Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hoitajien ja hoitajaopiskelijoiden itsearviointi verkkokurssin vaikuttavuudesta lääkehoidon osaamiseen

SALMINEN, SATU (2011)

 
Avaa tiedosto
gradu04917.pdf (838.7Kt)
Lataukset: 



SALMINEN, SATU
2011

Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-16
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21379
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata hoitajien ja hoitajaopiskelijoiden suorittaman lääkehoidon verkkokurssin vaikutusta heidän lääkehoito-osaamiseensa ja sitä, miten he arvioivat lääkehoidon verkkokoulutusta.

Tutkimuksen aineisto muodostuu Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hoitajista ja Pirkanmaan ammattikorkeakoulun hoitajaopiskelijoista, jotka opiskelivat lääkehoidon osaaminen verkossa -kurssilla (LOVE) vuosina 2008 ja 2009. Osallistujat arvioivat omaa lääkehoidon osaamistaan eli osaamisen tasoa ennen lääkehoidon koulutusta ja koulutuksen jälkeen. Lisäksi he arvioivat itse lääkehoidon verkkokoulutusta. Aineistoon valittiin palautuneiden itsearvioinnin e-lomakkeiden aineistosta ensihoitajat, sairaanhoitajat, kätilöt, terveydenhoitajat, röntgenhoitajat ja tämän alan hoitajaopiskelijat. Ennen lääkehoidon koulutusta otoksesta 86 % (n=1096) oli hoitajia ja 14 % (n=184) hoitajaopiskelijoita. Lääkehoidon koulutuksen jälkeen otoksesta 82 % (n=575) oli hoitajia ja 18 % (n=125) hoitajaopiskelijoita.

Valmis tutkimusaineisto saatiin sähköisessä muodossa Pirkanmaan ammattikorkeakoulusta. Aineisto analysoitiin SPSS 18.0 -tilasto-ohjelmalla. Tutkimusaineiston analyysissä tuloksia tarkasteltiin frekvenssien, prosenttilukujen, keskiarvojen ja keskihajonnan avulla. Summamuuttujat muodostettiin lääkehoidon osaamisen osa-alueita kuvaavista väittämistä.  Mittarin sisäistä johdonmukaisuutta tutkittiin Cronbachin alfakertoimella. Lääkehoidon koulutusta ja summamuuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin t-testillä. Tämän tutkimuksen mukaan hoitajien ja hoitajaopiskelijoiden kaikilla lääkehoidon osaamisalueilla tapahtui erittäin merkitsevä muutos parempaan lääkehoidon osaamiseen (p-arvo on 0.001).  Lääkehoidon verkkokoulutus oli hoitajien ja hoitajaopiskelijoiden mielestä oppimista tukevaa, mielekästä ja itsenäinen opiskelu koettiin hyvänä. Hoitajista lähes puolet ja hoitajaopiskelijoista kolmannes arvioi lääkehoidon koulutusta kouluarvosana-asteikolla arvosanalla 8. Säännöllisin väliajoin tapahtuvan lääkehoidon osaamisen arvioinnin avulla voidaan todentaa hoitajien ja hoitajaopiskelijoiden kehittyminen lääkehoidon osaajina. Jatkossa olisi tärkeää tutkia miten hoitajaopiskelijoiden lääkehoidon peruskoulutus ja hoitajien lääkehoidon täydennyskoulutus kohtaa työelämän lääkehoidon koulutukseen kohdistetut odotukset ja osaamisvaatimukset. 

Avainsanat: lääkehoidon osaaminen, hoitaja, hoitajaopiskelija, koulutus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39996]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste