Sisäisen valvonnan tila valtion virastoissa ja laitoksissa
HYVÄRINEN, KATI (2011)
HYVÄRINEN, KATI
2011
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-04-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21269
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21269
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko sisäisen tarkastuksen järjestämisellä ja tavalla, jolla se järjestetään vaikutusta viraston tai laitoksen sisäisen valvonnan asianmukaisuuteen ja riittävyyteen. Perustan tutkimukselle antavat valtion talousarviosta annetun lain (423/1988) ja asetuksen (1243/1992) sisäistä valvontaa ja sisäistä tarkastusta sääntelevät pykälät sekä kotimaiset ja kansainväliset ohjeet, suositukset ja kirjalliset julkaisut. Tutkimusongelmaa lähestytään kontingenssiteoreettisesta näkökulmasta. Sisäisen tarkastuksen erilaisten järjestämistapojen vaikutuksia sisäiseen valvontaan on selvitetty virastojen ja laitosten tilinpäätösten yhteydessä annetuista sisäisen valvonnan arviointi- ja vahvistuslausumista. Lausumissa virastot ja laitokset ottavat itse kantaa organisaationsa sisäisen valvonnan tilaan ja sen kehittämistarpeisiin.
Tutkielman tuloksina todetaan, että sisäisen tarkastuksen järjestämisellä ja järjestämistavalla ei ole välitöntä vaikutusta viraston sisäisen valvonnan tilaan. Sisäisen valvonnan arviointi- ja vahvistuslausumien sisältöjä analysoimalla ja vertailemalla merkittävimmäksi sisäisen valvonnan kehittämiskohteeksi nousee sisäinen toimintaympäristö. Toimintaympäristö oli merkittävin sisäisen valvonnan kehittämiskohde sisäisen tarkastuksen järjestämistavasta riippumatta. Tutkielman teoriaosuus tukee tätä empiriaosan havaintoa. Niin kontingenssiteoriaa kuin sisäistä valvontaa käsittelevässä kirjallisuudessa toimintaympäristöllä on merkittävä vaikutus viraston toimintaan ja rakenteeseen. Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista analysoida tarkemmin valtion virastojen ja laitosten kontingenssitekijöiden sekä sisäisen tarkastuksen vaikutuksia organisaatioiden sisäiseen valvontaan tapauskohtaisesti.
Asiasanat:sisäinen valvonta, sisäinen tarkastus, kontingenssiteoria
Tutkielman tuloksina todetaan, että sisäisen tarkastuksen järjestämisellä ja järjestämistavalla ei ole välitöntä vaikutusta viraston sisäisen valvonnan tilaan. Sisäisen valvonnan arviointi- ja vahvistuslausumien sisältöjä analysoimalla ja vertailemalla merkittävimmäksi sisäisen valvonnan kehittämiskohteeksi nousee sisäinen toimintaympäristö. Toimintaympäristö oli merkittävin sisäisen valvonnan kehittämiskohde sisäisen tarkastuksen järjestämistavasta riippumatta. Tutkielman teoriaosuus tukee tätä empiriaosan havaintoa. Niin kontingenssiteoriaa kuin sisäistä valvontaa käsittelevässä kirjallisuudessa toimintaympäristöllä on merkittävä vaikutus viraston toimintaan ja rakenteeseen. Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista analysoida tarkemmin valtion virastojen ja laitosten kontingenssitekijöiden sekä sisäisen tarkastuksen vaikutuksia organisaatioiden sisäiseen valvontaan tapauskohtaisesti.
Asiasanat:sisäinen valvonta, sisäinen tarkastus, kontingenssiteoria