Unelmien arki ja arjen unelmat - koululaisten tarinoita arjesta ja unelmista nykypäivän Suomessa
VUORINEN, MINNA (2011)
VUORINEN, MINNA
2011
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21493
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21493
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa olen kiinnostunut suomalaisten lasten arjesta ja unelmista nykypäivän Suomessa. Tutkielman lähtökohtana on postmoderni yhteiskunta ja sen mukanaan tuomat haasteet. Kantavina teemoina toimivat myös yhteiskunnan eriarvoistuminen ja mediakulttuurin läsnäolo. Tutkielmani tarkastelee lasten arkea ja unelmia sekä pyrkii muodostamaan tältä pohjalta yleisemmän kuvauksen lapsuuden nykytilasta Suomessa.
Tutkielmani aineisto on narratiivinen. Keräsin aineiston neljäs – kuudesluokkalaisilta koululaisilta, jotka kirjoittivat tarinan arjestaan ja unelmistaan. Oppilaat olivat neljästä eri koulusta ja kuudelta eri luokalta. Yhteensä tarinoita tuli 94. Koska halusin tutkielmaani mahdollisimman heterogeenisen joukon, valikoin tutkielmaan koulut, jotka erosivat toisistaan joko asuinalueen, erityispedagogiikan tai opetuskielen kautta. Tutkielmani on aineistolähtöinen, joten tutkielmassa käsitellyt aihealueet ovat nousseet lasten tarinoiden sisällön pohjalta. Varsinaiseksi analyysimetodiksi muodostui teemoittelu.
Tarinat osoittivat enemmistön lapsista viettävän monipuolista arkea, joka muodostui koulun, ystävien, vapaa-ajan ja perheen ympärille. Arjen hankaloittavaksi asioiksi lapset tulivat maininneeksi lähinnä kiireen, kiusaamisen ja riidat. Tutkielmani perusteella ei voida puhua varsinaisesta postmodernista lapsuudesta, vaikka nyky-yhteiskunnan haasteet heijastuivatkin lasten tarinoihin. Lasten arjen tarinat olivat kaksijakoisia. Osalla lapsista arkea näytti leimaavan kiire ja suorittaminen. Toisilla arki vaikutti hyvinkin väljältä. Yllättävää tutkielman tuloksissa oli ensinnäkin perheen vähäinen näkyminen. Toiseksi kiusaamisen yleisyys johtuen erilaisuudesta, ei niinkään eriarvoisuudesta, yllätti itseäni. Kolmanneksi, ja vastoin yleistä käsitystä, mediakulttuurin näkyminen lasten arjessa oli maltillista ja moni muu arjen osa-alue meni arvostuksissa sen edelle.
Haluan nostaa esille lasten kokeman kiireen, perheen merkityksen sekä eriarvoisuuden teemoiksi, jotka aineistosta nousivat esille ja joita olisi hyvä tutkia enemmän - erityisesti sosiaalityön kannalta.
Asiasanat: Postmoderni, eriarvoisuus, lapsi, arki, kiire
Tutkielmani aineisto on narratiivinen. Keräsin aineiston neljäs – kuudesluokkalaisilta koululaisilta, jotka kirjoittivat tarinan arjestaan ja unelmistaan. Oppilaat olivat neljästä eri koulusta ja kuudelta eri luokalta. Yhteensä tarinoita tuli 94. Koska halusin tutkielmaani mahdollisimman heterogeenisen joukon, valikoin tutkielmaan koulut, jotka erosivat toisistaan joko asuinalueen, erityispedagogiikan tai opetuskielen kautta. Tutkielmani on aineistolähtöinen, joten tutkielmassa käsitellyt aihealueet ovat nousseet lasten tarinoiden sisällön pohjalta. Varsinaiseksi analyysimetodiksi muodostui teemoittelu.
Tarinat osoittivat enemmistön lapsista viettävän monipuolista arkea, joka muodostui koulun, ystävien, vapaa-ajan ja perheen ympärille. Arjen hankaloittavaksi asioiksi lapset tulivat maininneeksi lähinnä kiireen, kiusaamisen ja riidat. Tutkielmani perusteella ei voida puhua varsinaisesta postmodernista lapsuudesta, vaikka nyky-yhteiskunnan haasteet heijastuivatkin lasten tarinoihin. Lasten arjen tarinat olivat kaksijakoisia. Osalla lapsista arkea näytti leimaavan kiire ja suorittaminen. Toisilla arki vaikutti hyvinkin väljältä. Yllättävää tutkielman tuloksissa oli ensinnäkin perheen vähäinen näkyminen. Toiseksi kiusaamisen yleisyys johtuen erilaisuudesta, ei niinkään eriarvoisuudesta, yllätti itseäni. Kolmanneksi, ja vastoin yleistä käsitystä, mediakulttuurin näkyminen lasten arjessa oli maltillista ja moni muu arjen osa-alue meni arvostuksissa sen edelle.
Haluan nostaa esille lasten kokeman kiireen, perheen merkityksen sekä eriarvoisuuden teemoiksi, jotka aineistosta nousivat esille ja joita olisi hyvä tutkia enemmän - erityisesti sosiaalityön kannalta.
Asiasanat: Postmoderni, eriarvoisuus, lapsi, arki, kiire