Suomen rahapelimonopolin EU-lainsäädännön vastaisuus
POLLARI, PETRI (2011)
POLLARI, PETRI
2011
Yritysjuridiikka - Business Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-03-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21196
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21196
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on esittää, että Suomen rahapelimonopoli on EU-lainsäädännön vastainen. Tutkimuksessa selvitetään monopolin asema yhteiskunnassa ja siihen kohdistuva voimassa olevan oikeuden kanta sekä kotimaasta että EU:sta.
Lainopillinen tutkimusmenetelmä on eniten esillä tutkimuksessa, mutta merkittävä paino on myös oikeussosiologisella tutkimusmenetelmällä. Myös oikeusvertailevaa tutkimusmenetelmää on käytetty runsaasti. Lähdemateriaali koostuu sekä kotimaisesta että EU:n tasoisesta lainsäädännöstä, lainvalmisteluaineistosta ja oikeuskäytännöstä. Muu lähdemateriaali koostuu pääosin tuoreista artikkeleista, julkaisuista ja tutkimuksista, sillä aihe on hyvin ajankohtainen. Etenkin EU-lainsäädännön osalta lähdemateriaali on pyritty pitämään mahdollisimman tuoreena.
Suomen rahapelimonopolilla on yhteiskunnassa vahva asema siihen liittyvien poliittisten ja taloudellisten intressien vuoksi. Euroopan unionin lainsäädännön mukaan kilpailua rahapelialalla voidaan rajoittaa vain, mikäli rajoitukset ovat sallittuja tiettyjen kansalaisia suojaavien tavoitteiden täyttymiseksi. Näitä tavoitteita voivat olla yleisen järjestyksen tai turvallisuuden taikka kansanterveyden suojelu. Syyt eivät voi perustua taloudellisen voiton tavoitteluun, ja palveluiden vapaata tarjontaa ei saa rajoittaa enempää, kuin mikä on tarpeen.
Euroopan yhteisöjen tuomioistuin on jättänyt syksyyn 2010 saakka lopullisen tulkinnan sallituista rajoituksista kansallisille tuomioistuimille, mutta on sittemmin tuominnut Saksan ja Itävallan rahapelilainsäädännön EU-lainsäädännön vastaisiksi. Useat muut Euroopan maat ovat avanneet tai avaamassa rahapelimarkkinoitaan kilpailulle.
Suomen rahapelilainsäädäntö, yhdessä usean muun Euroopan valtion kanssa, on joutunut Euroopan komission valvontamenettelyn kohteeksi. Arpajaislain uudistamishanke on jo osittain toteutettu, jotta yksinoikeusjärjestelmää voitaisiin puolustaa Euroopassa tapahtuvan rahapelialan murroksen edessä.
Suomen rahapelimonopolin perustelut – peliongelmien ehkäisy, rikollisuuden torjunta ja tuottojen käyttäminen yleishyödyllisiin tarkoituksiin – ovat vastoin todellisuutta. Yksikään näistä perusteluista ei täytä sallittujen rajoitusten määritelmää todellisuudessa. Vaihtoehtoisia järjestelmiä on olemassa.
Asiasanat:Rahapeli, monopoli, EU-oikeus
Lainopillinen tutkimusmenetelmä on eniten esillä tutkimuksessa, mutta merkittävä paino on myös oikeussosiologisella tutkimusmenetelmällä. Myös oikeusvertailevaa tutkimusmenetelmää on käytetty runsaasti. Lähdemateriaali koostuu sekä kotimaisesta että EU:n tasoisesta lainsäädännöstä, lainvalmisteluaineistosta ja oikeuskäytännöstä. Muu lähdemateriaali koostuu pääosin tuoreista artikkeleista, julkaisuista ja tutkimuksista, sillä aihe on hyvin ajankohtainen. Etenkin EU-lainsäädännön osalta lähdemateriaali on pyritty pitämään mahdollisimman tuoreena.
Suomen rahapelimonopolilla on yhteiskunnassa vahva asema siihen liittyvien poliittisten ja taloudellisten intressien vuoksi. Euroopan unionin lainsäädännön mukaan kilpailua rahapelialalla voidaan rajoittaa vain, mikäli rajoitukset ovat sallittuja tiettyjen kansalaisia suojaavien tavoitteiden täyttymiseksi. Näitä tavoitteita voivat olla yleisen järjestyksen tai turvallisuuden taikka kansanterveyden suojelu. Syyt eivät voi perustua taloudellisen voiton tavoitteluun, ja palveluiden vapaata tarjontaa ei saa rajoittaa enempää, kuin mikä on tarpeen.
Euroopan yhteisöjen tuomioistuin on jättänyt syksyyn 2010 saakka lopullisen tulkinnan sallituista rajoituksista kansallisille tuomioistuimille, mutta on sittemmin tuominnut Saksan ja Itävallan rahapelilainsäädännön EU-lainsäädännön vastaisiksi. Useat muut Euroopan maat ovat avanneet tai avaamassa rahapelimarkkinoitaan kilpailulle.
Suomen rahapelilainsäädäntö, yhdessä usean muun Euroopan valtion kanssa, on joutunut Euroopan komission valvontamenettelyn kohteeksi. Arpajaislain uudistamishanke on jo osittain toteutettu, jotta yksinoikeusjärjestelmää voitaisiin puolustaa Euroopassa tapahtuvan rahapelialan murroksen edessä.
Suomen rahapelimonopolin perustelut – peliongelmien ehkäisy, rikollisuuden torjunta ja tuottojen käyttäminen yleishyödyllisiin tarkoituksiin – ovat vastoin todellisuutta. Yksikään näistä perusteluista ei täytä sallittujen rajoitusten määritelmää todellisuudessa. Vaihtoehtoisia järjestelmiä on olemassa.
Asiasanat:Rahapeli, monopoli, EU-oikeus