Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Edistetään yhdessä - Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelman edistäjän työ ja kehittäminen

SKAFFARI, JENNI (2011)

 
Avaa tiedosto
gradu04736.pdf (1.086Mt)
Lataukset: 



SKAFFARI, JENNI
2011

Ympäristöpolitiikka - Environmental Policy
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-02-02
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21159
Tiivistelmä
Ympäristökasvatus koetaan aina vain vahvempana tapana toteuttaa yhteisiä talkoita kohti ympäristöys­tävällisempää arkea. Koulut ja päiväkodit ovat merkittävä toimijajoukko tämän tavoitteen saavuttami­seksi. Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelma on kehitetty erityisesti näiden toimintaa tukevaksi työ­kaluksi. Tässä työssä heitä auttavat paikalliset ja alueelliset Vihreä lippu -edistäjät. Tutkimuksen ta­voitteena oli selvittää, miten nämä edistäjät voivat tukea kouluja ja päiväkoteja ympäristökasvatus­työssä. Tarkoituksena oli myös selvittää millaisia uusia toimintakulttuureja Vihreä lippu -ohjelma luo.

Tutkimuksen pääasiallinen aineisto koostui teemahaastatteluista, joihin haastattelin yhteensä kymmentä kasvatusalan ammattilaista Vihreä lippu -ohjelmassa mukana olevista yksiköistä. Näiden lisäksi täy­dentävänä tutkimusaineistona toimivat erilaiset Vihreä lippu -edistäjän työhön liittyvät tilaisuudet, ja työtehtävät, joissa olin tiiviissä yhteistyössä kasvatusalan eri toimijoiden kanssa. Lisäksi tutkimuksen alussa tehty puolistrukturoitu lomake tuki tutkimusaineistoani. Analysoin haastatteluaineistoa sisällönanalyysin keinoin. Teoreettinen viitekehys muotoutui tiettyjen ympä­ristökasvatusalalla, ja erityisesti Vihreä lippu -ohjelman kontekstissa esiintyneiden käsitteiden pohjalle. Tutkimuksessa pyrittiin käytännönläheiseen tarkasteluun toimintatutkimuksen kautta ja sen tuloksia on mahdollista hyödyntää kasvatusalan ammattilaisten ympäristökasvatustyössä.

Aineistosta ilmeni, että kokemus ympäristökasvatusohjelmista on kannustavaa, vaikka haasteita kiireen ja muiden asioiden runsauden kanssa tulee. Ohjelma antaa kuitenkin niin paljon, että mahdolliset vas­toinkäymiset jaksetaan ja niistä saadaan koottua yhdessä uutta. Kasvatusalalla toimivat kokevat itsensä usein myös ympäristökasvattajiksi. Työtehtävien muutokset tuovat paljon uutta opettajien ja päivähoi­don kasvatushenkilökunnan toimintaan, mutta se koetaan usein vahvistavana. Vihreä lippu -edistäjän työ sisältää yhtälailla epävarmuuksia työn laadun ja määrän suhteen. Vihreä lippu -edistäjä nähdään asiantuntijana ympäristökasvatusta toteutettaessa. Edistäjiä toivotaan enemmän kentälle olemaan ylei­senä tukena ja ratkaisemaan yhdessä ohjelmaan osallistuvien yksiköiden kanssa mahdollisia epäkohtia.

Tutkimus osoitti myös, että Vihreä lippu -edistäjä voi toimia ohjelman osallistujille kannustajana, in­nostajana sekä tiedonvälittäjänä ja näin viedä laajasti ympäristökasvatusideoita eteenpäin.

Asiasanat: Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelma, Vihreä lippu -edistäjän työ, koulujen ja päiväko­tien toimintakulttuurit, ympäristövastuullisuus 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39999]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste