Tietopalvelun muuttuva työnkuva yleisessä kirjastossa. Haastattelututkimus Jyväskylän kaupunginkirjastossa - Keski-Suomen maakuntakirjastossa.
NIKARA-NUMMI, ANNAMARI (2011)
NIKARA-NUMMI, ANNAMARI
2011
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21360
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21360
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihepiirinä on yleisen kirjaston tietopalvelu. Tarkoituksena on selvittää, mitä sisältyy yleisen kirjaston tietopalvelutyöhön, millainen on sen työnkuva, miten tietopalvelutyö on muuttunut ja miten se tulee lähivuosina muuttumaan. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat tietopalveluammattilaiset ja työn sisältöä ja merkitystä selvitetään heidän näkökulmastaan.
Tutkimusta varten on haastateltu kahdeksan tietopalvelutyötä tekevää kirjastonhoitajaa/ osastonjohtajaa tai informaatikkoa huhtikuussa 2010 Jyväskylän kaupunginkirjastossa - Keski-Suomen maakuntakirjastossa. Haastattelut toteutettiin vapaamuotoisin teemahaastatteluin ja haastatelluilla oli mahdollisuus tutustua haastattelukysymyksiin etukäteen. Kysymykset teemoiteltiin kolmeen ajalliseen ulottuvuuteen: tietopalvelutyö tällä hetkellä, haastatellun työvuosien aikana sekä tulevaisuudessa. Haastatelluista seitsemän vastasi jokaisen kolmen teeman kysymyksiin, yksi haastatelluista jätti vastaamatta muutoksia koskeviin kysymyksiin tietopalvelutyökokemuksensa vähyyden vuoksi. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tietopalvelutyön käsite määriteltiin hyvin laajasti. Suurin osa haastatelluista mielsi tietopalvelutyöksi koko kirjastonhoitajan työnkuvan aineistonhankinnasta ja kokoelman hoidosta asiakaspalveluun saakka. Kuitenkin tietopalvelutyön tärkeimmiksi määrittäjiksi nousivat kahdenvälinen asiakaskohtaaminen ja asiakkaan tiedontarve. Yleisen kirjaston tietopalvelua käyttävät kaikenlaiset asiakkaat, mutta joitakin muutoksia asiakasryhmissä havaittiin. Tietopalvelussa esitetyt kysymykset olivat muuttuneet ja ääripäät kysymysten vaativuudessa korostuneet. Tietopalvelun välineet ja tiedonlähteet muuttuvat jatkuvasti ja muutosten nähtiin helpottavan työn tekemistä silloin kun ammattilaisilla oli aikaa tutustua muutoksiin.
Virtuaalisen tietopalvelun rooli ja merkitys kirjastossa oli kasvanut ja sen uskottiin tulevaisuudessa entisestään korostuvan. Työn vaativuutta lisäsivät muutokset välineissä ja tietolähteissä sekä julkaisumäärän lisääntyminen. Yliopistollisen koulutuksen nähtiin antavan tietopalvelutyöhön perustiedot, mutta työkokemus nähtiin merkittävimpänä tekijänä tietopalvelutyön osaamisessa. Koulutukselta kaivattiin työelämälähtöisyyttä ja taitoja asiakaspalveluun ja koulutusten suunnitteluun ja järjestämiseen. Tietopalvelutyön uskottiin muuttuvan tulevaisuudessa merkittävästi. Yleisen kirjaston tietopalvelun asiantuntijaroolia haluttiin korostaa ja kirjaston uskottiin tulevaisuudessa keskittyvän yhä enemmän asiakkaiden tiedonhallintataitojen tukemiseen ja kaunokirjallisuuden sisältöjen avaamiseen.
Asiasanat:kirjasto, tietopalvelu, työnkuva, muutokset, tulevaisuus
Tutkimusta varten on haastateltu kahdeksan tietopalvelutyötä tekevää kirjastonhoitajaa/ osastonjohtajaa tai informaatikkoa huhtikuussa 2010 Jyväskylän kaupunginkirjastossa - Keski-Suomen maakuntakirjastossa. Haastattelut toteutettiin vapaamuotoisin teemahaastatteluin ja haastatelluilla oli mahdollisuus tutustua haastattelukysymyksiin etukäteen. Kysymykset teemoiteltiin kolmeen ajalliseen ulottuvuuteen: tietopalvelutyö tällä hetkellä, haastatellun työvuosien aikana sekä tulevaisuudessa. Haastatelluista seitsemän vastasi jokaisen kolmen teeman kysymyksiin, yksi haastatelluista jätti vastaamatta muutoksia koskeviin kysymyksiin tietopalvelutyökokemuksensa vähyyden vuoksi. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tietopalvelutyön käsite määriteltiin hyvin laajasti. Suurin osa haastatelluista mielsi tietopalvelutyöksi koko kirjastonhoitajan työnkuvan aineistonhankinnasta ja kokoelman hoidosta asiakaspalveluun saakka. Kuitenkin tietopalvelutyön tärkeimmiksi määrittäjiksi nousivat kahdenvälinen asiakaskohtaaminen ja asiakkaan tiedontarve. Yleisen kirjaston tietopalvelua käyttävät kaikenlaiset asiakkaat, mutta joitakin muutoksia asiakasryhmissä havaittiin. Tietopalvelussa esitetyt kysymykset olivat muuttuneet ja ääripäät kysymysten vaativuudessa korostuneet. Tietopalvelun välineet ja tiedonlähteet muuttuvat jatkuvasti ja muutosten nähtiin helpottavan työn tekemistä silloin kun ammattilaisilla oli aikaa tutustua muutoksiin.
Virtuaalisen tietopalvelun rooli ja merkitys kirjastossa oli kasvanut ja sen uskottiin tulevaisuudessa entisestään korostuvan. Työn vaativuutta lisäsivät muutokset välineissä ja tietolähteissä sekä julkaisumäärän lisääntyminen. Yliopistollisen koulutuksen nähtiin antavan tietopalvelutyöhön perustiedot, mutta työkokemus nähtiin merkittävimpänä tekijänä tietopalvelutyön osaamisessa. Koulutukselta kaivattiin työelämälähtöisyyttä ja taitoja asiakaspalveluun ja koulutusten suunnitteluun ja järjestämiseen. Tietopalvelutyön uskottiin muuttuvan tulevaisuudessa merkittävästi. Yleisen kirjaston tietopalvelun asiantuntijaroolia haluttiin korostaa ja kirjaston uskottiin tulevaisuudessa keskittyvän yhä enemmän asiakkaiden tiedonhallintataitojen tukemiseen ja kaunokirjallisuuden sisältöjen avaamiseen.
Asiasanat:kirjasto, tietopalvelu, työnkuva, muutokset, tulevaisuus