unionissa
JÄRVI, LASSE (2011)
JÄRVI, LASSE
2011
Vero-oikeus - Tax Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21529
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21529
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan rajat ylittävän kuluttajakauppaa ja sen arvonlisäverotusta Euroopan unionin alueella. Rajat ylittävällä kuluttajakaupalla tarkoitetaan tässä yhtey-dessä kaikkia niitä eri tilanteita, joissa elinkeinonharjoittaja myy tavaran tai palvelun yksityishenkilölle, joka asuu eri valtiossa kuin myyjä. Tutkimuksessa selvitetään rajat ylittävän kuluttajakaupan tämänhetkistä laajuutta, sen nykyistä arvonlisäverotusta sekä eurooppalaisessa arvonlisäverojärjestelmässä tapahtuneita muutoksia ja muutosehdotuk-sia, jotka eivät ole toteutuneet. Käytetyt tutkimusmetodit ovat oikeushistoriallisia, oike-ustaloustieteellisiä ja oikeusdogmaattisia. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään vaihtoeh-toisiin kulutusverojärjestelmiin oikeusvertailun keinoin, joista saatuja ajatuksia yhdistel-lään eurooppalaiseen kontekstiin ja siten esitetään oikeuspoliittisia vaihtoehtoja ja kehi-tysehdotuksia nykyiseen järjestelmään myös de lege ferenda.
Tutkimuksessa havaitaan, ettei rajat ylittävällä kaupankäynnillä ole tällä hetkellä mer-kittävää osuutta kaikesta kuluttajakaupasta, mutta mikäli kaupan määrä kasvaa, verotu-lojen kertyminen myyjän sijaintivaltioon voi muodostua ongelmaksi. Palvelukaupassa pääsääntönä on verotus myyjän sijaintivaltiossa, jolloin kulutusmaaperiaate ei toteudu. Tavarakaupassa etä- ja kotimyynnin verotusta on pystytty kaukomyyntisäännöksillä oh-jaamaan osin kulutusvaltioon, mutta kuluttajien pääasiallinen tapa tehdä rajat ylittäviä hankintoja toisessa jäsenvaltiossa sijaitsevista myymälöistä ja kuljettaa hankitut tuotteet itse mukanaan jää aina ostajan asuinvaltion verotusvallan ulkopuolelle eivätkä tällaiset ostokset siten myöskään toteuta kulutusveroille tyypillistä kulutusmaaperiaatetta.
Keskeinen kysymys läpi tutkielman on myydyn tavaran tai suoritetun palvelun oikean verotuspaikan määritteleminen ja verotuspaikan sijainnin vaikutus tuotteita markkinoilla toimivien osapuolten käyttäytymiseen. Nykyisen lainsäädännön mukaan vähäinen myynti toisessa jäsenvaltiossa asuville kuluttajille ei aiheuta myyjille mitään verotuk-sesta johtuvaa lisävaivaa, mutta tavarakaupassa myyntimäärien kasvaessa seuraa velvol-lisuus rekisteröityä verovelvolliseksi ostajan valtioon, joka taas voi vähentää kiinnostus-ta ryhtyä harjoittamaan rajat ylittävää kuluttajakauppaa. Ratkaisuksi arvonlisäverojen laskemiseen, ilmoittamiseen ja tilittämiseen esitetään atk-pohjaista järjestelmää, joka hoitaisi edellä mainitut tehtävät lähes automaattisesti ja jonka puitteissa arvonlisävero-velvollinen asioi yhden luukun periaatteen mukaisesti vain sijaintivaltionsa veroviran-omaisten kanssa.
Tutkimuksessa havaitaan, ettei rajat ylittävällä kaupankäynnillä ole tällä hetkellä mer-kittävää osuutta kaikesta kuluttajakaupasta, mutta mikäli kaupan määrä kasvaa, verotu-lojen kertyminen myyjän sijaintivaltioon voi muodostua ongelmaksi. Palvelukaupassa pääsääntönä on verotus myyjän sijaintivaltiossa, jolloin kulutusmaaperiaate ei toteudu. Tavarakaupassa etä- ja kotimyynnin verotusta on pystytty kaukomyyntisäännöksillä oh-jaamaan osin kulutusvaltioon, mutta kuluttajien pääasiallinen tapa tehdä rajat ylittäviä hankintoja toisessa jäsenvaltiossa sijaitsevista myymälöistä ja kuljettaa hankitut tuotteet itse mukanaan jää aina ostajan asuinvaltion verotusvallan ulkopuolelle eivätkä tällaiset ostokset siten myöskään toteuta kulutusveroille tyypillistä kulutusmaaperiaatetta.
Keskeinen kysymys läpi tutkielman on myydyn tavaran tai suoritetun palvelun oikean verotuspaikan määritteleminen ja verotuspaikan sijainnin vaikutus tuotteita markkinoilla toimivien osapuolten käyttäytymiseen. Nykyisen lainsäädännön mukaan vähäinen myynti toisessa jäsenvaltiossa asuville kuluttajille ei aiheuta myyjille mitään verotuk-sesta johtuvaa lisävaivaa, mutta tavarakaupassa myyntimäärien kasvaessa seuraa velvol-lisuus rekisteröityä verovelvolliseksi ostajan valtioon, joka taas voi vähentää kiinnostus-ta ryhtyä harjoittamaan rajat ylittävää kuluttajakauppaa. Ratkaisuksi arvonlisäverojen laskemiseen, ilmoittamiseen ja tilittämiseen esitetään atk-pohjaista järjestelmää, joka hoitaisi edellä mainitut tehtävät lähes automaattisesti ja jonka puitteissa arvonlisävero-velvollinen asioi yhden luukun periaatteen mukaisesti vain sijaintivaltionsa veroviran-omaisten kanssa.