Nuoren identiteetti nuorisotyössä. Identiteettiteorioiden näkökulmia informaaliin kasvatukseen
SINISALO-JUHA, EEVA (2011)
SINISALO-JUHA, EEVA
2011
Nuorisotyö ja nuorisotutkimus - Youth Work and Youth Studies
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21515
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21515
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohta on nuorisotyössä ja sen informaalin kasvatuksen menetelmissä. Tutkimuksessa on selvitetty nuoren identiteetin kehittymisen tukemista Eriksonin kehityspsykologisen teorian mukaan, uuseriksonilaisten mielestä, feministisestä näkökannasta ja postmodernissa ajassa kuvattuna. Lähestymistapa on teoreettinen ja tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi. Tutkimusaineisto koostuu 24 artikkelista, jotka on julkaistu kansainvälisessä referee -julkaisussa Identity: An International Journal of Theory and Research.
Tavoitteena on tutkia nuorisotyön mahdollisuuksia tukea nuoren identiteetin kehittymistä informaalin kasvatuksen menetelmin. Informaalin kasvatuksen piirteitä ovat läsnäolo, reflektio, dialogi ja luottamus. Tutkimusaineistosta nousi suurina teemoina nuoren identiteetin kehittymisen tukemisen menetelminä palautteen antaminen nuorelle ja sen reflektointi itsereflektointitaitoja opetellen. Samoin merkittäväksi menetelmäksi osoittautui ryhmätoiminta sekä sosiaalisten taitojen ja hoivakyvyn tukeminen. Kolmanneksi teemaksi nousi moraalisten ja yhteiskunnallisten kysymysten käsittely nuorten ryhmissä. Nämä kaikki ovat luontevia informaalin kasvatuksen menetelmiä nuorisotyössä.
Tutkimuksessa hyödynnetyn kirjallisuuden perusteella nousee kuitenkin huoli nuorisotyöntekijöiden osaamisesta, erityisesti liittyen identiteettiteorioiden ymmärtämiseen ja informaalin kasvatuksen menetelmien hallintaan. Asia voidaan korjata nuorisotyöntekijöiden koulutuksella.
Pro gradu –tutkielman rajallisuuden vuoksi jäi tässä työssä käsittelemättä esimerkiksi moraalin kehittymisen tukeminen nuorisotyön näkökulmasta. Samoin mielenkiintoista olisi selvittää nuoren identiteetin kehittymisen tukemisen vaikuttavuutta, kun sitä tehtäisiin tietoisesti piilo-opetussuunnitelman mukaisesti informaalin kasvatuksen menetelmillä.
The starting point of my study is in youth work, and its informal educational methods. In my study I have clarified how the youth’s identity development is nurtured according to Eriksson’s theory of psychological development, according to the neo-Eriksonians, from a feministic point of view, as well as how it is described in postmodern time. The approach is theoretical, and the research method is content analysis. The research material consists of 24 articles that have been published in the international refereed publication, Identity: An International Journal of Theory and Research.
The objective is to study possibilities of youth work in nurturing the youth’s identity development through informal methods of education. The characters of informal education are presence, reflection, dialogue and trust. Feedback given to the youth, as well as reflection on it while practicing skills for self-reflection, stood out in the study as big themes, when nurturing the youth’s identity development. Group activities and nurturing of both social skills and ability to care also proved to be important. As the third theme rose moral and social related issues dealt with in youth groups. All these methods of informal education are a natural part of youth work.
Based on the literature used in the study, concerns regarding youth workers´ ability, especially related to the understanding of the identity theories, and to master the informal educational methods arose. The issue may be dealt with through training of the youth workers.
Nurturing of morality development, from a youth work perspective, is left outside the study due to the limitations of it, being a master’s thesis. Another interesting topic to study would be how the youth’s identity development is affected by nurturing, when it is conducted intentionally by use of informal educational methods according to a hidden curriculum.
Asiasanat: Nuorisotyö, nuorisotyöntekijät, nuoruus, identiteetti, informaali kasvatus Identity, youth work, youth workers, youth, informal education
Tavoitteena on tutkia nuorisotyön mahdollisuuksia tukea nuoren identiteetin kehittymistä informaalin kasvatuksen menetelmin. Informaalin kasvatuksen piirteitä ovat läsnäolo, reflektio, dialogi ja luottamus. Tutkimusaineistosta nousi suurina teemoina nuoren identiteetin kehittymisen tukemisen menetelminä palautteen antaminen nuorelle ja sen reflektointi itsereflektointitaitoja opetellen. Samoin merkittäväksi menetelmäksi osoittautui ryhmätoiminta sekä sosiaalisten taitojen ja hoivakyvyn tukeminen. Kolmanneksi teemaksi nousi moraalisten ja yhteiskunnallisten kysymysten käsittely nuorten ryhmissä. Nämä kaikki ovat luontevia informaalin kasvatuksen menetelmiä nuorisotyössä.
Tutkimuksessa hyödynnetyn kirjallisuuden perusteella nousee kuitenkin huoli nuorisotyöntekijöiden osaamisesta, erityisesti liittyen identiteettiteorioiden ymmärtämiseen ja informaalin kasvatuksen menetelmien hallintaan. Asia voidaan korjata nuorisotyöntekijöiden koulutuksella.
Pro gradu –tutkielman rajallisuuden vuoksi jäi tässä työssä käsittelemättä esimerkiksi moraalin kehittymisen tukeminen nuorisotyön näkökulmasta. Samoin mielenkiintoista olisi selvittää nuoren identiteetin kehittymisen tukemisen vaikuttavuutta, kun sitä tehtäisiin tietoisesti piilo-opetussuunnitelman mukaisesti informaalin kasvatuksen menetelmillä.
The starting point of my study is in youth work, and its informal educational methods. In my study I have clarified how the youth’s identity development is nurtured according to Eriksson’s theory of psychological development, according to the neo-Eriksonians, from a feministic point of view, as well as how it is described in postmodern time. The approach is theoretical, and the research method is content analysis. The research material consists of 24 articles that have been published in the international refereed publication, Identity: An International Journal of Theory and Research.
The objective is to study possibilities of youth work in nurturing the youth’s identity development through informal methods of education. The characters of informal education are presence, reflection, dialogue and trust. Feedback given to the youth, as well as reflection on it while practicing skills for self-reflection, stood out in the study as big themes, when nurturing the youth’s identity development. Group activities and nurturing of both social skills and ability to care also proved to be important. As the third theme rose moral and social related issues dealt with in youth groups. All these methods of informal education are a natural part of youth work.
Based on the literature used in the study, concerns regarding youth workers´ ability, especially related to the understanding of the identity theories, and to master the informal educational methods arose. The issue may be dealt with through training of the youth workers.
Nurturing of morality development, from a youth work perspective, is left outside the study due to the limitations of it, being a master’s thesis. Another interesting topic to study would be how the youth’s identity development is affected by nurturing, when it is conducted intentionally by use of informal educational methods according to a hidden curriculum.
Asiasanat: Nuorisotyö, nuorisotyöntekijät, nuoruus, identiteetti, informaali kasvatus Identity, youth work, youth workers, youth, informal education