Apua arkeen? Lastensuojelun avohuollon asiakkaiden kokemuksia avohuollon tukitoimista
URPO, TERHI (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
URPO, TERHI
2011
Sosiaalityö, Pori - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-02Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on saada lisää tietoa siitä, minkälaisia kokemuksia lastensuoje-lun avohuollon asiakkailla on eri avohuollon tukitoimien hyödyllisyydestä ja niiden muutostarpeista. Tutkielmani avulla saatua tietoa voidaan käyttää apuna sen pohtimisessa, miten tukitoimia voitaisiin kehittää entistä enemmän asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Tutkielmani kohderyhmänä ovat Pohjois-Satakunnan peruspalvelu- liikelaitoskuntayhtymän (=PoSa) lastensuojelun avohuollon asiakkaat.
Tutkimusongelmani selvittämiseksi postitin laatimani kyselylomakkeet lastensuojelun avohuollon asiakkaille kotiin. Alun perin ajattelin käyttää aineiston analyysimenetelmänä kvantitatiivisia tutki-musmetodeja. Vastausten määrä jäi kuitenkin pieneksi, ja tästä syystä käytin analyysimenetelmänä kvalitatiivista kuvailua kvantitatiivisen tutkimuksen kehyksessä. Postitin 156 asiakkaalle lomakkeen kotiin kahdesti, mutta heistä vain 23 henkilöä palautti lomakkeen. Yhtenä tuloksena voidaan pitää sitä, etteivät PoSan alueen lastensuojelun avohuollon asiakkaat kokeneet tehtyä kyselyä sellaisena, johon he olisivat halunneet vastata.
Asiakasnäkökulmasta eniten odotuksia vastaavaksi tukipalveluksi nousi tähän kyselyyn vastannei-den asiakkaiden kokemuksissa lapsen tukiperhe. Muut tukipalvelut osa asiakkaista koki hyödyllisinä ja onnistuneina, osa taas koki ne hyödyttöminä itselleen tai lapselleen. Monet asiakkaat kaipasivat enemmän tukea lastensuojelusta. Muutostarpeina asiakkaat toivat esille muun muassa palvelujen saatavuuden parantamisen ja palvelujen sisällön kehittämisen. Osa asiakkaista toivoi asiakassuhteen laadun paranevan nykyisestä. Koska vain pieni osa asiakkaista palautti kyselylomakkeen, niin tut-kielmani tuloksista ei voida kuitenkaan tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä PoSan lasten-suojelun avohuollon asiakkaiden kokemuksista. Jotakin tietoa asiakkaiden kokemuksista on kuiten-kin mahdollista saada.
Asiasanat: lastensuojelu, avohuolto, tukitoimet, osallisuus, odotukset, arviointi
Tutkimusongelmani selvittämiseksi postitin laatimani kyselylomakkeet lastensuojelun avohuollon asiakkaille kotiin. Alun perin ajattelin käyttää aineiston analyysimenetelmänä kvantitatiivisia tutki-musmetodeja. Vastausten määrä jäi kuitenkin pieneksi, ja tästä syystä käytin analyysimenetelmänä kvalitatiivista kuvailua kvantitatiivisen tutkimuksen kehyksessä. Postitin 156 asiakkaalle lomakkeen kotiin kahdesti, mutta heistä vain 23 henkilöä palautti lomakkeen. Yhtenä tuloksena voidaan pitää sitä, etteivät PoSan alueen lastensuojelun avohuollon asiakkaat kokeneet tehtyä kyselyä sellaisena, johon he olisivat halunneet vastata.
Asiakasnäkökulmasta eniten odotuksia vastaavaksi tukipalveluksi nousi tähän kyselyyn vastannei-den asiakkaiden kokemuksissa lapsen tukiperhe. Muut tukipalvelut osa asiakkaista koki hyödyllisinä ja onnistuneina, osa taas koki ne hyödyttöminä itselleen tai lapselleen. Monet asiakkaat kaipasivat enemmän tukea lastensuojelusta. Muutostarpeina asiakkaat toivat esille muun muassa palvelujen saatavuuden parantamisen ja palvelujen sisällön kehittämisen. Osa asiakkaista toivoi asiakassuhteen laadun paranevan nykyisestä. Koska vain pieni osa asiakkaista palautti kyselylomakkeen, niin tut-kielmani tuloksista ei voida kuitenkaan tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä PoSan lasten-suojelun avohuollon asiakkaiden kokemuksista. Jotakin tietoa asiakkaiden kokemuksista on kuiten-kin mahdollista saada.
Asiasanat: lastensuojelu, avohuolto, tukitoimet, osallisuus, odotukset, arviointi