Tammerfors som svensk språkö i Finland. En etnografisk studie av Svenska samskolan i Tammerfors.
KINGELIN-ORRENMAA, ZEA (2010)
KINGELIN-ORRENMAA, ZEA
2010
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21110
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21110
Tiivistelmä
Sivuainetutkielma
Sivuainetutkielmassani tarkastelen Tampereen, sisämaan ainoan ja Suomen suurimman ruotsalaisen kielisaarekkeen, kielioloja sosiolingvistisestä näkökulmasta. Tutkimuskohteeni on Tampereen ruotsinkielinen koulu Svenska samskolan i Tammerfors ja sen lukion ensimmäinen luokka. Kiinnostukseni kohteena ovat koulun viralliset kielikäytänteet ja kaksikielisyys koulun arjessa.
Svenska samskolan i Tammerfors on perustettu vuonna 1895, jolloin yksikään oppilas ei ollut äidinkieleltään suomenkielinen. Pääkaupunkiseudulla ja ruotsalaisilla kielisaarekkeilla - Porissa, Kotkassa, Tampereella ja Oulussa - oppilasmäärä ruotsinkielisissä kouluissa kasvoi huomattavasti 1980-1990-luvuilla. Perhetaustaltaan täysin ruotsinkielisten oppilaiden määrä on kuitenkin pysynyt suhteellisen vakiona. Kasvu on ollut suurinta kaksikielisistä perheistä sekä yksikielisesti suomenkielisistä perheistä tulevien oppilaiden määrissä. Tällä on vaikutuksia sekä opettajien että oppilaiden arkeen koulussa.
Tutkimukseni antaa kuvan siitä, kuinka ruotsinkielisiä Tampereen ruotsalaisen koulun lukion ensimmäisen luokan oppilaat ovat ja siitä missä eri yhteyksissä ruotsia ja suomea käytetään koulun sisäisessä toiminnassa ja yhteydenpidossa koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja käytän siinä etnografista havainnointia, haastatteluja ja kyselyjä.
Avainsanat: etnografia, kaksikielisyys, kielisaareke, sosiolingvistiikka, Svenska samskolan i Tammerfors
Sivuainetutkielmassani tarkastelen Tampereen, sisämaan ainoan ja Suomen suurimman ruotsalaisen kielisaarekkeen, kielioloja sosiolingvistisestä näkökulmasta. Tutkimuskohteeni on Tampereen ruotsinkielinen koulu Svenska samskolan i Tammerfors ja sen lukion ensimmäinen luokka. Kiinnostukseni kohteena ovat koulun viralliset kielikäytänteet ja kaksikielisyys koulun arjessa.
Svenska samskolan i Tammerfors on perustettu vuonna 1895, jolloin yksikään oppilas ei ollut äidinkieleltään suomenkielinen. Pääkaupunkiseudulla ja ruotsalaisilla kielisaarekkeilla - Porissa, Kotkassa, Tampereella ja Oulussa - oppilasmäärä ruotsinkielisissä kouluissa kasvoi huomattavasti 1980-1990-luvuilla. Perhetaustaltaan täysin ruotsinkielisten oppilaiden määrä on kuitenkin pysynyt suhteellisen vakiona. Kasvu on ollut suurinta kaksikielisistä perheistä sekä yksikielisesti suomenkielisistä perheistä tulevien oppilaiden määrissä. Tällä on vaikutuksia sekä opettajien että oppilaiden arkeen koulussa.
Tutkimukseni antaa kuvan siitä, kuinka ruotsinkielisiä Tampereen ruotsalaisen koulun lukion ensimmäisen luokan oppilaat ovat ja siitä missä eri yhteyksissä ruotsia ja suomea käytetään koulun sisäisessä toiminnassa ja yhteydenpidossa koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja käytän siinä etnografista havainnointia, haastatteluja ja kyselyjä.
Avainsanat: etnografia, kaksikielisyys, kielisaareke, sosiolingvistiikka, Svenska samskolan i Tammerfors