Opintosuoritusten arviointi oikeusturvan näkökulmasta
PERÄLÄ, NIINA (2011)
PERÄLÄ, NIINA
2011
Julkisoikeus - Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21471
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21471
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on oppilaiden ja opiskelijoiden oikeusturva opintosuoritusten arvioinnin yhteydessä. Tutkielmassa käsitellään opintosuoritusten arviointia perusopetuksessa sekä toisen asteen ja korkea-asteen tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Tutkielman lähtökohtana on opintosuoritusten arvioinnin suhde perustuslain (731/1999) 21 §:n oikeusturvasäännökseen. Opintosuoritusten arviointi on osa opetusta, joka pääsääntöisesti on tosiasiallista hallintotoimintaa. Keskeisin oikeudellinen ongelma tutkielman kannalta on se, missä tilanteissa opintosuoritusten arviointi on sellaista päätöksentekoa, joka voidaan rinnastaa oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan hallintopäätökseen tekemiseen.
Tutkielman tavoitteena on saavuttaa perusteltu johtopäätös siitä, millaisia vaikutuksia opintosuoritusten arvioinnilla on, ja miten oppilaiden ja opiskelijoiden oikeus oikeusturvaan toteutuu opintosuoritusten arvioinnin yhteydessä. Tarkastelu rakentuu kolmesta asiakokonaisuudesta: oikeusturvasta perusoikeutena, opintosuoritusten arvioinnista sekä opintosuoritusten arvioinnin yhteydessä käytettävissä olevista oikeusturvakeinoista.
Tutkielma on oikeusdogmaattinen ja se keskittyy voimassa olevan oikeuden sisältöön. Perehtymällä opintosuoritusten arviointia koskevaan lainsäädäntöön eri kouluasteiden osalta, voidaan selvittää miten oppilaiden ja opiskelijoiden oikeusturva on lainsäädännön tasolla järjestetty. Lainsäädännön ohella tutkielman merkittävänä lähteenä käytetään perusoikeuksia ja hallintoa käsittelevää oikeuskirjallisuutta. Nimenomaisesti opintosuoritusten arviointia koskevaa kirjallisuutta ja aiheeseen liittyvää oikeuskäytäntöä on olemassa melko vähän.
Arvioinnin kohteena voi olla huomattava määrä erilaisia opintosuorituksia, joiden sisältö ja merkitys vaihtelevat. Opintosuorituksen arvioinnin ensisijainen tehtävä on palautteen antaminen oppimistuloksista, mutta arvioinnilla saattaa olla laajempiakin vaikutuksia yksilön kannalta. Esimerkiksi tutkintotodistuksella saattaa olla oikeuden luova vaikutus jatko-opintokelpoisuuden kannalta. Oikeusturvan näkökulmasta arviointia koskevissa tilanteissa lähtökohtana tulisi olla se, miten arviointi vaikuttaa yksilön oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Jälkikäteisten oikeusturvakeinojen käyttö etenkin muutoksenhaun osalta on opintosuoritusten arvioinnin yhteydessä varsin rajattua. Näin ollen ennakollisen oikeussuojan merkitys oikeusturvan takeena korostuu.
Asiasanat:Oikeusturva, opintosuoritusten arviointi, oikeusturvakeinot
Tutkielman tavoitteena on saavuttaa perusteltu johtopäätös siitä, millaisia vaikutuksia opintosuoritusten arvioinnilla on, ja miten oppilaiden ja opiskelijoiden oikeus oikeusturvaan toteutuu opintosuoritusten arvioinnin yhteydessä. Tarkastelu rakentuu kolmesta asiakokonaisuudesta: oikeusturvasta perusoikeutena, opintosuoritusten arvioinnista sekä opintosuoritusten arvioinnin yhteydessä käytettävissä olevista oikeusturvakeinoista.
Tutkielma on oikeusdogmaattinen ja se keskittyy voimassa olevan oikeuden sisältöön. Perehtymällä opintosuoritusten arviointia koskevaan lainsäädäntöön eri kouluasteiden osalta, voidaan selvittää miten oppilaiden ja opiskelijoiden oikeusturva on lainsäädännön tasolla järjestetty. Lainsäädännön ohella tutkielman merkittävänä lähteenä käytetään perusoikeuksia ja hallintoa käsittelevää oikeuskirjallisuutta. Nimenomaisesti opintosuoritusten arviointia koskevaa kirjallisuutta ja aiheeseen liittyvää oikeuskäytäntöä on olemassa melko vähän.
Arvioinnin kohteena voi olla huomattava määrä erilaisia opintosuorituksia, joiden sisältö ja merkitys vaihtelevat. Opintosuorituksen arvioinnin ensisijainen tehtävä on palautteen antaminen oppimistuloksista, mutta arvioinnilla saattaa olla laajempiakin vaikutuksia yksilön kannalta. Esimerkiksi tutkintotodistuksella saattaa olla oikeuden luova vaikutus jatko-opintokelpoisuuden kannalta. Oikeusturvan näkökulmasta arviointia koskevissa tilanteissa lähtökohtana tulisi olla se, miten arviointi vaikuttaa yksilön oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Jälkikäteisten oikeusturvakeinojen käyttö etenkin muutoksenhaun osalta on opintosuoritusten arvioinnin yhteydessä varsin rajattua. Näin ollen ennakollisen oikeussuojan merkitys oikeusturvan takeena korostuu.
Asiasanat:Oikeusturva, opintosuoritusten arviointi, oikeusturvakeinot