Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KOULULUOKKIEN ÄÄNIERGONOMIARISKIT JA NIIDEN YHTEYS OPETTAJIEN ÄÄNIOIREISIIN JA PUHEÄÄNEN AKUSTISTEN PARAMETRIEN TYÖPÄIVÄNAIKAISIIN MUUTOKSIIN

HAKALA, SUVI (2011)

 
Avaa tiedosto
gradu04988.pdf (550.5Kt)
Lataukset: 



HAKALA, SUVI
2011

Logopedia - Logopedics
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21462
Tiivistelmä
           Äänihäiriöt ovat opettajien ammattikunnassa erittäin yleisiä, ja syyt niihin löytyvät yleensä työpaikalta. Työpaikkojen ääniergonomisten olojen kartoittamiseen ei kuitenkaan ole aikaisemmin ollut olemassa vakiintuneita käytäntöjä. Vuonna 2009 Eeva Sala ym. julkaisivat Ääniergonomian Kartoitusoppaan, jonka avulla työympäristön ääniergonomiset tekijät voidaan järjestelmällisesti yksilöidä, havainnoida, mitata ja kirjata.

            Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä ensimmäistä kertaa tietoa koululuokkien ääniergonomisista riskitekijöistä kartoitusoppaan avulla ja selvittää, onko löydetyillä puutteilla yhteyttä opettajien kokemiin äänioireisiin tai äänen akustisten parametrien (F0, SL, alfaratio) työpäivänaikaisiin muutoksiin. Tutkimukseen osallistui kymmenen opettajaa (9 naista, 1 mies) kolmesta eri koulusta Pirkanmaan alueelta.

            Kaikista kouluista löydettiin ääniergonomisia riskitekijöitä. Yleisimpiä ongelmia olivat runsas puhuminen voimistetulla äänellä, tunkkainen sisäilma sekä melu. Ääniergonomisten riskitekijöiden määrällä oli myös yhteys opettajien äänioireiden esiintyvyyteen. F0 ja alfaratioarvo nousivat kaikilla opettajilla työpäivän aikana.

            Ääniergonomian kartoitus on nopea menetelmä, joka antaa paljon tietoa työpaikan ääniergonomisista oloista sekä tutkijalle että tutkittavalle. Kartoitusoppaan avulla työterveyshuollon on helppo vakiinnuttaa ääniergonomian arviointi osaksi toimintaansa. Parempi ääniergonomia auttaa äänihäiriöiden hoidossa ja helpottaa äänihäiriöiden ennaltaehkäisyä.

Avainsanat: Äänihäiriö, ääniergonomia, äänen akustiset parametrit
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [35164]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste