Pedagogisesti poikkeavan oppilaan integraatio normaaliluokkaan
PARTANEN, PETRI; VENEMIES, JYRKI (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PARTANEN, PETRI
VENEMIES, JYRKI
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli hankkia tietoa luokanopettajiksi opiskelevien sekä jo valmiiden opettajien suhtautumisesta poikkeavan oppilaan sijoittamiseen normaaliin opetusryhmään. Poikkeavien oppilaiden ryhmiksi valitsimme liikuntavammaiset, luki- ja kirjoittamishäiriöiset sekä MBD-oireyhtymän. Tutkimuksen tarkoituksena oli myöskin vertailla asenne-eroja opiskelijoiden ja opettajien välillä, pohtia sijoittamisessa kohdattavia ongelmia ja vaikeuksia sekä sijoituksen mahdollisia edellytyksiä.Tutkimuksen pääongelmat ovat:1) Millainen on opettajiksi opiskelevien asennoituminen MBD-oppilaiden, liikuntavammaisten ja luki- ja kirjoittamishäiriöisten oppilaiden integrointia kohtaan?2) Poikkeaako opettajiksi opiskelevien asennoituminen edellä mainittujen ryhmien keskinäisessä vertailussa?3) Millainen on jo työssä olevien luokanopettajien asennoituminen em. ryhmiä kohtaan?4) Poikkeaako opettajien asennoituminen em. ryhmien keskinäisessä vertailussa?5) Eroavatko opiskelijoiden ja opettajien asenteet em. ryhmien integrointiin liittyvistä ongelmista keskenään?Tutkimuksen koehenkilöt koostuivat Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoista ja Hämeenlinnan kaupungin ala-asteen opettajista. Koehenkilöitä oli kaikkiaan 65, joista opiskelijoita 30 ja opettajia 35. Tiedot hankittiin käyttämällä kyselylomakkeita ja niiden analysointiin käytettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.Molempien tutkittavien ryhmien suhtautumiseen poikkeavaa oppilasta kohtaan vaikutti oppilaan poikkeavuuden laatu. Lähes kaikki koehenkilöt olivat valmiita ottamaan normaaliin opetusryhmäänsä luki- ja kirjoittamishäiriöisen tai liikuntavammaisen oppilaan. MBD-oppilaan integrointiin suhtauduttiin jo selvästi kielteisemmin. Opettajien ja opiskelijoiden asenteiden välinen ero korostui siten, että opiskelija oli paljon valmiimpi ottamaan opetusryhmäänsä poikkeavan oppilaan.Tulosten mukaan onnistuakseen integraatio vaatii kovasti asenteisiin kohdistuvaa työtä sekä koululta, oppilailta, koulun henkilökunnalta, vanhemmilta että erityisoppilaalta itse. Tämän tutkimuksen tulokset ovat vain suuntaa antavia, koska tutkimuksen kohteena oli vain pieni joukko Hämeen läänin opettajia ja opettajiksi opiskelevia.Asiasanat: integroitu opetus - asenteet - luokanopettajat, poikkeava käyttäytyminen - oppilaat