"Hyvä kakku se oli". Osallistujien kokemuksia YTYÄ-hankkeen syvennetyistä työelämään tutustumisjaksoista.
SILVENNOINEN, SAIJA (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SILVENNOINEN, SAIJA
2011
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-03Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen YTYÄ-tutkimus- ja kehittämishankkeen syvennettyjä työelämään tutustumisjaksoja. Hankkeen tarkoituksena on ehkäistä nuorten syrjäytymistä, helpottamalla heidän siirtymistään peruskoulusta toiselle asteelle ja sieltä työelämään, sekä yrittäjyyskasvatuksen keinoin kehittää peruskoulujen ja yritysten välistä yhteistyötä ja koulukulttuuria. Tavoitteena tässä tutkielmassa on selvittää YTYÄ-hankkeeseen osallistuneiden peruskoulujen kahdeksasluokkalaisten oppilaiden, heidän oppilaanohjaajiensa sekä Hämeen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden kokemuksia syvennetyistä työelämään tutustumisjaksoista.
Tutkimuksen teoreettista viitekehystä rakennetaan kuvailemalla YTYÄ-hanketta sekä sen taustalla vaikuttavia näkemyksiä syrjäytymisen ehkäisystä, yrittäjyyskasvatuksesta ja koulukulttuurin muutoksesta. Tarkastelun kohteena ovat myös oppiminen ja oppimisympäristöt, jotka liittyvät kiinteästi syvennettyihin työelämään tutustumisjaksoihin. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty pääosin teemahaastatteluilla. Havainnointeja ja erilaisia dokumentteja on käytetty lisäaineistona tuomaan syvyyttä ja erilaisia näkökulmia tarkastelun pohjaksi. Tutkimukseen osallistui yhdeksän yläkoulujen oppilasta, kuusi tukihenkilönä toiminutta sosionomiopiskelijaa sekä kolme yläkoulujen oppilaanohjaajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimus toi esille monia oppimiseen ja oppimisympäristöihin liittyviä näkökulmia, joihin kouluissa voidaan vaikuttaa tekemällä monialaista yhteistyötä koulujen ulkopuolisten tahojen kanssa. Erilaisissa oppimisympäristöissä tapahtuva oppiminen auttaa teorian ja käytännön yhdistämisessä sekä lisää oppilaiden ymmärrystä koulussa opittavien asioiden tarpeellisuudesta. Informaali ja kokemuksen kautta tapahtuva oppiminen lisääntyy, kun oppimistilanteet viedään luokkahuoneen ulkopuolelle, ympäröivään yhteiskuntaan. Yrittäjyyskasvatuksen avulla tuettiin oppilaiden vastuunottoa ja lisättiin heidän vaikutusmahdollisuuksiaan itseään koskevissa asioissa. Työpaikkojen positiivinen ilmapiiri ja tukihenkilöiltä saatu tuki lisäsi oppilaiden uskoa omiin kykyihinsä sekä auttoi heitä jäsentämään omia tulevaisuuden suunnitelmiaan.
Koulujen toimintakulttuurin muutos nähtiin välttämättömänä. Koulut toimivat opetussuunnitelmajohtoisesti, erillään muusta yhteiskunnasta. Hankkeiden merkitystä koulujen kehittämistyössä pohdittiin paljon ja erilaisia näkemyksiä, niin puolesta kuin vastaakin, tuotiin esille. Hankkeilla on merkittävä rooli koulujen kehittämisessä, mutta niiden nähtiin myös lisäävän opetushenkilöstöön työmäärää. Hankkeissa käytetyn toimintamallin arviointi nosti esille niin hyviä käytäntöjä kuin kehittämisenkohteitakin. Syrjäytymisen käsitteen tarkastelu auttoi jäsentämään sitä, mistä syrjäytymisessä oikein on kysymys. Koulun rooli nuorten syrjäytymisen ehkäisijänä korostui.
Avainsanat: oppiminen, oppimisympäristöt, yrittäjyyskasvatus, syrjäytyminen, koulujen toimintakulttuuri
Tutkimuksen teoreettista viitekehystä rakennetaan kuvailemalla YTYÄ-hanketta sekä sen taustalla vaikuttavia näkemyksiä syrjäytymisen ehkäisystä, yrittäjyyskasvatuksesta ja koulukulttuurin muutoksesta. Tarkastelun kohteena ovat myös oppiminen ja oppimisympäristöt, jotka liittyvät kiinteästi syvennettyihin työelämään tutustumisjaksoihin. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty pääosin teemahaastatteluilla. Havainnointeja ja erilaisia dokumentteja on käytetty lisäaineistona tuomaan syvyyttä ja erilaisia näkökulmia tarkastelun pohjaksi. Tutkimukseen osallistui yhdeksän yläkoulujen oppilasta, kuusi tukihenkilönä toiminutta sosionomiopiskelijaa sekä kolme yläkoulujen oppilaanohjaajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimus toi esille monia oppimiseen ja oppimisympäristöihin liittyviä näkökulmia, joihin kouluissa voidaan vaikuttaa tekemällä monialaista yhteistyötä koulujen ulkopuolisten tahojen kanssa. Erilaisissa oppimisympäristöissä tapahtuva oppiminen auttaa teorian ja käytännön yhdistämisessä sekä lisää oppilaiden ymmärrystä koulussa opittavien asioiden tarpeellisuudesta. Informaali ja kokemuksen kautta tapahtuva oppiminen lisääntyy, kun oppimistilanteet viedään luokkahuoneen ulkopuolelle, ympäröivään yhteiskuntaan. Yrittäjyyskasvatuksen avulla tuettiin oppilaiden vastuunottoa ja lisättiin heidän vaikutusmahdollisuuksiaan itseään koskevissa asioissa. Työpaikkojen positiivinen ilmapiiri ja tukihenkilöiltä saatu tuki lisäsi oppilaiden uskoa omiin kykyihinsä sekä auttoi heitä jäsentämään omia tulevaisuuden suunnitelmiaan.
Koulujen toimintakulttuurin muutos nähtiin välttämättömänä. Koulut toimivat opetussuunnitelmajohtoisesti, erillään muusta yhteiskunnasta. Hankkeiden merkitystä koulujen kehittämistyössä pohdittiin paljon ja erilaisia näkemyksiä, niin puolesta kuin vastaakin, tuotiin esille. Hankkeilla on merkittävä rooli koulujen kehittämisessä, mutta niiden nähtiin myös lisäävän opetushenkilöstöön työmäärää. Hankkeissa käytetyn toimintamallin arviointi nosti esille niin hyviä käytäntöjä kuin kehittämisenkohteitakin. Syrjäytymisen käsitteen tarkastelu auttoi jäsentämään sitä, mistä syrjäytymisessä oikein on kysymys. Koulun rooli nuorten syrjäytymisen ehkäisijänä korostui.
Avainsanat: oppiminen, oppimisympäristöt, yrittäjyyskasvatus, syrjäytyminen, koulujen toimintakulttuuri