Todistaminen suomalaisessa ja etelä-korealaisessa koulumatematiikassa
MÄKELÄ, VILLE (2011)
MÄKELÄ, VILLE
2011
Matematiikka - Mathematics
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21243
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21243
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee matemaattisen todistamisen kouluopetusta Suomessa ja Etelä-Koreassa. Suomalaista matematiikan kouluopetusta tarkastellaan muutamista historian ja kasvatustieteen näkökulmista. Matemaattisen todistamisen periaate ja malli otetaan Aristoteleelta ja Eukleideelta, ja sen kouluopetusta tutkitaan 1900-luvun loppupuolella vallinneiden pedagogisten trendien valossa. Tutkielma päätyy vertailemaan nykyaikaista suomalaista ja eteläkorealaista matematiikan kouluopetusta. Korealaisen matematiikan opetuksen osalta ei tehdä katsausta historiaan, vaan sitä tarkastellaan uusimman opetussuunnitelman ja sitä noudattavien oppikirjojen avulla.
Tutkielmassa tehdään havainto, että suomalaisessa matematiikan kouluopetuksessa todistaminen on käytännössä kadonnut peruskoulun oppiaineksesta, ja että lähes kaikki todistamiseen liittyvä aines on koottu yhteen lukion pitkän matematiikan valinnaiseen kurssiin Lukuteoria ja logiikka. Tällä kurssillaopetetaan erilaisia todistamisen tekniikoita. Korealaisessa matematiikan kouluopetuksessa puolestaan todistamista opetetaan vähitellen peruskoulun 8. luokalta alkaen. Koreassa todistamisen periaatteen ymmärtämistä korostetaan enemmän kuin erilaisten todistustekniikkojen hallitsemista. Suomessatodistamista opetetaan pienemmälle osalle kansaa kuin Koreassa.
Tärkeimpiä lähdeteoksia ovat Sir Thomas L. Heathin The Thirteen Books of Euclid’s Elements, Paavo Malisen artikkelit Selkeyttä todistamiseen koulumatematiikassa ja Oppilaiden kehittyminen todistamisajatteluun, Korean matematiikan opetussuunnitelma 2007, sekä lukuisat suomalaiset ja korealaiset matematiikan oppikirjat.
Asiasanat:todistaminen, koulumatematiikka, Korea
Tutkielmassa tehdään havainto, että suomalaisessa matematiikan kouluopetuksessa todistaminen on käytännössä kadonnut peruskoulun oppiaineksesta, ja että lähes kaikki todistamiseen liittyvä aines on koottu yhteen lukion pitkän matematiikan valinnaiseen kurssiin Lukuteoria ja logiikka. Tällä kurssillaopetetaan erilaisia todistamisen tekniikoita. Korealaisessa matematiikan kouluopetuksessa puolestaan todistamista opetetaan vähitellen peruskoulun 8. luokalta alkaen. Koreassa todistamisen periaatteen ymmärtämistä korostetaan enemmän kuin erilaisten todistustekniikkojen hallitsemista. Suomessatodistamista opetetaan pienemmälle osalle kansaa kuin Koreassa.
Tärkeimpiä lähdeteoksia ovat Sir Thomas L. Heathin The Thirteen Books of Euclid’s Elements, Paavo Malisen artikkelit Selkeyttä todistamiseen koulumatematiikassa ja Oppilaiden kehittyminen todistamisajatteluun, Korean matematiikan opetussuunnitelma 2007, sekä lukuisat suomalaiset ja korealaiset matematiikan oppikirjat.
Asiasanat:todistaminen, koulumatematiikka, Korea