Kulttuurisia atikulaatioita uudessa tangossa Suomessa - Diskurssi- ja musiikkianalyyttinen tutkimus
KALLIO, SUVI (2010)
KALLIO, SUVI
2010
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21238
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21238
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee uutta suomalaista tangoa ja tango nuevoa diskurssianalyysin ja musiikkianalyysin keinoin sekä myös tarkastelemalla sitä osana koko tangogenreä, joka tutkimuksessa esitellään kulttuurihistoriallisesti ja musiikkiteteellisesti. Tutkimuksen tarkoituksena on pyrkiä selvittämään, miten suomalaista uutta tangoa ja tango nuevoa määrittävät musiikinlajina sen historialliset ja kulttuuriset taustat sekä miten se rajautuu ja merkityksellistyy muusikoiden itsensä puheessa. Lisäksi tutkimuksessa etsitään musiikinlajia koskevan diskurssianalyysin ja kulttuurihistoriallisen tarkastelun kautta esiin nousseita artikulaatioita soivasta musiikista.
Tutkimus asettuu osaksi kansainvälistä kulttuurintutkimuksen perinnettä poikkitieteellisen ja reflektoivan tutkimusotteensa sekä laajan lähdeaineistonsa kautta. Tutkimuksen lähdeaineisto koostuu tangoa koskevasta kirjallisuudesta, tango nuevo –muusikoiden ja asiantuntijoiden haastatteluista, suomalaisten tango nuevo –yhtyeiden intenetsivujen materiaaleista ja konserttiarvioista, sekä suomalaisten tango nuevo – ja uuden suomalaisen tangon yhtyeiden musiikkitaltioinneista ja kyseisten levytysten kansiteksteistä.
Tutkimuksen analyysiosuudessa nostetaan esille viisi teemaa ja diskurssia, jotka nousevat suomalaista tango nuevoa ja uutta suomalaista tangoa koskevassa puheessa: kansainvälisyys, virtuoosisuus, vapaus, kehollisuus ja ainutkertaisuus sekä Piazzolla-diskurssi. Tutkimuksessa etsitään tämän musiikinlajin merkityksiä soittajilleen purkamalla nämä teemat auki sekä musiikkianalyysin esimerkkien että haastattelumateriaalin diskurssianalyysin kautta.
Tutkimus on tärkeä aiheenavaus suomalaiselle etnomusikologialle, sillä tango nuevosta ei ole olemassa aiempaa tutkimusperinnettä niin akateemisen musiikintutkimuksen kuin kulttuurintutkimuksenkaan parissa.
Asiasanat:tango nuevo, Astor Piazzolla, argentiinalainen tango, suomalainen tango, genre, yleisöt, muusikkous, musiikin merkitykset muusikolle, diskurssit, diskurssianalyysi, musiikkianalyysi, sovitus, soitinnus, sävellys
Tutkimus asettuu osaksi kansainvälistä kulttuurintutkimuksen perinnettä poikkitieteellisen ja reflektoivan tutkimusotteensa sekä laajan lähdeaineistonsa kautta. Tutkimuksen lähdeaineisto koostuu tangoa koskevasta kirjallisuudesta, tango nuevo –muusikoiden ja asiantuntijoiden haastatteluista, suomalaisten tango nuevo –yhtyeiden intenetsivujen materiaaleista ja konserttiarvioista, sekä suomalaisten tango nuevo – ja uuden suomalaisen tangon yhtyeiden musiikkitaltioinneista ja kyseisten levytysten kansiteksteistä.
Tutkimuksen analyysiosuudessa nostetaan esille viisi teemaa ja diskurssia, jotka nousevat suomalaista tango nuevoa ja uutta suomalaista tangoa koskevassa puheessa: kansainvälisyys, virtuoosisuus, vapaus, kehollisuus ja ainutkertaisuus sekä Piazzolla-diskurssi. Tutkimuksessa etsitään tämän musiikinlajin merkityksiä soittajilleen purkamalla nämä teemat auki sekä musiikkianalyysin esimerkkien että haastattelumateriaalin diskurssianalyysin kautta.
Tutkimus on tärkeä aiheenavaus suomalaiselle etnomusikologialle, sillä tango nuevosta ei ole olemassa aiempaa tutkimusperinnettä niin akateemisen musiikintutkimuksen kuin kulttuurintutkimuksenkaan parissa.
Asiasanat:tango nuevo, Astor Piazzolla, argentiinalainen tango, suomalainen tango, genre, yleisöt, muusikkous, musiikin merkitykset muusikolle, diskurssit, diskurssianalyysi, musiikkianalyysi, sovitus, soitinnus, sävellys