Pyhä, paha raja Yhdysvaltojen ja Meksikon välisen rajan visuaalinen merkityksellistäminen laittoman siirtolaisuuden kontekstissa
HIIRONEN, ELLI (2011)
HIIRONEN, ELLI
2011
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21404
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21404
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee Yhdysvaltojen ja Meksikon välisen rajan merkityksellistämistä laittoman siirtolaisuuden kontekstissa. Lähestyn rajaa tutkielmassa yksilötason kokemuksena, jonka merkitys on riippuvainen siitä, miten rajasta puhutaan, mitä sitä kohtaan tunnetaan ja miten raja representoidaan julkisissa performansseissa ja visuaalisissa teksteissä. Sen sijaan, että tutkisin rajaa luonnollisena asioiden tilana, tai stabiilina valtioiden välisenä linjana, tarkastelen rajaa sosiaalisesti rakentuneena ja merkitykseltään muuttuvana. Tämän kaltaiseen tutkimukseen antaa avaimet tutkielmassa käyttämäni postmoderni geopolitiikka, joka mahdollistaa rajan ymmärtämisen ennen kaikkea poliittisena rakennelmana ja inhimillistä toimintaa merkityksellistävänä ilmiönä.
Tutkimusaineistoni koostuu Border Film Project -valokuvateoksen yhdeksästä valokuvasta. Teoksen kuvat on otettu Yhdysvaltojen ja Meksikon välisellä rajalla tai rajan läheisyydessä vuoden 2005 aikana. Tuolloin Border Film Project -teoksen tekijät jakoivat kertakäyttökameroita Meksikon puolelta rajan yli laittomasti yrittäville siirtolaisille sekä Yhdysvaltojen puolella rajaa vapaaehtoisvoimin vartioiville Minutemen Project -ryhmän jäsenille. Analysoin minuuttimiesten ja siirtolaisten valokuvia kuvallisina representaatioina Charles S. Peircen ja Roland Barthesin semioottisten välineiden avulla. Tuon tutkielmassani esiin miten siirtolaiset ja minuuttimiehet merkityksellistävät rajaa omista näkökulmistaan ja millaista rajaa koskevaa visuaalista järjestystä he rakentavat.
Analyysini perusteella raja näyttäytyy minuuttimiesten valokuvissa amerikkalaisuuden puolustuslinjana, jota tulee suojella ulkopuolisten rikkomuksia vastaan. Minuuttimiehet idetifioituvat voimakkaasti valtiorajaan. Siirtolaisten valokuvat puolestaan tuovat esiin rajan olemassaolon epäoikeudenmukaisuuden, mutta toisaalta myös rajan laittoman ylittämisen helppouden. Raja onkin siirtolaisille varsin arkinen kokemus ja toivo paremmasta, huolimatta sen ylittämiseen liittyvistä vaaroista.
Eroavuuksistaan huolimatta minuuttimiesten ja siirtolaisten valokuvat rakentavat yhdessä visuaalista järjestystä, joka poikkeaa merkittävästi Yhdysvaltojen valtion luomasta järjestyksestä. Valtion näkökulmasta raja pyritään näyttämään vahvana ja tehokkaana välineenä laittoman siirtolaisuuden ehkäisemisessä. Border Film Project -teoksen kuvat puolestaan osoittavan rajan keinotekoisuuden ja toimimattomuuden. Lisäksi kuvat merkityksellistävät rajaa yksilöiden keskinäisen kamppailun linjana, jossa valtiolla on vain marginaalinen rooli. Tällaisen postmodernin rajan rakentuminen tapahtuukin yhtä aikaa alhaalta ylös kuin ylhäältä alas, ja vaikuttaa siihen, miten ymmärrämme maailman, valtioiden ja ihmisryhmien jakautumista.
Tutkimusaineistoni koostuu Border Film Project -valokuvateoksen yhdeksästä valokuvasta. Teoksen kuvat on otettu Yhdysvaltojen ja Meksikon välisellä rajalla tai rajan läheisyydessä vuoden 2005 aikana. Tuolloin Border Film Project -teoksen tekijät jakoivat kertakäyttökameroita Meksikon puolelta rajan yli laittomasti yrittäville siirtolaisille sekä Yhdysvaltojen puolella rajaa vapaaehtoisvoimin vartioiville Minutemen Project -ryhmän jäsenille. Analysoin minuuttimiesten ja siirtolaisten valokuvia kuvallisina representaatioina Charles S. Peircen ja Roland Barthesin semioottisten välineiden avulla. Tuon tutkielmassani esiin miten siirtolaiset ja minuuttimiehet merkityksellistävät rajaa omista näkökulmistaan ja millaista rajaa koskevaa visuaalista järjestystä he rakentavat.
Analyysini perusteella raja näyttäytyy minuuttimiesten valokuvissa amerikkalaisuuden puolustuslinjana, jota tulee suojella ulkopuolisten rikkomuksia vastaan. Minuuttimiehet idetifioituvat voimakkaasti valtiorajaan. Siirtolaisten valokuvat puolestaan tuovat esiin rajan olemassaolon epäoikeudenmukaisuuden, mutta toisaalta myös rajan laittoman ylittämisen helppouden. Raja onkin siirtolaisille varsin arkinen kokemus ja toivo paremmasta, huolimatta sen ylittämiseen liittyvistä vaaroista.
Eroavuuksistaan huolimatta minuuttimiesten ja siirtolaisten valokuvat rakentavat yhdessä visuaalista järjestystä, joka poikkeaa merkittävästi Yhdysvaltojen valtion luomasta järjestyksestä. Valtion näkökulmasta raja pyritään näyttämään vahvana ja tehokkaana välineenä laittoman siirtolaisuuden ehkäisemisessä. Border Film Project -teoksen kuvat puolestaan osoittavan rajan keinotekoisuuden ja toimimattomuuden. Lisäksi kuvat merkityksellistävät rajaa yksilöiden keskinäisen kamppailun linjana, jossa valtiolla on vain marginaalinen rooli. Tällaisen postmodernin rajan rakentuminen tapahtuukin yhtä aikaa alhaalta ylös kuin ylhäältä alas, ja vaikuttaa siihen, miten ymmärrämme maailman, valtioiden ja ihmisryhmien jakautumista.