Näköalapaikalla nuoruuteen. Opinto-ohjaajien puhetta nykyajan nuoruudesta ja nuorten ohjaamisen haasteista
RIEKKOLA, ANNUKKA (2011)
RIEKKOLA, ANNUKKA
2011
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-04-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21274
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21274
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen nuoruutta ja nuorien ohjaamisen haasteita opinto-ohjaajien näkökulmasta. Ohjauksen tarve kasvaa epävarmuuden ja vaihtoehtojen yhteiskunnassa, samalla kuitenkin ohjauksen resurssit ovat rajalliset. Nykypäivän nuoria on luonnehdittu niin sanotuksi pakkovalinnan sukupolveksi. Mahdollisuudet toteuttaa omaa yksilöllistä elämäänsä tuntuvat rajattomilta, mutta valinnan vapauden rinnalla elää vaatimus valinnan pakosta. Tutkimuksen huomio kiinnittyykin siihen, minkälaiseksi nuoruus on tällaisessa yhteiskunnassa muotoutunut ja minkälaisia haasteita se tuo eri oppilaitoksissa tehtävään ohjaustyöhön.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Aineiston keruussa on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastateltu yhdeksää opinto-ohjaajaa peruskouluista, lukioista ja ammatillista oppilaitoksista. Tutkimukseen on valikoitu opinto-ohjaajia eri oppilaitoksista, jotta aineisto mahdollistaisi vertailun työtään eri konteksteissa tekevien opinto-ohjaajien käsitysten välillä. Aineistoa on analysoitu käyttämällä laadulliselle sisällönanalyysille tyypillisiä työvaiheita.
Tutkimuksessa tuli esille, että nuoruus näyttäytyy eri konteksteista katsottuna osittain erilaisena. Nyky-yhteiskunta painottaa yksilöä ja yksilöllisyyttä. Mahdollisuudet toteuttaa omaa yksilöllistä tarinaansa ovat kuitenkin erilaiset riippuen nuoren lähtökohdista. Hyvä- ja huono-osaisuudella on taipumus nykypäivänäkin periytyä. Lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa nuorten ongelmat ja ohjauksen tarpeet kohdistuvat hyvinkin erilaisiin asioihin. Lukioissa nuoret ovat ahdistuneita lukuisten eri vaihtoehtojen edessä, ammatillisissa oppilaitoksissa nuoren ahdistus liittyy useammin esimerkiksi siihen, että tämä ei ole päässyt toivomalleen opiskelualalle ja joutunut pakosta valitsemaan itselleen vähemmän mieluisan opiskelupaikan.
Jossain määrin kaikkia nuoria koskee voimakas suorittamisen vaatimus. Tämä näkyy esimerkiksi jatkuvana itsensä kehittämisenä ja kouluttautumisena. Myös mahdollisimman sosiaalista elämää ja persoonaa arvostetaan. Yhteistä kaikille nuorille on yhteisöllisyyden heikentyminen, joka näkyy monen nuoren elämässä taustatuen puuttumisena. Myös median ja etenkin sosiaalisen median vaikutus nuoriin on suuri. Kaikki on nuoren saatavilla, hyvässä ja pahassa.
Nuorten ohjaamisen haasteina opinto-ohjaajat näkivät nuorten vaikeuksien huomaamisen ajoissa, tulevaisuudenuskon ylläpitämisen, oman persoonan vahvistamisen ja itsenäisiin valintoihin kannustamisen. Tärkeänä pidettiin myös nuorten kokonaisvaltaista ymmärtämistä. Nuori on kokonainen ihmisen samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. Nuorta ohjatessa pitää huomioida kaikki nuoren elämänosa-alueet ja niiden vaikutukset toisiinsa.
Avainsanat: nuoruus, nuoret, opinto-ohjaus, opinto-ohjaaja, pakkovalinta, individualismi
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Aineiston keruussa on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastateltu yhdeksää opinto-ohjaajaa peruskouluista, lukioista ja ammatillista oppilaitoksista. Tutkimukseen on valikoitu opinto-ohjaajia eri oppilaitoksista, jotta aineisto mahdollistaisi vertailun työtään eri konteksteissa tekevien opinto-ohjaajien käsitysten välillä. Aineistoa on analysoitu käyttämällä laadulliselle sisällönanalyysille tyypillisiä työvaiheita.
Tutkimuksessa tuli esille, että nuoruus näyttäytyy eri konteksteista katsottuna osittain erilaisena. Nyky-yhteiskunta painottaa yksilöä ja yksilöllisyyttä. Mahdollisuudet toteuttaa omaa yksilöllistä tarinaansa ovat kuitenkin erilaiset riippuen nuoren lähtökohdista. Hyvä- ja huono-osaisuudella on taipumus nykypäivänäkin periytyä. Lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa nuorten ongelmat ja ohjauksen tarpeet kohdistuvat hyvinkin erilaisiin asioihin. Lukioissa nuoret ovat ahdistuneita lukuisten eri vaihtoehtojen edessä, ammatillisissa oppilaitoksissa nuoren ahdistus liittyy useammin esimerkiksi siihen, että tämä ei ole päässyt toivomalleen opiskelualalle ja joutunut pakosta valitsemaan itselleen vähemmän mieluisan opiskelupaikan.
Jossain määrin kaikkia nuoria koskee voimakas suorittamisen vaatimus. Tämä näkyy esimerkiksi jatkuvana itsensä kehittämisenä ja kouluttautumisena. Myös mahdollisimman sosiaalista elämää ja persoonaa arvostetaan. Yhteistä kaikille nuorille on yhteisöllisyyden heikentyminen, joka näkyy monen nuoren elämässä taustatuen puuttumisena. Myös median ja etenkin sosiaalisen median vaikutus nuoriin on suuri. Kaikki on nuoren saatavilla, hyvässä ja pahassa.
Nuorten ohjaamisen haasteina opinto-ohjaajat näkivät nuorten vaikeuksien huomaamisen ajoissa, tulevaisuudenuskon ylläpitämisen, oman persoonan vahvistamisen ja itsenäisiin valintoihin kannustamisen. Tärkeänä pidettiin myös nuorten kokonaisvaltaista ymmärtämistä. Nuori on kokonainen ihmisen samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. Nuorta ohjatessa pitää huomioida kaikki nuoren elämänosa-alueet ja niiden vaikutukset toisiinsa.
Avainsanat: nuoruus, nuoret, opinto-ohjaus, opinto-ohjaaja, pakkovalinta, individualismi