Itseohjautuvuus ammattioppilaitoksen opiskelussa : tutkimus opiskelijoiden itseohjautuvuusvalmiudesta sekä opiskelijoiden ja opetushenkilöstön käsityksistä itseohjatun opiskelun toteuttamisesta - tapaustutkimus Rauman ammattioppilaitoksessa keväällä -94
PAAVOLA, ALPO (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PAAVOLA, ALPO
1995
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Yhteiskunnan ja teknologian nopea muutos edellyttää myös ammatillisen koulutuksen kehittämistä. Suomessa on valmisteltu merkittäviä uudistuksia ammatilliseen koulutukseen, jotka muuttavat opetuskäytäntöjä ja suoritettavia tutkintoja. Uudistukset otetaan ammatillisessa peruskoulutuksessa käyttöön syksystä 1995 alkaen. Uudistusten keskeisenä elementtinä on opiskelijoiden mahdollisuus itsenäisiin valintoihin ja päätöksiin. Opiskelua kehitetään oppijan itseohjautuvuutta tukevaksi ja itseohjautuvuuteen perustuvaksi. Opetushenkilöstön keskuudessa ilmenee epäilyjä opiskelijoiden valmiuksista itsenäisiin valintoihin.Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ammattioppilaitoksen opiskelijoiden itseohjautuvuusvalmiuksia. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden ja opetushenkilöstön käsityksiä valinnaisuuden tarpeellisuudesta ja sen käytännön toteutuksesta. Vastausten avulla muodostettiin kuvaa tutkintojen mahdollisista muutoksista valinnaisuuden seurauksena. Itseohjautuvuusvalmiutta mitattiin Guglielminon kehittämällä SDLR -mittarilla.Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Kohdejoukkona oli Rauman ammattioppilaitoksesta keväällä 1994 valmistuvat opiskelijat sekä oppilaitoksen opetushenkilöstö. Kyselyyn vastasi 156 opiskelijaa sekä 34 opetushenkilöstöön kuuluvaa.Tutkimus osoitti, että ammattioppilaitoksen opiskelijoilla on melko hyvä itseohjautuvuusvalmius ja että he suhtautuvat valinnaisuuteen myönteisesti. Opetushenkilöstö suhtautuu opiskelijoita epäilevämmin valinnaisuuteen, vaikka sillä uskotaan olevan motivaatiota lisäävä vaikutus. Opetushenkilöstön käsityksen mukaan valinnaisuus lisää oppilaanohjauksen tarvetta.Asiasanat: ammattioppilaitokset - opiskelijat, ammattikoulutus, itseohjautuvuus - opiskelu - ammattioppilaitokset