LPP-menetelmän PL-sovellus ensiluokkalaisten lukemaanopettamismenetelmänä
RAES, ANNAMARI (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RAES, ANNAMARI
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen LPP-menetelmän PL-sovellus on ensiluokkalaisten lukemaanopettamismenetelmänä. Samalla tutkimus oli ensimmäinen Aune Suonperän PL-sovelluksesta tehty.Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata:1. Miten PL-lukemaanopettamismenetelmää sovelletaan lapsen lukemisprosessissa?2. Miten PL-menetelmä ottaa huomioon yksittäisen lapsen?3. Miten PL-menetelmä motivoi lapsen?Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Suoritin kolme teemahaastattelua ja havainnoin 14 kertaa eri PL-menetelmän vaiheita. Teemahaastattelut analysoin haastattelurungon avulla. Seuraamani 14 observointikertaa analysoin luokittelemalla tunneilla tekemiäni havaintoja. Yksittäiset oppilaat luokitin kolmeen eri ryhmään ja motivaatiohavaintoja sain lähes joka vaiheesta.Ttukimustuloksina oli, että LPP-menetelmän PL-sovellus osoittautui varsin toimivaksi lukemaanopettamismenetelmäksi. Se huomioi taitavat oppilaat ja normaalisti lukemisessa etenevät, mutta heikoilla oppilailla laborointi- ja uudelleenlukuvaihe nousivat kynnyksiksi. PL-sovellus motivoi kaikenlaisia oppilaita ja huomioi heidät myös yksilöinä.Asiasanat: lukeminen - opetus, lukutaito - oppiminen, alkuopetus - lukeminen, opetusmenetelmät - lukeminen