Muodonmuutoksen pyörteissä. Komiikan ja vieraannuttamisen keinot Steven Meiselin toimituksellisissa muotikuvissa
RANTA, PIRJO (2011)
RANTA, PIRJO
2011
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21519
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21519
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, ovatko Steven Meiselin Italian Vogue-lehteen kuvaamat toimituksellisten muotikuvien sarjat eli editorialit koomisia. Koomisuuteen liittyy vahvasti rajojen rikkominen, transgressio vieraannuttavana tekijänä. Tarkastelun kohteena on kaksi editorialia, Makeover Madness vuodelta 2005 ja Supermods Enter Rehab vuodelta 2007.
Analyysin välineinä käytetään kirjallisuusteorian komiikan käsitteitä (satiiri, parodia, groteski ja ironia) ja samalla pohditaan sitä, mikä niiden suhde on visuaaliseen aineistoon. Taustatietona on perehdytty myös muodin ja muotikuvan vaiheisiin ja periaatteisiin. Koska kyseiset editorialit ovat aiheuttaneet paljon julkista kohua, analysoidaan myös syitä siihen.
Määritelmät komiikan lajityypeistä ovat sovellettavissa myös pelkästään visuaaliseen aineistoon. Niiden havaitseminen suhtautuu vahvasti kontekstiin: Mitä lajityyppi yleensä pitää sisällään ja mikä sille on sopivaa? Tämän sopivuuden rikkominen osataan kuitenkin paikantaa vain puhtaasta imitoinnista poikkeavan nyrjähdyksen avulla.
Mallit ja heidän vartalonsa ovat tarkastelluissa editorialeissa jatkuvassa muutoksessa aivan kuten muoti ja muotivalokuvauskin. Meiselin editorialit kääntyvät sitä vastaan, mitä ne itse edustavat. Muotikuvan sisäänrakennettu funktio on miellyttää lukijaansa, mutta Meisel rikkoo silotellun maailman tuomalla näkyväksi sen, mitä oletetaan olevan normaalisti samalla paikalla julkaistavien kuvasarjojen taustalla todellisuudessa.
Meisel punoo omia kuvitteellisia muotikuvan maailmojaan mediakuvaston ja todellisuuden pohjalta. Sellaisina ne kuitenkin ovat abjekteja, jotka herättävät katsojissaan kieltoreaktion: niissä on paljon tuttuja representaatioita, mutta selvät yhteydet todellisuuteen tekevät niistä epämukavia sisäistää. Steven Meiselin editorialit voidaan ymmärtää välineeksi käsitellä vaikeita asioita sekä muotibisneksen sisällä että sen ulkopuolella tuomalla ne julkisiksi ja näkyviksi.
Asiasanat:muotivalokuvaus, satiiri, groteski, vieraannuttaminen, transgressio
Analyysin välineinä käytetään kirjallisuusteorian komiikan käsitteitä (satiiri, parodia, groteski ja ironia) ja samalla pohditaan sitä, mikä niiden suhde on visuaaliseen aineistoon. Taustatietona on perehdytty myös muodin ja muotikuvan vaiheisiin ja periaatteisiin. Koska kyseiset editorialit ovat aiheuttaneet paljon julkista kohua, analysoidaan myös syitä siihen.
Määritelmät komiikan lajityypeistä ovat sovellettavissa myös pelkästään visuaaliseen aineistoon. Niiden havaitseminen suhtautuu vahvasti kontekstiin: Mitä lajityyppi yleensä pitää sisällään ja mikä sille on sopivaa? Tämän sopivuuden rikkominen osataan kuitenkin paikantaa vain puhtaasta imitoinnista poikkeavan nyrjähdyksen avulla.
Mallit ja heidän vartalonsa ovat tarkastelluissa editorialeissa jatkuvassa muutoksessa aivan kuten muoti ja muotivalokuvauskin. Meiselin editorialit kääntyvät sitä vastaan, mitä ne itse edustavat. Muotikuvan sisäänrakennettu funktio on miellyttää lukijaansa, mutta Meisel rikkoo silotellun maailman tuomalla näkyväksi sen, mitä oletetaan olevan normaalisti samalla paikalla julkaistavien kuvasarjojen taustalla todellisuudessa.
Meisel punoo omia kuvitteellisia muotikuvan maailmojaan mediakuvaston ja todellisuuden pohjalta. Sellaisina ne kuitenkin ovat abjekteja, jotka herättävät katsojissaan kieltoreaktion: niissä on paljon tuttuja representaatioita, mutta selvät yhteydet todellisuuteen tekevät niistä epämukavia sisäistää. Steven Meiselin editorialit voidaan ymmärtää välineeksi käsitellä vaikeita asioita sekä muotibisneksen sisällä että sen ulkopuolella tuomalla ne julkisiksi ja näkyviksi.
Asiasanat:muotivalokuvaus, satiiri, groteski, vieraannuttaminen, transgressio