Terveydenhuoltoalan opiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia opiskelustaan
PEKKARINEN, INKERI; SAARINEN, HILKKA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PEKKARINEN, INKERI
SAARINEN, HILKKA
1996
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on saada tietoa terveydenhuoltoalan opiskelijoiden käsityksistä ja kokemuksista opiskelustaan. Kohdejoukkona on neljän eri terveydenhuoltoalan oppilaitoksen opintonsa aloittavat ja päättävät sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat (194 opiskelijaa).Kvantitatiivisen tutkimusotteen mukaisesti käytetään professori Pekka Ruohotien kuvaaman ammatillisen minäkuvan dimensioita minäkuvamittaristona. Motivaatio- ja oppimisstrategiamittaristot ovat Pintrichin malliin pohjautuvia. Opetuksen laatumittaristo on Marshin ja Hocevarin kehittämä ja Ruohotien Suomen oloihin soveltama kuten edellisetkin.Tämän tutkimuksen mukaan terveydenhuoltoalan opiskelijan itseluottamus, suoriutumistarve, kasvumotivaatio ja urakäsitys vahvistuvat opiskelun aikana. Vaikka opiskelijat kokevat pohdiskelevan ja kyseenalaistavan opetuksen sekä kannustavan ja ymmärtämistä edistävän opetuksen opintojen päättövaiheessa vähäisempänä kuin aloittaessaan opintonsa, niin heidän kriittisen ajattelun strategiansa ja yritteliäisyytensä kuitenkin vahvistuvat tässä uran eksploraatiovaiheessa.Asiasanat: minäkuva - opiskelijat - terveydenhuoltoala, opiskelu - terveydenhuoltoala