Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monikkolapsen koulutaival alkaa Esiopettajien näkemyksiä kaksosten kouluvalmiudesta ja luokkasijoituksesta

AIROLA, SELENA (2011)

 
Avaa tiedosto
gradu04803.pdf (687.5Kt)
Lataukset: 



AIROLA, SELENA
2011

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-03-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21244
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia esiopetuksesta alkuopetukseen siirtyviä kaksosia eli monikkolapsia esiopetuksen lastentarhanopettajan näkökulmasta. Siirtymävaihetta tarkasteltiin eläytymismenetelmällä kirjoitetuista tarinoista käsin kouluvalmius- käsitteen avulla.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu monikkolapsen, esiopetuksen, kouluvalmiuden sekä esiopetuksen ja vanhempien välisen yhteistyön tutkimuksen ympärille. Monikkolapsi kasvaa ja kehittyy eritasoisten ja erilaisten toimintaympäristöjen vuorovaikutuksessa. Esiopetusikäisen lapsen lähin toimintaympäristö oman kodin ohella on lapsen esiopetuksen opetusryhmä. Usein monikkolapsi jakaa tämän toimintaympäristönsä sisaruksensa kanssa. Lapsen siirtyessä alkuopetukseen kasvatusyhteistyö esiopetuksen ja lapsen vanhemman kesken on erityisen tärkeää onnistuneen koulupolun luomiseksi. Lastentarhanopettajat voivat tukea monikkolasta ja hänen vanhempiaan tässä tärkeässä lapsen siirtymässä omalla ammattitaidollaan ja näkemyksellään lapsen kouluvalmiudesta sekä mahdollisimman onnistuneesta luokkasijoitusratkaisusta.

Tutkimusaineistona käytetyt 19 eläytymismenetelmätarinaa kerättiin Lahden kaupungin päiväkodeissa esiopetuksessa työskenteleviltä lastentarhanopettajilta tammi- helmikuun 2011 aikana. Nämä kerätyt eläytymismenetelmätarinat muodostivat tutkimuksen aineiston, jota analysoitiin teemoittelun, taulukoinnin ja tyypittelyn kautta.

Monikkolapsen luokkasijoitus, kouluvalmiudet, keskinäinen suhde sekä kasvatusyhteistyö vanhempien kanssa nousivat tarinoissa keskeisiksi teemoiksi. Lastentarhanopettajat luottivat omaan ammattitaitoonsa monikkolapsen kouluvalmiuden määrittämisessä sekä lasten luokkasijoituksia päätettäessä. He kokivat kasvatusyhteistyön monikkovanhempien kanssa pääsääntöisesti toimivaksi, mutta kohtasivat työssään myös haastavia vanhempia.

Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä koskemaan kaikkien esiopetuksessa työskentelevien lastentarhanopettajien näkemyksiä monikkolasten kouluvalmiuden osa-alueista tai heidän kannaltaan parhaan luokkaratkaisun onnistumisesta. Tutkimus antaa kuitenkin vihjeitä niistä seikoista monikkolasten kehitykseen ja kasvatukseen liittyen, jotka lastentarhanopettajan ja monikkovanhemman olisi otettava huomioon lasten koulutaipaleen alussa.

Avainsanat: kaksoset, koulukypsyys, esiopetus, kasvatuskumppanuus, eläytymismenetelmä
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36594]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste