Ala-asteen oppilaiden käsityksiä syntymästä : "se on se ku se geeni tulee siihen äitiin"
RANTA, NIINA; TAIPALE, JYRKI (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RANTA, NIINA
TAIPALE, JYRKI
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla eri-ikäisten lasten käsityksiä syntymästä. Kartoitimme syntymäkäsitystä kolmesta eri osa-alueesta käsin: hedelmöittymisestä, raskaudesta ja syntymisestä. Pyrkimyksenämme oli myös selvittää, miten tyttöjen ja poikien käsitykset eroavat toisistaan. Keskityimme tutkimaan nimenomaan kouluikäisten lasten käsityksiä syntymästä, koska aikaisempia tutkimuksia tämän ikäisillä ei ole Suomessa tehty. Tutkimuksemme pohjana oli Jean Piagetin ja Sigmund Freudin syntymäkäsitysteoriat sekä lapsen ajattelun kehittymisteoria J. Piagetin mukaan. Lisäksi tarkastelimme tuloksiamme aikaisempien tutkimusten valossa.Tutkimusta varten haastattelimme ala-asteen ensimmäisen, kolmannen ja kuudennen luokan oppilaita. Jokaiselta luokka-asteelta valitsimme viisi tyttöä ja viisi poikaa. Yhteensä haastateltavia oli 30. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmetodina käytimme puolistrukturoitua henkilökohtaista haastattelua.Tuloksia tarkasteltaessa löysimme selviä eroja eri luokka-asteiden välillä. Ensimmäisen luokan oppilailla esiintyi vielä mielikuvituksen sävyttämiä vastauksia oikean tiedon puuttuessa. Tyttöjen ja poikien välillä emme havainneet merkittäviä eroja. Kolmasluokkalaisilla käsitys syntymästä vaihteli suuresti. Tytöt tuntuivat tietävän asioista tarkasti, kun taas pojilla esiintyi selvää vaikeutta puhua syntymään liittyvistä asioista. Kuudesluokkalaisilla oli vastakkainen tilanne: pojat tiesivät syntymään liittyvät biologiset faktat tarkasti, kun taas tytöt antoivat epämääräisempiä vastauksia tai jättivät kokonaan vastaamatta. Yhtenä tutkimuksemme tuloksista oli se, että joidenkin oppilaiden oli vaikea löytää oikeita sanoja kuvaamaan syntymään liittyviä asioita.Kolmasluokkalaisten vaihtelevat vastaukset voivat olla merkkinä siitä, että 9-vuotiaat lapset ovat syntymäkäsityksissään jonkinlaisessa siirtymävaiheessa. Tällöin lapsi ei enää tyydy mielikuvituksen tuottamiin vastauksiin, vaan pyrkii löytämään biologisesti oikeaa tietoa käsityksensä rakennusaineeksi. Kuudesluokkalaisten tyttöjen vastaamatta jättäminen ei todennäköisesti johdu tiedon puutteesta, vaan se saattaa olla osoituksena alkaneesta henkilökohtaisesta murrosiän kehityksestä ja siihen liittyvästä hämmennyksestä. Joidenkin oppilaiden puhumattomuus voi johtua myös oikeiden sanojen puuttumisesta.Tulosten pohjalta voimme todeta, että on tärkeää puhua lapsille syntymästä oikeilla sanoilla ja lapsen kehityskauden huomioon ottaen. Näin lapsi oppii käyttämään oikeaa sanastoa ja pystyy käsittelemään asioita paremmin myöhemmässäkin ikävaiheessa. Olemme laatineet tutkimuksemme tulosten ja aikaisempien tutkimusten pohjalta pohdinnassa esiteltävän opetussuunnitelmaehdotuksen syntymään liittyvien asioiden käsittelystä ala-asteella.Asiasanat: syntymä - käsitykset - lapset, seksuaalisuus - lapset, ajattelu - lapset