Opetusmenetelmä optimaaliseksi - Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan Tiedonhankinnan perusteet -kurssin opetusmenetelmien vertailu vuosilta 2008-2009
TIITINEN, KALLE (2011)
TIITINEN, KALLE
2011
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21361
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21361
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani Tampereen yliopiston kirjaston yhteiskuntatieteelliselle tiedekunnalle järjestämällä Tiedonhankinnan perusteet -kurssilla käytettyjä opetusmenetelmiä. Tavoitteenani on selvittää, mikä opetusmetodeista sopisi parhaiten kurssilla jatkossa käytettäväksi. Vuonna 2008 kurssilla oli käytössä kaksi erilaista opetusmenetelmää, perinteinen (opettajakeskeinen) ja ryhmäopetusmetodi (opiskelijakeskeinen). Vuonna 2009 kurssin opetusmetodina kokeiltiin puolestaan yhdistelmäopetusmenetelmää, jossa kokonaisuus oli rakennettu opettaja- ja opiskelijakeskeistä opetusmenetelmää yhdistelemällä. Opetusmenetelmän sopivuutta Tiedonhankinnan perusteet -kurssille selvitän sekä opiskelijoiden että opettajien näkökulmasta. Opiskelijoiden asenteita tarkastelen kurssin palautelomakkeiden vastauksien kautta ja opettajien mielipiteisiin pureudun haastatteluiden avulla.
Opetusmenetelmästä riippumatta sekä kurssin työskentelymenetelmät että kurssin kokonaisuus saivat opiskelijoilta pääasiassa hyvää palautetta. Opiskelijoiden oppimisessa oli kuitenkin havaittavissa eroja eri opetusmenetelmien välillä. Perinteisen opetusmenetelmän ja yhdistelmäopetusmenetelmän opiskelijat kokivat oppineensa asiat tasaisen hyvin, mutta ryhmäopetusmenetelmän opiskelijoiden oppimisen tasossa oli enemmän vaihtelua. Opiskelijakeskeisesti opettaessa ei harjoitustuntia voi suunnitella niin tarkasti kuin perinteisessä ja yhdistelmäopetusmetodissa, minkä seurauksena opetuksen ja oppimisen häiriötekijäksi voikin tulla ajan puute. Kurssin oppimissisällöt ja käytössä olevat resurssit sanelevatkin pitkälti sen, mikä opetusmenetelmä on paras kurssilla käytettäväksi. Tämä seikka ilmeni myös kurssin opettajien haastatteluista: opettajien mielestä, kaikki taustatekijät huomioiden, paras opetusmetodi Tiedonhankinnan perusteet -kurssille on yhdistelmäopetusmenetelmä.
Asiasanat:behaviorismi, informaatiolukutaito, konstruktivismi, korkeakouluopetus, opetusmenetelmät, tiedonhankinta, yliopistokirjastot
Opetusmenetelmästä riippumatta sekä kurssin työskentelymenetelmät että kurssin kokonaisuus saivat opiskelijoilta pääasiassa hyvää palautetta. Opiskelijoiden oppimisessa oli kuitenkin havaittavissa eroja eri opetusmenetelmien välillä. Perinteisen opetusmenetelmän ja yhdistelmäopetusmenetelmän opiskelijat kokivat oppineensa asiat tasaisen hyvin, mutta ryhmäopetusmenetelmän opiskelijoiden oppimisen tasossa oli enemmän vaihtelua. Opiskelijakeskeisesti opettaessa ei harjoitustuntia voi suunnitella niin tarkasti kuin perinteisessä ja yhdistelmäopetusmetodissa, minkä seurauksena opetuksen ja oppimisen häiriötekijäksi voikin tulla ajan puute. Kurssin oppimissisällöt ja käytössä olevat resurssit sanelevatkin pitkälti sen, mikä opetusmenetelmä on paras kurssilla käytettäväksi. Tämä seikka ilmeni myös kurssin opettajien haastatteluista: opettajien mielestä, kaikki taustatekijät huomioiden, paras opetusmetodi Tiedonhankinnan perusteet -kurssille on yhdistelmäopetusmenetelmä.
Asiasanat:behaviorismi, informaatiolukutaito, konstruktivismi, korkeakouluopetus, opetusmenetelmät, tiedonhankinta, yliopistokirjastot