Organisaatioiden fuusio ja innovatiivinen organisaatiokulttuuri - case Petäjä-opisto
ITÄLUOMA, OUTI (2011)
ITÄLUOMA, OUTI
2011
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21364
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21364
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko organisaatioiden fuusion yhteydessä mahdollista luoda työyhteisön innovatiivisuutta edistävää organisaatiokulttuuria ja millaisin keinoin. Tutkimuksessa selvitetään työyhteisön innovatiivisuuden vahvistamisen keinoja ja toisaalta myös innovatiivisuutta rajoittavia tekijöitä kohdeorganisaatiossa, joka fuusioitui vuoden 2009 alussa. Tutkimus kohdistuu Länsi-Pirkanmaan koulutuskuntayhtymän omistamaan Petäjä-opistoon, jonka toiminta-alueena on viisi kuntaa Pohjois-Satakunnassa ja Pirkanmaalla.
Ilmiötä tutkitaan kohdeorganisaation henkilöstön näkökulmasta käsin tutkimuksen lähestymistavan ollessa konstruktivistinen ja hermeneuttinen. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat kohdeorganisaation päätoimiset työntekijät sekä otos oppilaitoksen tuntiopettajista. Tutkimuskysymystä selvitetään kvalitatiivisen tutkimusotteen avulla. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastattelun ja kyselylomakkeen avulla marraskuussa 2010.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu sekä organisaatiomuutosta ja fuusiota että innovatiivista organisaatiokulttuuria käsittelevästä kirjallisuudesta. Fuusioon liittyvässä teoriassa tutkimus nojaa pääasiassa Länsisalmen, Romanin ja Valteen havaintoihin ilmiöstä. Innovatiivista organisaatiokulttuuria käsittelevässä osuudessa keskeisiä ovat Rajaniemen, Harisalon ja Miettisen sekä Ahmedin tutkimukset. Innovatiivisuuden edistämistä kohteessa tarkastellaan organisaation kulttuurisen tehokkuuden ja yksilöllisyyden, organisaatiorakenteen sekä johtamisen ulottuvuuksista. Fuusion onnistumista sekä organisaation oppimista tukevat tekijät linkittyvät kohdeorganisaation tilanteessa innovatiivisen organisaatiokulttuurin luomiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kohdeorganisaatiossa on asenteellinen valmius työyhteisön kehittämiseen ja innovatiiviseen työskentelyyn: fuusioituminen on hyväksytty, sen merkitys pääosin ymmärretty ja yhteisistä toimintatavoista sovittu. Innovatiivisuutta edistävät organisaatiossa hyvä työilmapiiri, tulevaisuuteen katsova johtaminen, oman työn hallinta, vuorovaikutus sekä työympäristö. Kaksi viimeksi mainittua tekijää näyttäytyvät organisaatiossa myös innovatiivisuutta rajoittavina tekijöinä. Tällaisiksi tekijöiksi tunnistetaan myös kiire, strategisen tuen puute, organisaation hierarkia ja johtamisjärjestelmä.
Innovatiivisuuden edistämiseksi tulee organisaation kulttuurista tehokkuutta lisätä luomalla uusia kohtaamisfoorumeita henkilöstölle sekä tehostamalla strategista osaamista ja oppimista oppilaitoksen käytännön työn tasolla. Organisaation osaamispotentiaalin kohdentumiseen tulee kiinnittää huomiota samoin kuin työtiloihinkin. Johtamisjärjestelmään liittyvää hierarkkisuuden tunnetta tulisi vähentää mahdollistavaan johtamiseen keskittymällä.
Asiasanat:fuusio, innovatiivisuus, organisaatiomuutos, organisaatiokulttuuri
Ilmiötä tutkitaan kohdeorganisaation henkilöstön näkökulmasta käsin tutkimuksen lähestymistavan ollessa konstruktivistinen ja hermeneuttinen. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat kohdeorganisaation päätoimiset työntekijät sekä otos oppilaitoksen tuntiopettajista. Tutkimuskysymystä selvitetään kvalitatiivisen tutkimusotteen avulla. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastattelun ja kyselylomakkeen avulla marraskuussa 2010.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu sekä organisaatiomuutosta ja fuusiota että innovatiivista organisaatiokulttuuria käsittelevästä kirjallisuudesta. Fuusioon liittyvässä teoriassa tutkimus nojaa pääasiassa Länsisalmen, Romanin ja Valteen havaintoihin ilmiöstä. Innovatiivista organisaatiokulttuuria käsittelevässä osuudessa keskeisiä ovat Rajaniemen, Harisalon ja Miettisen sekä Ahmedin tutkimukset. Innovatiivisuuden edistämistä kohteessa tarkastellaan organisaation kulttuurisen tehokkuuden ja yksilöllisyyden, organisaatiorakenteen sekä johtamisen ulottuvuuksista. Fuusion onnistumista sekä organisaation oppimista tukevat tekijät linkittyvät kohdeorganisaation tilanteessa innovatiivisen organisaatiokulttuurin luomiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kohdeorganisaatiossa on asenteellinen valmius työyhteisön kehittämiseen ja innovatiiviseen työskentelyyn: fuusioituminen on hyväksytty, sen merkitys pääosin ymmärretty ja yhteisistä toimintatavoista sovittu. Innovatiivisuutta edistävät organisaatiossa hyvä työilmapiiri, tulevaisuuteen katsova johtaminen, oman työn hallinta, vuorovaikutus sekä työympäristö. Kaksi viimeksi mainittua tekijää näyttäytyvät organisaatiossa myös innovatiivisuutta rajoittavina tekijöinä. Tällaisiksi tekijöiksi tunnistetaan myös kiire, strategisen tuen puute, organisaation hierarkia ja johtamisjärjestelmä.
Innovatiivisuuden edistämiseksi tulee organisaation kulttuurista tehokkuutta lisätä luomalla uusia kohtaamisfoorumeita henkilöstölle sekä tehostamalla strategista osaamista ja oppimista oppilaitoksen käytännön työn tasolla. Organisaation osaamispotentiaalin kohdentumiseen tulee kiinnittää huomiota samoin kuin työtiloihinkin. Johtamisjärjestelmään liittyvää hierarkkisuuden tunnetta tulisi vähentää mahdollistavaan johtamiseen keskittymällä.
Asiasanat:fuusio, innovatiivisuus, organisaatiomuutos, organisaatiokulttuuri