SUORITTAJAT, TOIMIJAT, AJELEHTIJAT JA INDIVIDUALISTIT Narratiivinen tutkimus kuuden nuoren koulutusvalinnoista
SUOKAS, EEVA (2011)
SUOKAS, EEVA
2011
Nuorisotyö ja nuorisotutkimus - Youth Work and Youth Studies
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21468
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21468
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää nuorten ylioppilaiden jatkokoulutukseen hakeutumisen esteitä, jotka aiheuttavat välivuosia opiskelussa. Tutkimuksessa hyödynnetään narratiivista ja temaattista analyysitapaa.
Tutkimukseen valittiin kuusi nuorta ylioppilasta, jotka osallistuivat vuosina 2005–2007 Tampereella toimineeseen Nuorten välivuosi ?projektiin. Tutkimusaineisto kerättiin nuorten kirjoittamina tarinoina. Tutkimuksen viitekehys on yhteiskunnallinen ja sitä taustoittaa elämänkaariteoria. Tutkimuksessa käytettiin seuraavia käsitteitä: nuoruusikä, koulutusvalinnat osana urasuunnittelua, minäkuva ja toimijuus.
Tutkimuksessa löydettiin niitä esteitä, joiden seurauksena nuorten jatkokoulutukseen hakeutuminen viivästyi. Nuorille ei selvinnyt jatkokoulutusala lukiossa, koulutusvalintojen tekeminen koettiin liian vaikeaksi, kiinnostavien alojen runsaus, huono tai keskinkertainen koulumenestys, seurustelusuhteet, työssäkäynti ja työharjoittelussa olo sekä huoli toimeentulosta.
Tarinoiden pohjalta löydettiin neljä erilaista toimijatyyppiä: suorittajat, toimijat, ajelehtijat ja individualistit. Suorittaja on koulumenestyjä, jonka toiminta on ulkoapäin ohjautuvaa. Toimija on aktiivinen ja pohtiva. Ajelehtija innostuu helposti, mutta ei ole valmis sitoutumaan. Individualisti on oman tiensä kulkija ja toimii omaan tahtiinsa.
Tutkimustuloksissa yllätti se, että nuorten elämäntapa urautuu helposti välivuosien aikana. Koulutusvalintoja tehdään sattumanvaraisesti. Merkitykselliset tapahtumat ovat käännekohtia nuorten elämässä, jotka herättävät nuoren toimintaan uudella tavalla. Näitä käännekohtia ovat: mielekäs tekeminen, parisuhteen vakiintuminen, uudet ystävyyssuhteet, vertaistuen saanti, myönteiset oppimiskokemukset ja onnistumiset opinnoissa, TV-dokumentti, lähipiiriä koskettava vakava sairastuminen ja työttömyys.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan päätellä, että välivuoden aikana nuorelle pitää tarjota mahdollisuus opinto-ohjaukseen. Ohjauksen tulee lähteä aina nuoren yksilöllisistä tarpeista. Ohjauksessa on huomioitava nuoruusikään liittyvät kehitystehtävät. Nuoria on autettava oppimaan itsereflektointia, reflektointia, tekemään suunnitelmia ja päätöksiä.
Avainsanat: nuoruusikä, kehitystehtävät, minäkuva, koulutusvalinnat, urasuunnittelu ja toimijuus
Tutkimukseen valittiin kuusi nuorta ylioppilasta, jotka osallistuivat vuosina 2005–2007 Tampereella toimineeseen Nuorten välivuosi ?projektiin. Tutkimusaineisto kerättiin nuorten kirjoittamina tarinoina. Tutkimuksen viitekehys on yhteiskunnallinen ja sitä taustoittaa elämänkaariteoria. Tutkimuksessa käytettiin seuraavia käsitteitä: nuoruusikä, koulutusvalinnat osana urasuunnittelua, minäkuva ja toimijuus.
Tutkimuksessa löydettiin niitä esteitä, joiden seurauksena nuorten jatkokoulutukseen hakeutuminen viivästyi. Nuorille ei selvinnyt jatkokoulutusala lukiossa, koulutusvalintojen tekeminen koettiin liian vaikeaksi, kiinnostavien alojen runsaus, huono tai keskinkertainen koulumenestys, seurustelusuhteet, työssäkäynti ja työharjoittelussa olo sekä huoli toimeentulosta.
Tarinoiden pohjalta löydettiin neljä erilaista toimijatyyppiä: suorittajat, toimijat, ajelehtijat ja individualistit. Suorittaja on koulumenestyjä, jonka toiminta on ulkoapäin ohjautuvaa. Toimija on aktiivinen ja pohtiva. Ajelehtija innostuu helposti, mutta ei ole valmis sitoutumaan. Individualisti on oman tiensä kulkija ja toimii omaan tahtiinsa.
Tutkimustuloksissa yllätti se, että nuorten elämäntapa urautuu helposti välivuosien aikana. Koulutusvalintoja tehdään sattumanvaraisesti. Merkitykselliset tapahtumat ovat käännekohtia nuorten elämässä, jotka herättävät nuoren toimintaan uudella tavalla. Näitä käännekohtia ovat: mielekäs tekeminen, parisuhteen vakiintuminen, uudet ystävyyssuhteet, vertaistuen saanti, myönteiset oppimiskokemukset ja onnistumiset opinnoissa, TV-dokumentti, lähipiiriä koskettava vakava sairastuminen ja työttömyys.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan päätellä, että välivuoden aikana nuorelle pitää tarjota mahdollisuus opinto-ohjaukseen. Ohjauksen tulee lähteä aina nuoren yksilöllisistä tarpeista. Ohjauksessa on huomioitava nuoruusikään liittyvät kehitystehtävät. Nuoria on autettava oppimaan itsereflektointia, reflektointia, tekemään suunnitelmia ja päätöksiä.
Avainsanat: nuoruusikä, kehitystehtävät, minäkuva, koulutusvalinnat, urasuunnittelu ja toimijuus