Arvojohtaminen henkilöstöpalveluyrityksessä - Case Go On Yhtiöt
SAKS, JONNA (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SAKS, JONNA
2011
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-01Tiivistelmä
Työympäristön ja -elämän muuttuessa arvot nousevat keskustelun kohteeksi yhä useammin. Myös henkilöstöpalveluala on aiheena ajankohtainen, sillä se on Suomessakin jatkuvassa kasvussa ja laajenee yhä uusille aloille. Arvot ja henkilöstöpalveluala loivat mielenkiintoisen kontekstin tutkimukselle, sillä henkilöstöpalveluyritys leimataan edelleen helposti toisarvoiseksi työnantajaksi ja vuokratyön tekeminen vain toissijaiseksi työksi ennen vakituisen työpaikan löytymistä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka paljon kohdeyrityksen määrittelemät arvot vaikuttavat organisaatiossa toimiviin henkilöihin, miten arvoja on organisaatiossa johdettu ja millaisissa käytännöntilanteissa henkilöt kokevat arvojen toteutuneen.
Tutkielman teoriaosuus painottuu arvojohtamisen ja arvoprosessin näkökulmiin. Liikkeelle lähdetään käsittelemällä arvoja ja organisaatiokulttuuria laajemmista perspektiiveistä ja edetään kohti yksityiskohtaisempia näkökulmia. Arvoprosessi ja arvojohtaminen on valittu teoriaosuuden keskeisiksi aiheiksi, sillä näissä onnistuminen on merkityksellistä arvojen toteutumisen kannalta.
Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu tätä tutkimusta varten tehdyistä haastatteluista, joita tehtiin yhteensä yksitoista. Haastateltavat ovat tutkimuksen kohdeyrityksessä, Go On Yhtiöissä, työskenteleviä toimihenkilöitä. Haastateltavat valittiin systemaattisesti eri toimenkuvista, sillä haluttiin tutkia, vaikuttaako henkilön toimenkuva merkittävästi arvokokemuksiin ja arvojen tulkintoihin. Haastateltavat jaettiin toimenkuvien perusteella kolmen kohderyhmään: Johto, Myynti ja Assistentit.
Tutkimustulosten mukaan arvojen ohjausvaikutus on vähäinen, mikäli arvoprosessi on jäänyt keskeneräiseksi. Keskeneräinen arvoprosessi näkyy mm. arvojen merkitysten määrittelemättömyydessä, jolloin tulkintaerot organisaation jäsenten keskuudessa lisääntyvät. Arvojen toteutumisen kannalta on tärkeää, että henkilön siviilielämän ja työelämän arvomaailmat kohtaavat, sillä tällöin ihmisen on helpompi sitoutua myös yrityksen arvoihin. Usein yrityksissä määritellyt arvot ovat idealistisia liike-elämän hyveitä, jotka toteutuvat yrityksen toiminnassa huolimatta siitä, onko niitä kirjattu virallisesti yrityksen arvoiksi vai ei. Tällaisessa tilanteessa organisaation jäsenten keskuudessa saattaa vallita mielikuva arvojen toteutumisesta, mutta todellisuudessa niiden ohjausvaikutus jää tällöin heikoksi.
Asiasanat:Arvo, yritysarvo, yrityskulttuuri, arvoprosessi, arvojohtaminen
Tutkielman teoriaosuus painottuu arvojohtamisen ja arvoprosessin näkökulmiin. Liikkeelle lähdetään käsittelemällä arvoja ja organisaatiokulttuuria laajemmista perspektiiveistä ja edetään kohti yksityiskohtaisempia näkökulmia. Arvoprosessi ja arvojohtaminen on valittu teoriaosuuden keskeisiksi aiheiksi, sillä näissä onnistuminen on merkityksellistä arvojen toteutumisen kannalta.
Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu tätä tutkimusta varten tehdyistä haastatteluista, joita tehtiin yhteensä yksitoista. Haastateltavat ovat tutkimuksen kohdeyrityksessä, Go On Yhtiöissä, työskenteleviä toimihenkilöitä. Haastateltavat valittiin systemaattisesti eri toimenkuvista, sillä haluttiin tutkia, vaikuttaako henkilön toimenkuva merkittävästi arvokokemuksiin ja arvojen tulkintoihin. Haastateltavat jaettiin toimenkuvien perusteella kolmen kohderyhmään: Johto, Myynti ja Assistentit.
Tutkimustulosten mukaan arvojen ohjausvaikutus on vähäinen, mikäli arvoprosessi on jäänyt keskeneräiseksi. Keskeneräinen arvoprosessi näkyy mm. arvojen merkitysten määrittelemättömyydessä, jolloin tulkintaerot organisaation jäsenten keskuudessa lisääntyvät. Arvojen toteutumisen kannalta on tärkeää, että henkilön siviilielämän ja työelämän arvomaailmat kohtaavat, sillä tällöin ihmisen on helpompi sitoutua myös yrityksen arvoihin. Usein yrityksissä määritellyt arvot ovat idealistisia liike-elämän hyveitä, jotka toteutuvat yrityksen toiminnassa huolimatta siitä, onko niitä kirjattu virallisesti yrityksen arvoiksi vai ei. Tällaisessa tilanteessa organisaation jäsenten keskuudessa saattaa vallita mielikuva arvojen toteutumisesta, mutta todellisuudessa niiden ohjausvaikutus jää tällöin heikoksi.
Asiasanat:Arvo, yritysarvo, yrityskulttuuri, arvoprosessi, arvojohtaminen