OHJELMISTOLIIKETOIMINTA MURROKSESSA
MARILA, JAAKKO (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MARILA, JAAKKO
2011
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2011-03-15Tiivistelmä
Perinteisesti yritykset ovat ostaneet tietojärjestelmiä pakettiratkaisuina omille tai itse vuokraamilleen palvelimille yrityksen omaan käyttöön. Järjestelmien hankintahetkellä niistä on maksettu kertakorvauksena suuri lisenssimaksu, joka on perustunut esimerkiksi käytettyjen toiminnallisuuksien laajuuteen ja käyttäjien lukumäärään. Sovellusten tarjoaminen palveluna (Software as a Service eli SaaS) tarkoittaa mallia, jossa yritys ei hanki tietojärjestelmää tuotteena vaan verkossa käytettävänä palveluna. Tällöin ostava yritys maksaa sovelluksen käytöstä esimerkiksi käyttäjämäärään perustuvaa kuukausimaksua kiinteän kertakustannuksen sijaan.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Software as a Service toimintamallin häiriyttävyyttä yritysten tietojärjestelmien toimittajien näkökulmasta. Vaikka onkin mahdotonta varmuudella etukäteen sanoa, tuleeko jokin uusi toimintamalli aiheuttamaan häiriyttävän murroksen, on mahdollista tunnistaa keskeisiä häiriyttävyyteen vaikuttavia tekijöitä tutkimalla uuden ja vanhan toimintamallin eroja, sekä markkinoilla tapahtunutta kehitystä.
Kirjallisuusosio perustuu toimialamurroksista ja teknologian yleistymisestä kertovaan kirjallisuuteen, sekä liiketoimintamalleja ja niiden muutoksia kuvaavaan kirjallisuusaineistoon. Tutkimuksen empiria on kerätty osallistuvan havainnoinnin keinoin tutkijan työn ohessa aihealueen parissa. Tutkija on noin kolmen vuoden ajan työskennellyt konsulttina EPM-järjestelmiin liittyvissä projekteissa kuudessa Suomessa toimivassa suuressa tai keskisuuressa yrityksessä, yhdessä toiminnanohjausjärjestelmäprojektissa, sekä yhdessä SaaS-ohjelmistohankkeessa suomalaiselle asiakkaalle. Lisäksi empiirisiä havaintoja on tehty alan konferenssi- ja messutapahtumissa sekä vapaamuotoisissa keskusteluissa aihealueen asiantuntijoiden kanssa. Empiriaa on täydennetty alaa seuraavien analyytikkojen raporteilla ja ammattilehdissä ilmestyneillä artikkeleilla.
Tulkitsemalla nykyistä markkinakehitystä tässä tutkimuksessa käsiteltyjen teorioiden valossa on monta syytä nähdä SaaS-toimintamallissa häiriyttäviä piirteitä tarkastelluilla yritysten tietojärjestelmien osa-alueilla. SaaS-liiketoimintamalli eroaa merkittävästi ohjelmistoalan perinteisestä liiketoimintamallista, mikä vaikeuttaa vakiintuneiden toimijoiden siirtymistä uuteen toimintatapaan. SaaS-sovellukset kykenevät tuottamaan tietylle asiakasjoukolle paremmin soveltuvan tuotteen (palvelun) samalla kun vakiintuneilla toimijoilla on suuria esteitä ja vain vähäisiä houkuttimia siirtyä hyvissä ajoin kilpailemaan saman liiketoimintamallin mukaisesti.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Software as a Service toimintamallin häiriyttävyyttä yritysten tietojärjestelmien toimittajien näkökulmasta. Vaikka onkin mahdotonta varmuudella etukäteen sanoa, tuleeko jokin uusi toimintamalli aiheuttamaan häiriyttävän murroksen, on mahdollista tunnistaa keskeisiä häiriyttävyyteen vaikuttavia tekijöitä tutkimalla uuden ja vanhan toimintamallin eroja, sekä markkinoilla tapahtunutta kehitystä.
Kirjallisuusosio perustuu toimialamurroksista ja teknologian yleistymisestä kertovaan kirjallisuuteen, sekä liiketoimintamalleja ja niiden muutoksia kuvaavaan kirjallisuusaineistoon. Tutkimuksen empiria on kerätty osallistuvan havainnoinnin keinoin tutkijan työn ohessa aihealueen parissa. Tutkija on noin kolmen vuoden ajan työskennellyt konsulttina EPM-järjestelmiin liittyvissä projekteissa kuudessa Suomessa toimivassa suuressa tai keskisuuressa yrityksessä, yhdessä toiminnanohjausjärjestelmäprojektissa, sekä yhdessä SaaS-ohjelmistohankkeessa suomalaiselle asiakkaalle. Lisäksi empiirisiä havaintoja on tehty alan konferenssi- ja messutapahtumissa sekä vapaamuotoisissa keskusteluissa aihealueen asiantuntijoiden kanssa. Empiriaa on täydennetty alaa seuraavien analyytikkojen raporteilla ja ammattilehdissä ilmestyneillä artikkeleilla.
Tulkitsemalla nykyistä markkinakehitystä tässä tutkimuksessa käsiteltyjen teorioiden valossa on monta syytä nähdä SaaS-toimintamallissa häiriyttäviä piirteitä tarkastelluilla yritysten tietojärjestelmien osa-alueilla. SaaS-liiketoimintamalli eroaa merkittävästi ohjelmistoalan perinteisestä liiketoimintamallista, mikä vaikeuttaa vakiintuneiden toimijoiden siirtymistä uuteen toimintatapaan. SaaS-sovellukset kykenevät tuottamaan tietylle asiakasjoukolle paremmin soveltuvan tuotteen (palvelun) samalla kun vakiintuneilla toimijoilla on suuria esteitä ja vain vähäisiä houkuttimia siirtyä hyvissä ajoin kilpailemaan saman liiketoimintamallin mukaisesti.