Integraalilaskennan esivaiheista nykyiseen lukio-opetukseen
RISTONMAA, JENNI (2011)
RISTONMAA, JENNI
2011
Matematiikka - Mathematics
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-04-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21284
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21284
Tiivistelmä
Tässä didaktisessa pro gradu -tutkielmassa esitellään aluksi integraalilaskennanhistorian merkittävimmät kehitysvaiheet. Historian avulla pyritään herättämäänlukijan kiinnostus integraalilaskentaan. Tutkimuksen keskeisin tavoiteon lisätä kiinnostusta integraalilaskentaa kohtaan. Tämä tutkimus hyödyttäälukion pitkän matematiikan opiskelijoita tarjoamalla hyödyllistä tilastotietoapitkän matematiikan integraalilaskennan ylioppilastehtäviin liittyen.Tutkimuksessa tarkastellaan vuosien 1991-2010 pitkän matematiikan ylioppilaskokeidenintegraalilaskentaan liittyviä tehtäviä. Tutkimuksessa osoitetaanyhteys tutkittuna aikavälinä voimassa olleiden lukion opetussuunnitelman perusteidenkorostamien integraalilaskennan keskeisten sisältöjen sekä ylioppilaskokeidentyypillisten integraalilaskennan tehtävien välillä. Ylioppilastehtävistätehdyt tilastot osoittavat, että kiinnostus integraalilaskentaan on vähäistä sekätehtävistä saadut pistekeskiarvot verrattaen heikkoja. Vähäistä kiinnostaintegraalilaskentaa kohtaan pidetään näin ollen osasyynä siihen, että integraalilaskentaapidetään vaikeana matematiikan osa-alueena.