Kunnan henkilöstön sopeuttamisen oikeudelliset reunaehdot
YLINEN, RIINA (2011)
YLINEN, RIINA
2011
Kunnallisoikeus - Local Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21378
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21378
Tiivistelmä
Kuntien tekemistä henkilöstön sopeuttamispäätöksistä on viime vuosina keskusteltu kiivaasti. Henkilöstön sopeuttaminen on yksityisellä sektorilla ollut arkipäivää jo hyvin pitkään, mutta julkiselle sektorille henkilöstön sopeuttaminen laajana käsitteenä on vasta rantautumassa. Kuntien taloudellinen tilanne on kiristynyt ja siksi monet kunnat ovatkin pohtineet keinoja uusien säästöjen aikaansaamiseksi. Tämä kehitys on johtanut siihen, että kunnissa on tehty nopeita ja joskus myös lainsäädännön vastaisia henkilöstön sopeuttamispäätöksiä.
Tämä tutkimus on saanut lähtökohtansa henkilöstön sopeuttamiseen liittyvistä oikeudellisista ongelmista. Kunnissa on epäselvyyksiä siitä, miten sopeuttaminen tulisi toteuttaa, jotta ongelmia ei syntyisi. Tästä syystä on ollut tarpeellista, että kuntien henkilöstön sopeuttamisen oikeudellisia reunaehtoja tutkitaan mahdollisten oikeustapausten välttämiseksi tulevaisuudessa.
Tässä tutkimuksessa on otettu esimerkkiryhmäksi opettajat, joiden lomautuksessa on ollut huomautettavaa viime vuosina. Opettajien lomautukselle antaa oman erilaisen lähtökohtansa asiakkaiden eli oppilaiden subjektiivinen oikeus opetukseen. Joissakin kunnissa on opettajien lomautus aiheuttanut sen, että oppilaat eivät ole saaneet heille laissa määrättyä oikeutta opetukseen. Tämä johtuu siitä, että opettajia oli paikalla liian vähän.
Tämä tutkimus on pääsääntöisesti oikeusdogmaattinen ja tärkeimpiä lakeja ovat perustuslaki, työsopimuslaki ja laki kunnallisesta viranhaltijasta. Perustuslaissa on käsitelty oppilaan oikeus opetukseen, joka on yksi tämän tutkielman keskeisimmistä näkökohdista. Tämän lisäksi työsopimuslaki ja laki kunnallisesta viranhaltijasta ovat henkilöstön sopeuttamisen reunaehtoja säätelevät lait.
Tämän tutkimuksen päätelmistä käy ilmi, että henkilöstön sopeuttamisesta kunnissa on tietoa liian vähän. Tästä syystä sopeuttaminen on joissakin tapauksissa hoidettu hätiköiden. Tutkimuksen päätelmissä on myös todettu, että subjektiivisten oikeuksien loukkaukset voidaan ehkäistä perusteellisella selvitystyöllä sekä selventämällä valtion ja kuntien vastuunjakoa perusoikeuksista.
Tämä tutkimus on saanut lähtökohtansa henkilöstön sopeuttamiseen liittyvistä oikeudellisista ongelmista. Kunnissa on epäselvyyksiä siitä, miten sopeuttaminen tulisi toteuttaa, jotta ongelmia ei syntyisi. Tästä syystä on ollut tarpeellista, että kuntien henkilöstön sopeuttamisen oikeudellisia reunaehtoja tutkitaan mahdollisten oikeustapausten välttämiseksi tulevaisuudessa.
Tässä tutkimuksessa on otettu esimerkkiryhmäksi opettajat, joiden lomautuksessa on ollut huomautettavaa viime vuosina. Opettajien lomautukselle antaa oman erilaisen lähtökohtansa asiakkaiden eli oppilaiden subjektiivinen oikeus opetukseen. Joissakin kunnissa on opettajien lomautus aiheuttanut sen, että oppilaat eivät ole saaneet heille laissa määrättyä oikeutta opetukseen. Tämä johtuu siitä, että opettajia oli paikalla liian vähän.
Tämä tutkimus on pääsääntöisesti oikeusdogmaattinen ja tärkeimpiä lakeja ovat perustuslaki, työsopimuslaki ja laki kunnallisesta viranhaltijasta. Perustuslaissa on käsitelty oppilaan oikeus opetukseen, joka on yksi tämän tutkielman keskeisimmistä näkökohdista. Tämän lisäksi työsopimuslaki ja laki kunnallisesta viranhaltijasta ovat henkilöstön sopeuttamisen reunaehtoja säätelevät lait.
Tämän tutkimuksen päätelmistä käy ilmi, että henkilöstön sopeuttamisesta kunnissa on tietoa liian vähän. Tästä syystä sopeuttaminen on joissakin tapauksissa hoidettu hätiköiden. Tutkimuksen päätelmissä on myös todettu, että subjektiivisten oikeuksien loukkaukset voidaan ehkäistä perusteellisella selvitystyöllä sekä selventämällä valtion ja kuntien vastuunjakoa perusoikeuksista.