Siirtyminen Montessori-luokalta tavalliseen luokkaan - oppilaiden kokemuksia montessoriluokasta, siirtymisestä yläluokille ja yläluokilla opiskelusta
KETTUNEN, PIIA (2011)
KETTUNEN, PIIA
2011
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-02-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21173
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21173
Tiivistelmä
Siirtymistä yläluokille on haluttu helpottaa muun muassa opetussuunnitelmauudistuksella ja erilaisilla hankkeilla. Siirtyminen on kuitenkin loppujen lopuksi pysynyt oppilaan näkökulmasta aika samana. Yläluokille siirryttäessä opiskeluympäristö ja opettajat vaihtuvat, lisäksi luokanopettajajärjestelmästä siirrytään aineenopettajajärjestelmään. Montessoriluokalla olevat oppilaat kohtaavat tämän lisäksi myös pedagogisen muutoksen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää montessoripedagogiikkaa toteuttavilla luokilla alaluokat olleiden oppilaiden kokemuksia montessoriopetuksesta, siirtymästä yläluokille ja montessoriluokkien ja yläluokkien eroista.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä on fenomenologinen näkökulma. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää tutkimushetkellä yhdeksännellä luokalla olevaa oppilasta, jotka ovat aiemmin olleet montessoriluokilla. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, jossa kysymykset oli mietitty etukäteen, mutta niiden muotoa ja järjestystä muutettiin tarpeen mukaan. Lisäksi tarvittaessa kysyttiin lisäkysymyksiä. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa analysointia, jossa aiemmat aiheeseen liittyneet tutkimukset olivat apuna.
Tutkimuksen tulokset myötäilevät aiempien tutkimuksien tuloksia. Entiset montessorioppilaat kokivat siirtymän yläluokille positiivisena ja normaalina asiana. Aluksi siirtyminen hieman jännitti, mutta pääosin kaikki oli mennyt lopulta hyvin. Montessoriluokilta oli jäänyt positiivisia kokemuksia ja muistoja. Kolme neljästä haastateltavasti uskoi, että montessoriopetus sopisi myös yläluokille. Montessoriluokilta oli jääty kaipaamaan muun muassa välineillä tekemistä, valinnan vapautta, päätösvaltaa ja yhteishenkeä.
Montessoripedagogiikkaa pidetään usein päiväkoti- ja alakouluikäisille lapsille tarkoitettuna pedagogiikkana. Näin ei kuitenkaan ole. Vaikka Maria Montessori ei ehtinyt täysin paneutua yli 12-vuotiaiden opettamiseen, on tätä työtä hänen jälkeensä jatkettu ja tälläkin hetkellä on menossa projekti 2012. Myös Suomessa on ollut yläluokkakokeilu. Montessoripedagogiikka voisikin antaa välineitä myös yläluokkien opetusta kehitettäessä, myös Suomessa.
Avainsanat: montessoripedagogiikka, siirtyminen yläluokille, vaihtoehtopedagogiikka
Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä on fenomenologinen näkökulma. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää tutkimushetkellä yhdeksännellä luokalla olevaa oppilasta, jotka ovat aiemmin olleet montessoriluokilla. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, jossa kysymykset oli mietitty etukäteen, mutta niiden muotoa ja järjestystä muutettiin tarpeen mukaan. Lisäksi tarvittaessa kysyttiin lisäkysymyksiä. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa analysointia, jossa aiemmat aiheeseen liittyneet tutkimukset olivat apuna.
Tutkimuksen tulokset myötäilevät aiempien tutkimuksien tuloksia. Entiset montessorioppilaat kokivat siirtymän yläluokille positiivisena ja normaalina asiana. Aluksi siirtyminen hieman jännitti, mutta pääosin kaikki oli mennyt lopulta hyvin. Montessoriluokilta oli jäänyt positiivisia kokemuksia ja muistoja. Kolme neljästä haastateltavasti uskoi, että montessoriopetus sopisi myös yläluokille. Montessoriluokilta oli jääty kaipaamaan muun muassa välineillä tekemistä, valinnan vapautta, päätösvaltaa ja yhteishenkeä.
Montessoripedagogiikkaa pidetään usein päiväkoti- ja alakouluikäisille lapsille tarkoitettuna pedagogiikkana. Näin ei kuitenkaan ole. Vaikka Maria Montessori ei ehtinyt täysin paneutua yli 12-vuotiaiden opettamiseen, on tätä työtä hänen jälkeensä jatkettu ja tälläkin hetkellä on menossa projekti 2012. Myös Suomessa on ollut yläluokkakokeilu. Montessoripedagogiikka voisikin antaa välineitä myös yläluokkien opetusta kehitettäessä, myös Suomessa.
Avainsanat: montessoripedagogiikka, siirtyminen yläluokille, vaihtoehtopedagogiikka