Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisesti poikkeavan oppilaan integraatio normaaliluokkaan

PARTANEN, PETRI; VENEMIES, JYRKI (1995)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



PARTANEN, PETRI
VENEMIES, JYRKI
1995

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli hankkia tietoa luokanopettajiksi opiskelevien sekä jo valmiiden opettajien suhtautumisesta poikkeavan oppilaan sijoittamiseen normaaliin opetusryhmään. Poikkeavien oppilaiden ryhmiksi valitsimme liikuntavammaiset, luki- ja kirjoittamishäiriöiset sekä MBD-oireyhtymän. Tutkimuksen tarkoituksena oli myöskin vertailla asenne-eroja opiskelijoiden ja opettajien välillä, pohtia sijoittamisessa kohdattavia ongelmia ja vaikeuksia sekä sijoituksen mahdollisia edellytyksiä.Tutkimuksen pääongelmat ovat:1) Millainen on opettajiksi opiskelevien asennoituminen MBD-oppilaiden, liikuntavammaisten ja luki- ja kirjoittamishäiriöisten oppilaiden integrointia kohtaan?2) Poikkeaako opettajiksi opiskelevien asennoituminen edellä mainittujen ryhmien keskinäisessä vertailussa?3) Millainen on jo työssä olevien luokanopettajien asennoituminen em. ryhmiä kohtaan?4) Poikkeaako opettajien asennoituminen em. ryhmien keskinäisessä vertailussa?5) Eroavatko opiskelijoiden ja opettajien asenteet em. ryhmien integrointiin liittyvistä ongelmista keskenään?Tutkimuksen koehenkilöt koostuivat Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoista ja Hämeenlinnan kaupungin ala-asteen opettajista. Koehenkilöitä oli kaikkiaan 65, joista opiskelijoita 30 ja opettajia 35. Tiedot hankittiin käyttämällä kyselylomakkeita ja niiden analysointiin käytettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.Molempien tutkittavien ryhmien suhtautumiseen poikkeavaa oppilasta kohtaan vaikutti oppilaan poikkeavuuden laatu. Lähes kaikki koehenkilöt olivat valmiita ottamaan normaaliin opetusryhmäänsä luki- ja kirjoittamishäiriöisen tai liikuntavammaisen oppilaan. MBD-oppilaan integrointiin suhtauduttiin jo selvästi kielteisemmin. Opettajien ja opiskelijoiden asenteiden välinen ero korostui siten, että opiskelija oli paljon valmiimpi ottamaan opetusryhmäänsä poikkeavan oppilaan.Tulosten mukaan onnistuakseen integraatio vaatii kovasti asenteisiin kohdistuvaa työtä sekä koululta, oppilailta, koulun henkilökunnalta, vanhemmilta että erityisoppilaalta itse. Tämän tutkimuksen tulokset ovat vain suuntaa antavia, koska tutkimuksen kohteena oli vain pieni joukko Hämeen läänin opettajia ja opettajiksi opiskelevia.Asiasanat: integroitu opetus - asenteet - luokanopettajat, poikkeava käyttäytyminen - oppilaat
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40481]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste