YLIOPISTO-OPISKELIJOIDEN KOKEMA YKSINÄISYYS - Tarkastelun kohteena Nyyti ry:n Yksinäisyys-nettiryhmään kirjoitetut viestit
VIITANIEMI, SARI (2011)
VIITANIEMI, SARI
2011
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-02-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21203
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21203
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin yliopisto-opiskelijoiden kokemaa yksinäisyyttä. Yksinäisyyden olemuksen lisäksi tutkittiin yksinäisyyden syitä ja selviytymistä. Huomion kohteena olivat opiskelijoiden käyttämät selviytymiskeinot sekä selviytymisen kokonaisvaltainen tarkastelu, jolla tarkoitetaan selviytymisen prosessimaisuuden huomioimista. Tutkimusta ohjasi kognitiivinen näkökulma, sillä tarkastelun kohteena olivat opiskelijoiden omat tulkinnat ja selitykset koetusta yksinäisyydestä. Tutkimuksen metodologisena lähtökohtana oli hermeneuttis-fenomenologinen näkökulma.
Tutkimuksen aineistona olivat opiskelijoiden tukikeskus Nyyti ry:n Yksinäisyys-nettiryhmään kirjoitetut viestit. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysilla teemoitellen. Viestit oli kirjoitettu syksyn 2008 ja kevään 2009 välisenä aikana. Viestejä oli yhteensä 118, joista tarkemman analyysin kohteena olivat viiden aktiivisimmin kirjoittaneen opiskelijan viestit, joita oli yhteensä 30. Analyysitapa oli teoriasidonnainen.
Tutkimus osoitti, että yksinäisyyden kokemus on hyvin ainutlaatuista ja subjektiivista. Yksinäisyys koettiin vastentahtoiseksi olotilaksi. Siihen liittyi muun muassa häpeän, surullisuuden ja epätoivon tunteita. Yksinäisyyteen liittyvä häpeä oli yhteydessä kulttuurisiin arvoihin, normeihin ja käsityksiin, joita yksinäiset olivat sisäistäneet. Yksinäisyyden syyt jaoteltiin aiemman tutkimuksen ja teorian perusteella sisäisiin ja ulkoisiin syihin. Sisäisiä syitä olivat luonteenpiirteisiin ja sosiaalisiin taitoihin liittyvät syyt. Luonteenpiirteissä ujous, minäkäsitys ja itsetunto korostuivat. Ulkoisia syitä olivat yliopisto oppimisympäristönä, opiskelijakulttuuri, suhteen katkeaminen, koulukiusaaminen, ongelmat perhe-elämässä sekä muiden ihmisten suhtautuminen. Syyt olivat usein toisiinsa kietoutuneita. Yksinäisyyden lievittämiseen käytettiin monenlaisia keinoja, jotka luokiteltiin sosiaalisiin kontakteihin, itsetutkiskeluun ja hetkellisen lievittämisen keinoihin. Sosiaalisiin kontakteihin liittyviä keinoja olivat muun muassa ihmisten pariin hakeutuminen, läheisten ihmisten tuki ja keskustelupalstalta saatu vertaistuki. Itsetutkiskelun keinot liittyivät oman yksinäisyyden ja käyttäytymistapojen pohdiskeluun esimerkiksi päiväkirjaan kirjoittamalla. Yksinäisyyden tunteen hetkellinen lievittäminen onnistui esimerkiksi elokuviin tai kirjoihin uppoutumalla.
Tutkimus osoitti, että yksinäisyys on merkittävä tekijä opiskelijan hyvinvoinnille. Yksinäisyydestä selviytymiseen ei tuntunut löytyvän sopivia keinoja. Olisi tärkeää miettiä, miten yksinäisyyttä voitaisiin ehkäistä. Yliopistossa yhteisöllisempiin opetusmenetelmiin panostaminen saattaisi olla yksi keino.
Asiasanat:yksinäisyys, kokemus, keskustelupalsta, nettiryhmä, attribuutiot, selviytyminen, yliopisto-opiskelu, hyvinvointi, syrjäytyminen
Tutkimuksen aineistona olivat opiskelijoiden tukikeskus Nyyti ry:n Yksinäisyys-nettiryhmään kirjoitetut viestit. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysilla teemoitellen. Viestit oli kirjoitettu syksyn 2008 ja kevään 2009 välisenä aikana. Viestejä oli yhteensä 118, joista tarkemman analyysin kohteena olivat viiden aktiivisimmin kirjoittaneen opiskelijan viestit, joita oli yhteensä 30. Analyysitapa oli teoriasidonnainen.
Tutkimus osoitti, että yksinäisyyden kokemus on hyvin ainutlaatuista ja subjektiivista. Yksinäisyys koettiin vastentahtoiseksi olotilaksi. Siihen liittyi muun muassa häpeän, surullisuuden ja epätoivon tunteita. Yksinäisyyteen liittyvä häpeä oli yhteydessä kulttuurisiin arvoihin, normeihin ja käsityksiin, joita yksinäiset olivat sisäistäneet. Yksinäisyyden syyt jaoteltiin aiemman tutkimuksen ja teorian perusteella sisäisiin ja ulkoisiin syihin. Sisäisiä syitä olivat luonteenpiirteisiin ja sosiaalisiin taitoihin liittyvät syyt. Luonteenpiirteissä ujous, minäkäsitys ja itsetunto korostuivat. Ulkoisia syitä olivat yliopisto oppimisympäristönä, opiskelijakulttuuri, suhteen katkeaminen, koulukiusaaminen, ongelmat perhe-elämässä sekä muiden ihmisten suhtautuminen. Syyt olivat usein toisiinsa kietoutuneita. Yksinäisyyden lievittämiseen käytettiin monenlaisia keinoja, jotka luokiteltiin sosiaalisiin kontakteihin, itsetutkiskeluun ja hetkellisen lievittämisen keinoihin. Sosiaalisiin kontakteihin liittyviä keinoja olivat muun muassa ihmisten pariin hakeutuminen, läheisten ihmisten tuki ja keskustelupalstalta saatu vertaistuki. Itsetutkiskelun keinot liittyivät oman yksinäisyyden ja käyttäytymistapojen pohdiskeluun esimerkiksi päiväkirjaan kirjoittamalla. Yksinäisyyden tunteen hetkellinen lievittäminen onnistui esimerkiksi elokuviin tai kirjoihin uppoutumalla.
Tutkimus osoitti, että yksinäisyys on merkittävä tekijä opiskelijan hyvinvoinnille. Yksinäisyydestä selviytymiseen ei tuntunut löytyvän sopivia keinoja. Olisi tärkeää miettiä, miten yksinäisyyttä voitaisiin ehkäistä. Yliopistossa yhteisöllisempiin opetusmenetelmiin panostaminen saattaisi olla yksi keino.
Asiasanat:yksinäisyys, kokemus, keskustelupalsta, nettiryhmä, attribuutiot, selviytyminen, yliopisto-opiskelu, hyvinvointi, syrjäytyminen