Innostamista arjessa - Ammatillisten oppilaitosten kuraattorien työn tarkastelua sosiokulttuurisena innostamisena
HONGISTO, JOHANNA (2011)
HONGISTO, JOHANNA
2011
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21460
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21460
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella sosiokulttuurista innostamista käytännön toimintana. Tutkimuskohteena on ammatillisten oppilaitosten kuraattorien työ oppilaitosten arjessa. Kuraattorien toimintaa innostamisena ei ole aikaisemmin tarkemmin tutkittu eikä heidän toiminta suunnitellusti perustu innostamisen periaatteille. Viitteitä kuraattorien työn sisällön ja toimintatapojen yhteneväisyydestä innostamisen kanssa kuitenkin löytyy aiemmista tutkimuksista. Innostamista on aiemmin sovellettu paljon erilaisissa projekteissa ja hankkeissa, mutta vähemmän jo olemassa olevaan ”todelliseen” maailmaan ja sen juurtuneihin käytäntöihin, joita tässä tutkimuksessa pyritään tutkailemaan toisesta, jossain määrin uudesta ja innovatiivisesta näkökulmasta, sosiokulttuurisen innostamisen näkökulmasta. Kuraattorien toimintaa on myös tutkittu vähemmän kasvatustieteellisestä tai sosiaalipedagogisesta näkökulmasta, joita tämä tutkimus edustaa. Tutkimusongelmaksi muodostui kysymys, minkälaisia sosiokulttuurisen innostamisen elementtejä ja piirteitä kuraattorin työssä esiintyy?
Narratiivinen tutkimusote painottuu kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Aineisto koostuu kerronnallisen haastattelun metodein kerätyistä kuraattorien oman työn kuvauksista ja lyhyistä esimerkinomaisista tarinoista ja kokemuksista. Haastattelut toteutettiin kahdessa eri ammatillisessa oppilaitoksessa, joiden piirissä toimii useampi kuraattori. Aineiston analysoinnissakin narratiivisuus tulee esille ideaalisena kuvauksena kuraattorien työstä innostamisena. Analysointia toteutettiin myös ryhmittelemällä aineistosta esiin tulleita asioita sosiokulttuurisen innostamisen teorioista nousseiden eri näkökulmien ja ulottuvuuksien perusteella.
Tutkimus osoittaa, että kuraattorien työstä löytyy paljon elementtejä ja piirteitä, joita voidaan liittää sosiokulttuuriseen innostamiseen. Toisaalta työstä voidaan löytää myös joitakin epäkohtia, jotka eivät tue tätä oletusta. Mahdollisuudet kuitenkin työn toteuttamiseen innostamisena on jo olemassa. Tutkimuksen tavoitteena onkin antaa haastateltavien äänille mahdollisuus kertoa kuraattorien työn merkityksestä sekä tutkijana vakuuttaa innostamisen mahdollisuutta ja merkityksellisyyttä arjen työssä.
Asiasanat:sosiokulttuurinen innostaminen, ammatillinen koulutus, kuraattori, narratiivinen tutkimus, kerronnallinen haastattelu
Narratiivinen tutkimusote painottuu kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Aineisto koostuu kerronnallisen haastattelun metodein kerätyistä kuraattorien oman työn kuvauksista ja lyhyistä esimerkinomaisista tarinoista ja kokemuksista. Haastattelut toteutettiin kahdessa eri ammatillisessa oppilaitoksessa, joiden piirissä toimii useampi kuraattori. Aineiston analysoinnissakin narratiivisuus tulee esille ideaalisena kuvauksena kuraattorien työstä innostamisena. Analysointia toteutettiin myös ryhmittelemällä aineistosta esiin tulleita asioita sosiokulttuurisen innostamisen teorioista nousseiden eri näkökulmien ja ulottuvuuksien perusteella.
Tutkimus osoittaa, että kuraattorien työstä löytyy paljon elementtejä ja piirteitä, joita voidaan liittää sosiokulttuuriseen innostamiseen. Toisaalta työstä voidaan löytää myös joitakin epäkohtia, jotka eivät tue tätä oletusta. Mahdollisuudet kuitenkin työn toteuttamiseen innostamisena on jo olemassa. Tutkimuksen tavoitteena onkin antaa haastateltavien äänille mahdollisuus kertoa kuraattorien työn merkityksestä sekä tutkijana vakuuttaa innostamisen mahdollisuutta ja merkityksellisyyttä arjen työssä.
Asiasanat:sosiokulttuurinen innostaminen, ammatillinen koulutus, kuraattori, narratiivinen tutkimus, kerronnallinen haastattelu