Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Kevyemmin koulutielle" : tutkimus kouluuntutustumiskokeilusta Hämeenlinnassa

PIIRAINEN, ANNE-MAARIT (1997)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



PIIRAINEN, ANNE-MAARIT
1997

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kuusivuotiaiden lasten kouluuntutustumiskokeilua, joka toteutettiin koulun ja päiväkodin yhteistyönä Hämeenlinnassa. Tutkimus pyrkii selvittämään miten kokeilu onnistui ja miten kokeiluun osallistuneet opettajat kokivat sen onnistumisen ja yhteistyön koulun ja päiväkodin välillä.Tutkimustehtävät olivat seuraavat:1) Kokeilun eteneminen2) Kokeilun onnistuminen3) Mitä oppilaille tapahtui kokeilun aikana?4) Kokemuksia päiväkodin ja koulun välisestä yhteistyöstä5) Uusia ideoita kouluuntutustumisen kehittämiseksi.Tutkimuksen kohdejoukkona olivat kokeiluun osallistuneet opettajat: kaksi lastentarhanopettajaa ja luokanopettaja sekä kuusi esikoululaista ja kuusi kummioppilasta. Myös ne opettajat, joiden oppilaiksi koulutulokkaat menivät syksyllä, kuuluivat tutkimukseen. Tutkimustehtäviin etsittiin vastauksia kvalitatiivisin menetelmin: haastatteluin ja toimintaa havainnoiden.Kokeilun koettiin onnistuneen hyvin. Se oli melko pitkäkestoinen ja herätti kaikissa kokeiluun osallistuneissa keskustelua ja ideoita kouluuntutustumisen kehittämiseksi edelleen. Kokeilu toi myös esille yhä uudestaan niitä asioita, jotka vaikeuttavat päivähoidon, tässä tapauksessa päiväkodin ja koulun välistä yhteistyötä. Yhteistyön esteiksi koettiin mm. kuuluminen eri hallintoalueille, erilainen piirijako sekä ajanpuute ja henkilökunnan ylikuormittuneisuus. Toivon, että tutkimustulokset innostavat edelleen uusiin kokeiluihin päivähoidon ja koulun välillä. Toivon myös, että tutkimuksessani esiin tulleet yhteistyön esteet huomioitaisiin niin päätöksenteossa kuin opettajien koulutuksessakin.Asiasanat: koulutulokkaat, esiopetus, päiväkodit - koulu - yhteisyö, koulukypsyys, esikouluikäiset
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39995]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste