Sosiaalista ja vuorovaikutuksellista mediaa nuorisotilassa
NORDMAN, ENNI (2011)
NORDMAN, ENNI
2011
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21461
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21461
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan nuorten median käyttöä ja millaisia merkityksiä nuoret rakentavat median käytölleen nuorisotilassa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään Paul Willisin sosio-symbolista analyysia, joka on kolmivaiheinen, homologisen analyysin ollessa tärkeimmässä osassa. Homologisessa analyysissä etsitään merkityksiä nuorten median käyttöä koskeville valinnoille.
Työssä lähdettiin etsimään etnografisen aineiston avulla, havainnoimalla ja ryhmähaastattelulla vastauksia kysymyksiin, millaista on nuorten median käyttö nuorisotilassa ja millaisia merkityksiä/homologioita nuoret rakentavat median käytölleen. Tutkimusaineisto kerättiin pienehkön kaupungin nuorisotilassa syksyllä2010. Etnografisen aineiston tueksi nuorilla teetettiin myös internetkysely, jossa he vastasivat kysymyksiin median käyttötottumuksistaan nuorisotilassa. Tutkija osallistui toimintaan myös nuorisotyöntekijän roolissa.
Tutkimukseni mukaan voidaan todeta, että nämä nuoret pitävät median käytön tärkeimpinä kriteereinään median helppokäyttöisyyttä sekä median tarjoamia vuorovaikutus- ja osallistumismahdollisuuksia. Nuoret oppivat toisiltaan, miten median kanssa kuuluu toimia. He saavat ystäviltään suosituksia median käyttötavoista ja toimivat usein niiden mukaisesti. Osa nuorista on hyvinkin taitavia ja kriittisiä median käyttäjiä, jotka myös tuottavat mediaa ahkerasti. Osa nuorista keskittyy enemmän toimimaan pienemmässä piirissä ja keskustelemaan median välityksellä lähinnä omaa arkeaan koskevista asioista. Joissain tapauksissa mediakriittisyys on vielä aika pientä.
Yhteenvetona voi kuitenkin sanoa, että nuorisotilan nuoret ovat pääosin taitavia ja tottuneita uusmedian käyttäjiä. He oppivat ystäviltään ja vertaisiltaan paljon. Lisäksi he opettavat vanhempiaankin mediataidoissa. Sosiaalisuus ja vuorovaikutuksellisuus ovat keskeisiä nuorten mediavalinnoissa nuorisotilassa. Mediavalintojen avulla he rakentavat omia identiteettejään vuorovaikutuksessa toistensakanssa.
Asiasanat: media, nuoret, merkityksellistäminen, identiteetti, sosio-symbolinen analyysi
Työssä lähdettiin etsimään etnografisen aineiston avulla, havainnoimalla ja ryhmähaastattelulla vastauksia kysymyksiin, millaista on nuorten median käyttö nuorisotilassa ja millaisia merkityksiä/homologioita nuoret rakentavat median käytölleen. Tutkimusaineisto kerättiin pienehkön kaupungin nuorisotilassa syksyllä2010. Etnografisen aineiston tueksi nuorilla teetettiin myös internetkysely, jossa he vastasivat kysymyksiin median käyttötottumuksistaan nuorisotilassa. Tutkija osallistui toimintaan myös nuorisotyöntekijän roolissa.
Tutkimukseni mukaan voidaan todeta, että nämä nuoret pitävät median käytön tärkeimpinä kriteereinään median helppokäyttöisyyttä sekä median tarjoamia vuorovaikutus- ja osallistumismahdollisuuksia. Nuoret oppivat toisiltaan, miten median kanssa kuuluu toimia. He saavat ystäviltään suosituksia median käyttötavoista ja toimivat usein niiden mukaisesti. Osa nuorista on hyvinkin taitavia ja kriittisiä median käyttäjiä, jotka myös tuottavat mediaa ahkerasti. Osa nuorista keskittyy enemmän toimimaan pienemmässä piirissä ja keskustelemaan median välityksellä lähinnä omaa arkeaan koskevista asioista. Joissain tapauksissa mediakriittisyys on vielä aika pientä.
Yhteenvetona voi kuitenkin sanoa, että nuorisotilan nuoret ovat pääosin taitavia ja tottuneita uusmedian käyttäjiä. He oppivat ystäviltään ja vertaisiltaan paljon. Lisäksi he opettavat vanhempiaankin mediataidoissa. Sosiaalisuus ja vuorovaikutuksellisuus ovat keskeisiä nuorten mediavalinnoissa nuorisotilassa. Mediavalintojen avulla he rakentavat omia identiteettejään vuorovaikutuksessa toistensakanssa.
Asiasanat: media, nuoret, merkityksellistäminen, identiteetti, sosio-symbolinen analyysi