Aineeton pääoma pakkaussuunnitteluprosessissa
JOSEFSSON, MARC (2011)
JOSEFSSON, MARC
2011
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-04-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21265
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21265
Tiivistelmä
Liiketoiminta on kansainvälistynyt ja kilpailu on muuttanut muotoaan. Monet yritykset keskittyvät ydintoimintoihinsa ohjatessaan toimintaansa kilpailukykyiseen ja tehokkaaseen suuntaan. Nykyinen toimintaympäristö edellyttää yritykseltä verkostoitumista ja oikeiden kumppaneiden löytämistä tukemaan sen toimintaa. Kilpailu on siirtynyt yhä enemmän yksittäisten yritysten väliltä kokonaisten arvoverkostojen väliseksi kilpailuksi. Tämä tutkimus erittelee ja analysoi, millaiset asiat luovat kilpailuetua arvoverkostojen välillä pakkausteollisuudessa.
Tutkimuksessa analysoidaan pakkaussuunnitteluprosessin arvoverkoston arvon–tuotantoa. Tutkimus tukeutuu arvoverkostojen arvoa tuottavien tekijöiden teoriaan ja aineettoman pääoman tekijöiden teoriaan. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia arvoa tuottavia tekijöitä löytyy pakkaussuunnitteluprosessin arvoverkostosta ja millaiset aineettoman pääoman tekijät mahdollistavat löydettyjen arvoa tuottavien tekijöiden synnyn.
Tutkimuksen empiria luotiin järjestämällä kaksi asiantuntijapaneelia. Ensimmäisen keskustelun tarkoituksena oli keskustella vapaasti aineettoman pääoman merkityksestä ja olemuksesta pakkaussuunnitteluprosessin arvoverkostossa. Toinen keskustelu pohjautui ensimmäisen keskustelun tuloksena luotuun alustavaan malliin pakkaussuunnitteluprosessin arvoverkoston arvoa tuottavista tekijöistä ja aineettomasta pääomasta.
Lopputuloksena täydennettiin arvon tuotannon mallia pakkaussuunnitteluprosessin arvoverkostossa tuomalla malliin joukko aineettoman pääoman tekijöitä. Tutkimuksessa empiria ja teoria yhdistettiin mallintamalla keskusteluissa esiintyneitä käsitteitä teorian mukaisissa rakenteissa. Tutkimuksen luonne on kartoittava ja tutkimuskohteen ymmärrystä kasvattava.
Tämä tutkielma on osa PAKKI-tutkimusprojektia (Pakkauksen arvo kilpailuedun lähteenä), joka on yksi monialaisen Futupack-verkoston tutkimusprojekteista.
Asiasanat: Aineeton pääoma, arvoverkoston arvoa tuottavat tekijät, pakkaussuunnittelu, pakkausteollisuus
Tutkimuksessa analysoidaan pakkaussuunnitteluprosessin arvoverkoston arvon–tuotantoa. Tutkimus tukeutuu arvoverkostojen arvoa tuottavien tekijöiden teoriaan ja aineettoman pääoman tekijöiden teoriaan. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia arvoa tuottavia tekijöitä löytyy pakkaussuunnitteluprosessin arvoverkostosta ja millaiset aineettoman pääoman tekijät mahdollistavat löydettyjen arvoa tuottavien tekijöiden synnyn.
Tutkimuksen empiria luotiin järjestämällä kaksi asiantuntijapaneelia. Ensimmäisen keskustelun tarkoituksena oli keskustella vapaasti aineettoman pääoman merkityksestä ja olemuksesta pakkaussuunnitteluprosessin arvoverkostossa. Toinen keskustelu pohjautui ensimmäisen keskustelun tuloksena luotuun alustavaan malliin pakkaussuunnitteluprosessin arvoverkoston arvoa tuottavista tekijöistä ja aineettomasta pääomasta.
Lopputuloksena täydennettiin arvon tuotannon mallia pakkaussuunnitteluprosessin arvoverkostossa tuomalla malliin joukko aineettoman pääoman tekijöitä. Tutkimuksessa empiria ja teoria yhdistettiin mallintamalla keskusteluissa esiintyneitä käsitteitä teorian mukaisissa rakenteissa. Tutkimuksen luonne on kartoittava ja tutkimuskohteen ymmärrystä kasvattava.
Tämä tutkielma on osa PAKKI-tutkimusprojektia (Pakkauksen arvo kilpailuedun lähteenä), joka on yksi monialaisen Futupack-verkoston tutkimusprojekteista.
Asiasanat: Aineeton pääoma, arvoverkoston arvoa tuottavat tekijät, pakkaussuunnittelu, pakkausteollisuus