Vuorovaikutus päiväkirjatyyppisissä muotiblogeissa
BORDI, LAURA (2011)
BORDI, LAURA
2011
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21342
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21342
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaista vuorovaikutusta päiväkirjatyyppisissä muotiblogeissa esiintyy eri toimijaryhmien välillä. Tutkimusaineisto koostui kuudesta päiväkirjatyyppisestä muotiblogista. Otoksen koko oli 120 blogimerkintää ja 2441 kommenttia. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Laadullista tarkastelua varten alkuperäisestä otoksesta poimittiin osajoukko, jonka koko oli 55 merkintää ja 589 kommenttia. Tutkimuksen pääasiallisena analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään millaista on päiväkirjatyyppisissä muotiblogeissa tapahtuva vuorovaikutus. Määrällisellä tarkastelulla pyrittiin selvittämään kuinka paljon blogimerkinnät saavat kommentteja, kuinka paljon bloggaajat vastaavat saamiinsa kommentteihin sekä kuinka paljon blogeissa tapahtuu lukijoiden keskinäistä vuorovaikutusta. Laadullisella tarkastelulla pyrittiin saamaan selville miten lukijoita rohkaistaan vuorovaikutukseen blogimerkinnöissä, minkälaisia kommentteja lukijat ja bloggaajat kommenttialueille jättävät sekä minkälaiset blogimerkinnät tai kommentit synnyttävät vilkasta keskustelua.
Kommenttimäärien keskiarvo merkintää kohden oli 20,34 ja mediaani 16. Merkinnöistä 80 prosenttiin oli jätetty 1–30 kommenttia. Blogimerkinnät muodostivat seitsemän luokkaan: päivän asut, linkit, päiväkirjamerkinnät, ilmoitukset, asiamerkinnät, tuotearvioit sekä arvonnat. Päivän asut olivat merkinnöistä selkeästi tyypillisimpiä, niiden osuus oli 52,5 prosenttia. Arvontamerkinnät saivat merkintää kohden selkeästi eniten kommentteja (ka 154). Toiseksi eniten kommentteja merkintää kohden saivat asiamerkinnät (ka 27), kolmanneksi eniten päiväkirjamerkinnät (ka 23) ja neljänneksi eniten päivän asu -merkinnät (ka 20). Muut merkintätyypit saivat kaikki suhteellisen vähän kommentteja. Blogimerkinnöissä lukijoille esitettyjen kysymysten vaikutus merkintään jätettyjen kommenttien määrään ei ollut tilastollisesti merkitsevä.
Bloggaajien kommentit muodostivat 9,5 prosenttia kaikista kommenteista. Blogeissa ei tapahtunut juurikaan lukijoiden keskinäistä vuorovaikutusta vaan vuorovaikutus oli pääasiassa bloggaajan ja lukijoiden välistä. Bloggaajat rohkaisivat blogimerkinnöissään lukijoita vuorovaikutukseen esittämällä lukijoille kysymyksiä sekä toivottamalla lukijoiden osallistumisen tervetulleeksi. Lukijoiden kommenttien sisältö jakautui seitsemään luokkaan: kohteliaisuuksiin ja kehuihin, omiin kokemuksiin, onnitteluihin ja toivotuksiin, mielipiteisiin ja näkökulmiin, kysymyksiin ja pyyntöihin, henkilökohtaisiin viesteihin sekä neuvoihin ja vinkkeihin. Bloggaajien kommentit jakautuivat viiteen luokkaan: kiitoksiin, selvennyksiin ja lisätietoihin, samaa mieltä ja eri mieltä olemisen ilmaisemiseen, kysymyksiin vastaamiseen sekä henkilökohtaisiin viesteihin. Runsasta keskustelua synnyttäneet merkinnät koostuivat päivän asu -merkinnöistä, päiväkirjamerkinnöistä sekä asiamerkinnöistä.
Asiasanat: blogit, vuorovaikutus
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään millaista on päiväkirjatyyppisissä muotiblogeissa tapahtuva vuorovaikutus. Määrällisellä tarkastelulla pyrittiin selvittämään kuinka paljon blogimerkinnät saavat kommentteja, kuinka paljon bloggaajat vastaavat saamiinsa kommentteihin sekä kuinka paljon blogeissa tapahtuu lukijoiden keskinäistä vuorovaikutusta. Laadullisella tarkastelulla pyrittiin saamaan selville miten lukijoita rohkaistaan vuorovaikutukseen blogimerkinnöissä, minkälaisia kommentteja lukijat ja bloggaajat kommenttialueille jättävät sekä minkälaiset blogimerkinnät tai kommentit synnyttävät vilkasta keskustelua.
Kommenttimäärien keskiarvo merkintää kohden oli 20,34 ja mediaani 16. Merkinnöistä 80 prosenttiin oli jätetty 1–30 kommenttia. Blogimerkinnät muodostivat seitsemän luokkaan: päivän asut, linkit, päiväkirjamerkinnät, ilmoitukset, asiamerkinnät, tuotearvioit sekä arvonnat. Päivän asut olivat merkinnöistä selkeästi tyypillisimpiä, niiden osuus oli 52,5 prosenttia. Arvontamerkinnät saivat merkintää kohden selkeästi eniten kommentteja (ka 154). Toiseksi eniten kommentteja merkintää kohden saivat asiamerkinnät (ka 27), kolmanneksi eniten päiväkirjamerkinnät (ka 23) ja neljänneksi eniten päivän asu -merkinnät (ka 20). Muut merkintätyypit saivat kaikki suhteellisen vähän kommentteja. Blogimerkinnöissä lukijoille esitettyjen kysymysten vaikutus merkintään jätettyjen kommenttien määrään ei ollut tilastollisesti merkitsevä.
Bloggaajien kommentit muodostivat 9,5 prosenttia kaikista kommenteista. Blogeissa ei tapahtunut juurikaan lukijoiden keskinäistä vuorovaikutusta vaan vuorovaikutus oli pääasiassa bloggaajan ja lukijoiden välistä. Bloggaajat rohkaisivat blogimerkinnöissään lukijoita vuorovaikutukseen esittämällä lukijoille kysymyksiä sekä toivottamalla lukijoiden osallistumisen tervetulleeksi. Lukijoiden kommenttien sisältö jakautui seitsemään luokkaan: kohteliaisuuksiin ja kehuihin, omiin kokemuksiin, onnitteluihin ja toivotuksiin, mielipiteisiin ja näkökulmiin, kysymyksiin ja pyyntöihin, henkilökohtaisiin viesteihin sekä neuvoihin ja vinkkeihin. Bloggaajien kommentit jakautuivat viiteen luokkaan: kiitoksiin, selvennyksiin ja lisätietoihin, samaa mieltä ja eri mieltä olemisen ilmaisemiseen, kysymyksiin vastaamiseen sekä henkilökohtaisiin viesteihin. Runsasta keskustelua synnyttäneet merkinnät koostuivat päivän asu -merkinnöistä, päiväkirjamerkinnöistä sekä asiamerkinnöistä.
Asiasanat: blogit, vuorovaikutus