Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opetusmenetelmä optimaaliseksi - Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan Tiedonhankinnan perusteet -kurssin opetusmenetelmien vertailu vuosilta 2008-2009

TIITINEN, KALLE (2011)

 
Avaa tiedosto
gradu04900.pdf (452.9Kt)
Lataukset: 



TIITINEN, KALLE
2011

Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21361
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani Tampereen yliopiston kirjaston yhteiskuntatieteelliselle tiedekunnalle järjestämällä Tiedonhankinnan perusteet -kurssilla käytettyjä opetusmenetelmiä. Tavoitteenani on selvittää, mikä opetusmetodeista sopisi parhaiten kurssilla jatkossa käytettäväksi. Vuonna 2008 kurssilla oli käytössä kaksi erilaista opetusmenetelmää, perinteinen (opettajakeskeinen) ja ryhmäopetusmetodi (opiskelijakeskeinen). Vuonna 2009 kurssin opetusmetodina kokeiltiin puolestaan  yhdistelmäopetusmenetelmää, jossa kokonaisuus oli rakennettu opettaja- ja opiskelijakeskeistä opetusmenetelmää yhdistelemällä. Opetusmenetelmän sopivuutta Tiedonhankinnan perusteet -kurssille selvitän sekä opiskelijoiden että opettajien näkökulmasta. Opiskelijoiden asenteita tarkastelen kurssin palautelomakkeiden vastauksien kautta ja opettajien mielipiteisiin pureudun haastatteluiden avulla.

Opetusmenetelmästä riippumatta sekä kurssin työskentelymenetelmät että kurssin kokonaisuus saivat opiskelijoilta pääasiassa hyvää palautetta. Opiskelijoiden oppimisessa oli kuitenkin havaittavissa eroja eri opetusmenetelmien välillä. Perinteisen opetusmenetelmän ja yhdistelmäopetusmenetelmän opiskelijat kokivat oppineensa asiat tasaisen hyvin, mutta ryhmäopetusmenetelmän opiskelijoiden oppimisen tasossa oli enemmän vaihtelua. Opiskelijakeskeisesti opettaessa ei harjoitustuntia  voi suunnitella niin tarkasti kuin perinteisessä ja yhdistelmäopetusmetodissa, minkä seurauksena opetuksen ja oppimisen häiriötekijäksi voikin tulla ajan puute. Kurssin oppimissisällöt ja käytössä olevat resurssit sanelevatkin pitkälti sen, mikä opetusmenetelmä on paras kurssilla käytettäväksi. Tämä seikka ilmeni myös kurssin opettajien  haastatteluista: opettajien mielestä, kaikki taustatekijät huomioiden, paras opetusmetodi Tiedonhankinnan perusteet -kurssille on yhdistelmäopetusmenetelmä.

Asiasanat:behaviorismi, informaatiolukutaito, konstruktivismi, korkeakouluopetus, opetusmenetelmät, tiedonhankinta, yliopistokirjastot
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34700]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste