Le fantastique et les adjectifs pour le dire. Lecture de Malpertuis de Jean Ray
PATRIKAINEN, LAURA (2011)
PATRIKAINEN, LAURA
2011
Ranskan kieli - French Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21376
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21376
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –työssä käsitellään adjektiivien roolia ranskankielisen fantasiaromaanin lukukokemuksessa tutkimalla, miten adjektiivien merkitykset ovat sidoksissa lukijan tunnetiloihin. Ranskalainen fantasia on nimittäin riippuvainen lukijan tunteista: syntyäkseen genre vaatii lukijalta epäröinnin ja pelon tuntemuksia, kun tämä tarinan edetessä häilyy uskon ja epäuskon välillä pystymättä päättämään, ovatko tarinan yliluonnolliset tapahtumat kirjan maailmassa todellisia vai eivät. Suurin ero suomalaisen ja ranskalaisen fantasian välillä on juuri tässä epäröinnissä. Lisäksi Suomessa fantasiakirjallisuudeksi on luettavissa mitä moninaisimmat yliluonnollisia elementtejä sisältävät tarinat, kun taas ranskalainen fantasia edellyttää tarinan sijoittumista meidän maailmaamme, jossa yliluonnolliset tapahtumat ilmaantuvat.
Adjektiivien semantiikan tutkimus kohdistuu belgialaisen ranskankielisen kirjailijan Jean Rayn (1887–1964) romaaniin Malpertuis. Histoire d’une maison fantastique vuodelta 1943. Teoksen valintaan vaikutti saatavuuden lisäksi usean fantasiatutkijan mielipide siitä, että Ray on viimeisiä ranskankielisiä fantasiakirjailijoita, joiden teokset edustavat klassista fantasiaa, siinä missä moni muu kuluvan tai viime vuosisadan fantasiateos on jo lähellä tieteiskirjallisuutta tai muita ympäröiviä genrejä.
Adjektiivien tutkimukseen johdatti niiden luonne substantiivien merkityksiä täsmentävinä ja rajaavina, vapaaehtoisina elementteinä, jotka johdattavat lukijaa muodostamaan mielikuvia ja ymmärtämään tekstiä paremmin fantasiagenren vaatimalla tavalla. Malpertuis–teoksen yli seitsemästäsadasta erilaisesta adjektiivista tutkimuskohteiksi valikoituivat kaikkein useimmin tarinassa esiintyneet 78 adjektiivia. Niiden denotatiivisia ja konnotatiivisia merkityksiä sekä synonymia- ja antonymiasuhteita tutkimalla ilmeni, että pääsääntöisesti Rayn tarinassa käytetyt adjektiivit viittaavat pelkoon, pahuuteen ja toisaalta myös hyvyyteen, kokoon tai ikään. Eniten teoksessa on käytetty adjektiiveja, jotka yhtäällä kuvailevat pääsanaansa pelottavalla tai synkällä tavalla, tai toisaalla korostavat kokoa tai muotoa. Lisäksi oli havaittavissa yhteys uskontoteemaan, joka on yksi sekä Rayn että yleisesti fantasian vakioaiheita. Näiden pahuuteen, pimeyteen, suuruuteen tai jumaluuteen liittyvien adjektiivien käyttö pitää yllä lukijan mielessä negatiivisia, ahdistavia ajatuksia ja tuntemuksia, ja näin ollen edistävät fantasialukukokemuksen syntymistä.
Asiasanat:fantasiakirjallisuus, adjektiivi, sanastotutkimus, pragmatiikka, kirjallisuudentutkimus, Jean Ray, semantiikka, tyylintutkimus
Adjektiivien semantiikan tutkimus kohdistuu belgialaisen ranskankielisen kirjailijan Jean Rayn (1887–1964) romaaniin Malpertuis. Histoire d’une maison fantastique vuodelta 1943. Teoksen valintaan vaikutti saatavuuden lisäksi usean fantasiatutkijan mielipide siitä, että Ray on viimeisiä ranskankielisiä fantasiakirjailijoita, joiden teokset edustavat klassista fantasiaa, siinä missä moni muu kuluvan tai viime vuosisadan fantasiateos on jo lähellä tieteiskirjallisuutta tai muita ympäröiviä genrejä.
Adjektiivien tutkimukseen johdatti niiden luonne substantiivien merkityksiä täsmentävinä ja rajaavina, vapaaehtoisina elementteinä, jotka johdattavat lukijaa muodostamaan mielikuvia ja ymmärtämään tekstiä paremmin fantasiagenren vaatimalla tavalla. Malpertuis–teoksen yli seitsemästäsadasta erilaisesta adjektiivista tutkimuskohteiksi valikoituivat kaikkein useimmin tarinassa esiintyneet 78 adjektiivia. Niiden denotatiivisia ja konnotatiivisia merkityksiä sekä synonymia- ja antonymiasuhteita tutkimalla ilmeni, että pääsääntöisesti Rayn tarinassa käytetyt adjektiivit viittaavat pelkoon, pahuuteen ja toisaalta myös hyvyyteen, kokoon tai ikään. Eniten teoksessa on käytetty adjektiiveja, jotka yhtäällä kuvailevat pääsanaansa pelottavalla tai synkällä tavalla, tai toisaalla korostavat kokoa tai muotoa. Lisäksi oli havaittavissa yhteys uskontoteemaan, joka on yksi sekä Rayn että yleisesti fantasian vakioaiheita. Näiden pahuuteen, pimeyteen, suuruuteen tai jumaluuteen liittyvien adjektiivien käyttö pitää yllä lukijan mielessä negatiivisia, ahdistavia ajatuksia ja tuntemuksia, ja näin ollen edistävät fantasialukukokemuksen syntymistä.
Asiasanat:fantasiakirjallisuus, adjektiivi, sanastotutkimus, pragmatiikka, kirjallisuudentutkimus, Jean Ray, semantiikka, tyylintutkimus